Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Cancer vs. Användbarhet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-14, 21:23 #11
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 81
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 81
Citat:
Originally posted by Gustav@Jun 14 2007, 16:26
Det skulle ju även vara intressant att veta varför en sådan maskin ens kan dela ut en dödlig dos strålning. Olyckan hade ju lätt kunnat undvikas om man bara gjort maskinen mindre kraftfull. Det där är ungefär som om man kunde ställa om en soft-airgun att fungera som en riktig pistol. Skulle vi bli förvånade om folk dog då?
Jag gissar att maskinen var vid dessa tillfällen inställd på att behandla små områden på kroppen. Skall större områden behandlas behövs ju mera effekt av maskinen. När området som skall behandlas är litet blir ju effekten mer koncentrerad än om stora områden skall behandlas.

/Sebbe
Sebbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-17, 23:09 #12
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Jag måste slå ett slag för att tillverkarna av larmsystem fan måste göra intuitiva larmkontroller. Folk är skitskrajja att behöva lämna ett företag sist och larma på, det är en sak som jag ofta stöter på i mitt jobb. Varför måste man ha en jäkla manual för att aktivera ett alarm? Hur mycket kostar en lcd display egentligen vs en röd lysdiod? Hmmm.....
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-17, 23:40 #13
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Citat:
Originally posted by Robert@Jun 17 2007, 23:09
Jag måste slå ett slag för att tillverkarna av larmsystem fan måste göra intuitiva larmkontroller. Folk är skitskrajja att behöva lämna ett företag sist och larma på, det är en sak som jag ofta stöter på i mitt jobb. Varför måste man ha en jäkla manual för att aktivera ett alarm? Hur mycket kostar en lcd display egentligen vs en röd lysdiod? Hmmm.....
En lysdiod: c:a 5 kr, en LCD-display: c:a 100 kr

EDIT: avser 16x2 alfanumerisk display. Finns nog billigare (16x1 för 60 kr t ex) - liksom det antagligen finns mycket billigare LED:s i storpack. Men jag håller med dig. Ett larm kostar väl ett par tusen i alla fall, så det här är fel sak att snåla på...
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-18, 12:07 #14
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by melin@Jun 14 2007, 15:41
tja.. det är människan som ska ta ansvar för sina handlinar istället för att ha våra maskiner att begränsa dom..
annars sitter vi en dag och inte kan ta eget ansvar för att vi inte behövt göra det dom senaste tusen åren
Det handlar väl ändå inte om ansvar utan snarare om att det blir färre fel om det är svårare att göra fel.

Är det inte bättre med kontrollsystem som förhindrar olyckor än att någon lär sig att ta ansvar för sina handlingar efter att ha orsakat en olycka som kunde förhindrats?

Givetvis bör det finnas tillräckligt intelligenta operatörer av maskiner också; men om det helt enkelt inte går att göra fel så blir det inte heller några fel.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-18, 12:55 #15
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Ursprungligen postat av melin
tja.. det är människan som ska ta ansvar för sina handlinar istället för att ha våra maskiner att begränsa dom..
annars sitter vi en dag och inte kan ta eget ansvar för att vi inte behövt göra det dom senaste tusen åren
Det handlar väl ändå inte om ansvar utan snarare om att det blir färre fel om det är svårare att göra fel.
Är det inte bättre med kontrollsystem som förhindrar olyckor än att någon lär sig att ta ansvar för sina handlingar efter att ha orsakat en olycka som kunde förhindrats?
Givetvis bör det finnas tillräckligt intelligenta operatörer av maskiner också; men om det helt enkelt inte går att göra fel så blir det inte heller några fel.
Det är just det.. man ska utbilda personalen så inte fel kan uppstå, inte se till att vår omvärld ser till att inga fel kan uppstå

T.ex: Ett dagis där dom tänkt till 200% på säkerheten. Det finns inga taggbuskar, kottar eller annat barnen kan skada sig på. Barnen lär sig då inte att vissa saker är farliga.

Min son blev stucken av en geting. Jag får fortfarande besök av getingar men jag jagar inte ut dom för det. Min son vet nu att dom är farliga.

Dåligt exempel kanske men om man utbildar personal rätt så uppstår inte felen. Personalen vet riskerna och agerar därefter. Ska vi anpassa allt efter att vi kan göra fel så kanske det är lika bra att sluta operera med.. En kirurg kan få en plötslig nysning när han gräver i en annan människa.

Och då slutar det också med att vi upphör med att ta ansvar för det vi gör och räknar med att maskiner och datorer gör allting åt oss - det är ett samhälle jag inte vill leva i..
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-18, 14:08 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av melin
Citat:
Originally posted by -jonny@Jun 18 2007, 11:07
Citat:
Ursprungligen postat av melin
tja.. det är människan som ska ta ansvar för sina handlinar istället för att ha våra maskiner att begränsa dom..
annars sitter vi en dag och inte kan ta eget ansvar för att vi inte behövt göra det dom senaste tusen åren
Det handlar väl ändå inte om ansvar utan snarare om att det blir färre fel om det är svårare att göra fel.
Är det inte bättre med kontrollsystem som förhindrar olyckor än att någon lär sig att ta ansvar för sina handlingar efter att ha orsakat en olycka som kunde förhindrats?
Givetvis bör det finnas tillräckligt intelligenta operatörer av maskiner också; men om det helt enkelt inte går att göra fel så blir det inte heller några fel.

Det är just det.. man ska utbilda personalen så inte fel kan uppstå, inte se till att vår omvärld ser till att inga fel kan uppstå
T.ex: Ett dagis där dom tänkt till 200% på säkerheten. Det finns inga taggbuskar, kottar eller annat barnen kan skada sig på. Barnen lär sig då inte att vissa saker är farliga.
Min son blev stucken av en geting. Jag får fortfarande besök av getingar men jag jagar inte ut dom för det. Min son vet nu att dom är farliga.
Dåligt exempel kanske men om man utbildar personal rätt så uppstår inte felen. Personalen vet riskerna och agerar därefter. Ska vi anpassa allt efter att vi kan göra fel så kanske det är lika bra att sluta operera med.. En kirurg kan få en plötslig nysning när han gräver i en annan människa.
Och då slutar det också med att vi upphör med att ta ansvar för det vi gör och räknar med att maskiner och datorer gör allting åt oss - det är ett samhälle jag inte vill leva i..
Min dotters dagis har, liksom varenda dagis i hela landet (förmodar jag), staket runt om. Det ligger en vältrafikerad väg ungefär 100 m bort.

Visst kan de ta bort staketet så att personalen håller lite bättre koll på barnen och barnen lär sig att bilar är farliga.

Fast du kanske tycker det är helt ok att din son springer ut på vägen framför en långtradare och blir överkörd - för med största sannolikhet lär han inte göra om det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017