Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Uppsägning av en visstidanställd i förtid?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-15, 22:44 #11
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Bor du i sthlm så kan du hyra ett bås i andra sidan av stan så att det tar några timmar för honom att ta sig till och från jobbet och sen placera honom där. Då brukar personen i fråga säga upp sig självmant efter ett tag. Jag vet företag som har gjort så med folk de velat bli av med. Det var dock en koncern med kontor på flera ställen i sthlm.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 23:26 #12
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Är så himla besviken på denna anställningen med honom, pengarna rakt ner i havet varje dag känns det som. Men jag ska ge honom ett uppsägningsbrev imorgon pga. personligt skäl (dålig prestationsförmåga).

Skulle varit bättre för oss arbetsgivare om det fanns några dagars uppsägningstid och inte minst 2veckor. Nu får jag betala en extra halv månadslön till honom. Han lär ju inte göra något vettigare under denna period om han får veta att han är uppsagd:/
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 23:34 #13
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
[/QUOTE]Skulle varit bättre för oss arbetsgivare om det fanns några dagars uppsägningstid och inte minst 2veckor. Nu får jag betala en extra halv månadslön till honom. Han lär ju inte göra något vettigare under denna period om han får veta att han är uppsagd:/
[QUOTE]
I sånna fall skulle det väl gälla anställda också, och det skulle nog inte vara roligt om någon viktig person kommer och säger att han tänker sluta om ett par dagar om han håller på med ett större projekt.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 23:37 #14
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Citat:
Originally posted by vco-systems@Jun 15 2009, 23:34
Skulle varit bättre för oss arbetsgivare om det fanns några dagars uppsägningstid och inte minst 2veckor. Nu får jag betala en extra halv månadslön till honom. Han lär ju inte göra något vettigare under denna period om han får veta att han är uppsagd:/
Citat:
I sånna fall skulle det väl gälla anställda också, och det skulle nog inte vara roligt om någon viktig person kommer och säger att han tänker sluta om ett par dagar om han håller på med ett större projekt.
Mm...det har du rätt i. Men men...anställer man fel person så får man skylla sig själv:/ Ska vara EXTRA vaksam med detta nästa gång!
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 23:47 #15
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Vid nästa anställning kan du ju börja med en kort visstidsanställning eller provanställning på två veckor för att kunna utvärdera personen. Därefter kan du om du är nöjd anställa om personen på t.ex. en hel 5-månadersperion.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 23:51 #16
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av fabianjakobsson
Skulle varit bättre för oss arbetsgivare om det fanns några dagars uppsägningstid och inte minst 2veckor. Nu får jag betala en extra halv månadslön till honom. Han lär ju inte göra något vettigare under denna period om han får veta att han är uppsagd:/
Citat:

I sånna fall skulle det väl gälla anställda också, och det skulle nog inte vara roligt om någon viktig person kommer och säger att han tänker sluta om ett par dagar om han håller på med ett större projekt.

Mm...det har du rätt i. Men men...anställer man fel person så får man skylla sig själv:/ Ska vara EXTRA vaksam med detta nästa gång!
eller ta in konsulter.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-16, 05:39 #17
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by fabianjakobsson@Jun 15 2009, 23:26
Skulle varit bättre för oss arbetsgivare om det fanns några dagars uppsägningstid och inte minst 2veckor. Nu får jag betala en extra halv månadslön till honom. Han lär ju inte göra något vettigare under denna period om han får veta att han är uppsagd:/
Seriöst? Du är lite för naiv för min smak om du tror att det skulle vara en bra lösning. Läs andras kommentarer och fundera lite.

Sen så är det väl du som har anställt personen så jag skulle vilja veta om du kollade upp referenserna på personen. Det låter ju lite underligt att man får en latmask till anställd om personen har goda och trovärdiga referenser.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-16, 05:46 #18
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det där är anlendingen till att man brukar använda sig av provanställning. Då kan man säga upp utan att ange orsak i upp till 6 månader.

Men prata med personen. Föreslå att han får betalt för kanske en vecka eller en månad extra utan arbetsplikt om han säger upp sig självmant...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-16, 08:12 #19
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Börja med att prata med honom om hur det går på jobbet. Så vitt du vet så kanske han sitter och latar sig för att hans internetanslutning inte fungerar och han sa till dig för tre veckor sedan men du gör inget åt det.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-16, 08:20 #20
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by fabianjakobsson@Jun 15 2009, 23:26
Är så himla besviken på denna anställningen med honom, pengarna rakt ner i havet varje dag känns det som. Men jag ska ge honom ett uppsägningsbrev imorgon pga. personligt skäl (dålig prestationsförmåga).
Skulle varit bättre för oss arbetsgivare om det fanns några dagars uppsägningstid och inte minst 2veckor. Nu får jag betala en extra halv månadslön till honom. Han lär ju inte göra något vettigare under denna period om han får veta att han är uppsagd:/

Har du kontaktat expertis innan du tar detta steg? Du måste ha bra på fötterna och ha bra dokumentation för att du ska klara en eventuell process, är din anställde med i facket kan ha få stöd där att driva sin sak. Det kan bli dyrt för dig om du inte är väl förberedd och har sakliga skäl som också håller i en process.

Du ska inte behöva nöja dig med en person som underpresterar konsekvent, men man kan heller inte säga upp folk till höger och vänster utan sakliga skäl. Jag är inte den som försvarar svensk arbetsrätt i alla dess detaljer, men lite ordning får det vara.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017