Kom ihåg mig?

Orderbekräftelse = Kvitto?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-16, 02:20 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Var specificerar du moms i kr och vilken momssats som användts?

Det går inte att använda en orderbekräftelse ekvivalent med kvitto eller faktura, dokumentet orderbekräftelse innehåller oftast inte den information som behövs för att det ska vara en godkänd faktura eller kontantfaktura/kvitto.

I fakturan specificerar man VAD leverantören vill ha betalt för samt hur mycket. Dessutom måste man i en faktura specificera moms i kronor. samt totalsumman som kunden förväntas betala.

Ett kvitto är en bekräftelse på att betalning har mottagits. En servicefirma för datorer kan även utfärda kvittenser när man mottagit en kunds dator så kunden kan bevisa att denne lämnat in sin dator.

Alla leverantörer är skyldiga enligt lag att lämna faktura/kvitto till kunden, med få undantag (som varuautomater för läsk exempelvis). Det är m.a.o. inte valbart för leverantören att göra det eller inte.

Om en kund betalar online med kreditkort så måste man som leverantör skapa ett kvitto som man lämpligtvis visar på skärmen så kunden kan skriva ut det. Varje kvitto måste vara unikt identifierbart och det måste innehålla specifikation på vad som betalats, med momsen specificerad.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-16, 03:12 #12
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 525
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 525
Jag döper våra till "Orderbekräftelse/Kvitto" och där står allting med som krävs enligt lagen för faktura.

Mer har inte behövts.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-16, 04:55 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
"Mer har inte behövts. " ... förrän du får en ilsken kund eller en revision på ditt bolag....

Lagen om faktura är inte dispositiv.....

När kunder betalar mot postförskott får de ett kvitto av posten. Men kunden har rätt att få en specifikation på vad som levererats och då gäller det att utfärda en faktura enligt skatteverkets principer.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-16, 17:03 #14
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 525
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 525
Nej Conny,

Det finns inget som saknas på våra kvitton. Varken kunder, bokföringsbyrå eller revisor har klagat.

Varför skall man köra en jobbig procedur:

Skicka ut orderbekräftelse till e-post - utan momssatsser och priser osv
Skicka följdesedel i paketet - med info utan moms och priser
Skicka faktura i paketet och vänta på inbetalning - med momssats och priser
Skicka ut kvitto efter fakturan är betald - med momsatser och priser osv

Istället för att skicka ut orderbekräftelse/kvitto och eventuell faktura?

Jag har aldrig fått ett kvitto när jag betalat en enda faktura. Fakturan fungerar ju som kvitto.

Jag tänker inte slösa 8 papper (inkl. kopia till mig själv) + porto för sådana saker.

Känns som du fastnat i logistikkedjan hos Stora Enso. Men de flesta här har en webbutik och inte ett megastort företag som behöver skicka ut mängder med onödigt pappersjobb.

Skapar du en riktig orderbekräftelse/kvitto med all information som krävs enligt fakturalagen så har du underlag så det räcker. Du behöver ju inte ha 5 handlingar till bokföringen...

Jag kan höra av mig igen när Skatteverket har reviderat bokföringen och se vad dem säger.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 10:24 #15
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@May 16 2009, 02:20

Varje kvitto måste vara unikt identifierbart och det måste innehålla specifikation på vad som betalats, med momsen specificerad.
På vilket sätt ska det vara unikt identifierbart? T.ex. genom att det står ordernummer på kvittot? Är det ok om det blir luckor i nummerserien? T.ex. om någon lagt en order men inte betalat. Eller att kvitto för order x skickas senare än kvitto för order x+1?

Räcker det att datum och klockslag är unikt för kvittot?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 11:16 #16
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Angående faktura:
Citat:

Försäljning till juridiska personer och näringsidkare

Oavsett belopp måste du utfärda en faktura vid momspliktig försäljning av varor eller tjänster till juridiska personer och näringsidkare.

Försäljning till privatpersoner

Det finns inte något faktureringskrav i mervärdesskattelagen om du säljer till privatpersoner.
OBSERVERA! Det finns undantag, gå till källan för mer info.
Källa: Skatteverket

Information på vad som ska ingå på en faktura hittar ni i dels bokföringslagen, dels i mervärdesskattelagen.
Källa: Skatteverket


Angående kvitto:

Kvittokravet hittar ni i Lag om kassaregister (kassalagen). Undantag från krav finns i Kapitel 1, 3 §.
Redovisningskravet hittar ni i Bokföringslagen (Här länkat till Kap 5, 6§ eftersom diskussionen gäller verifikationer)

När det gäller information om vad som ska ingå på ett kvitto kan jag inte hitta någon konsistent information eftersom det ser ut att skilja sig från fall till fall.

Allt ovanstående ska självklart kontrolleras med sin revisor/redovisningskonsult i första hand (som alltid). Bäst är att göra det innan verksamheten dras igång så att allt är på plats på rätt sätt redan från början, precis som Tez mycket riktigt gjort. Då har man torrt på fötterna.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 18:59 #17
dammsugarpase.se dammsugarpase.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 11
dammsugarpase.se dammsugarpase.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av CTSMEDIA
Jo som sagt har en snabb fråga som någon kan svara på ganska snabbt=) Hittar inte svaret men jag undrar om man måste skicka med papperskvitto med paketet vid näthandel eller räcker det bara med orderbekräftelsen till mailen??
Citat:
Ursprungligen postat av CTSMEDIA
Jo som sagt har en snabb fråga som någon kan svara på ganska snabbt=) Hittar inte svaret men jag undrar om man måste skicka med papperskvitto med paketet vid näthandel eller räcker det bara med orderbekräftelsen till mailen??
Ja skulle aldrig skicka ett kvitto innan det är betalt.
Tycker du ska ringa skatteverket och fråga hur det ska vara istället för att folk "gissar" eller vet fel här.
Trots allt är skatteverket till för att svara på frågor. Och det är dom du ska svara den dagen du blir granskad ,att ha detta forum som referens är nog inte så mycket att komma med när det kommer till skatteregler

// RIkard
dammsugarpase.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 16:13 #18
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Precis som digiArt skriver så är det olika krav vid olika situationer.

Faktura är till för att specificera vad som leverantören förväntar sig betalning för. Faktura används huvudsakligen vid kreditaffärer både till företag och privatpersoner.

Kvitto är en bekräftelse på att betalning mottagits och ska innehålla information om vad betalningen avser, med specifikation av momsbelopp.

Både faktura och kvitto måste vara unikt identifierbara dvs med en löpande nummerserie. Det viktiga är att varje faktura/kvitto kan identifieras helt unikt, dvs man får aldrig ändra en utskriven faktura/kvitto utan då ska man kreditera den gamla och skapa en helt ny med nytt unikt nummer. Det finns lite olika bud på det här med att det inte får vara luckor i nummerserien men det är vanligt att man börjar på ny kula varje nytt räkenskapsår dvs att en del företag använder årtalet som första 1-4 siffror i fakturanummerserien. Min bedömning är att lucor i serien inte är något problem. Själv började jag fakturera från nr 1 och har bara en rak nummerserie från företagets start utan att börja på nya kula varje år. Andra har gjort på annat sätt. Datum är inget bra sätt att ha som nummer då man ibland kan behöva skriva ut flera fakturor samma dag, det ser lite knepigt ut med att alltid ha en massa luckor i nummerserien, men visst det funkar för den som vill göra så.

Orderbekräftelse är enbart en bekräftelse på att leverantören bekräftat (dvs accepterat kundens order), oftast så kan man strunta i orderbekräftelsen eftersom det räcker med att skicka en faktura med leveransen elelr till specificerad fakturaadress. Men det räcker INTE att enbart skicka en orderbekräftelse och förvänta sig att få betalt mot den som underlag.

Begreppen Faktura resp kvitto har en speciell betydelse i lagstiftningen vilket inte orderberäftelse har på samma sätt.

När man som kund får en faktura måste man endera betala eller bestrida. Får man en orderbekräftelse behöver man inte göra ett dugg, den räcker inte som underlag för inkasso, då man som leverantör inte har fakturerat korrekt.

I skattelagstiftningen är kvitto och faktura i vissa fal likvärdiga då det gäller kontantaffärer, exempelvis när du köper en bussbiljett så får du ett kvitto (dvs bussbiljetten med orgnr/VATnr, datum, momsbelopp och totalbelopp mfl uppgifter).

När man köper en läsk i en varuautomat så får man inte alltid kvitto, men det är ett av de undantag som finns specificerade i lagen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 16:31 #19
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Wojt@May 16 2009, 16:03
Nej Conny,

Det finns inget som saknas på våra kvitton. Varken kunder, bokföringsbyrå eller revisor har klagat.

Varför skall man köra en jobbig procedur:

Skicka ut orderbekräftelse till e-post - utan momssatsser och priser osv
Skicka följdesedel i paketet - med info utan moms och priser
Skicka faktura i paketet och vänta på inbetalning - med momssats och priser
Skicka ut kvitto efter fakturan är betald - med momsatser och priser osv

Istället för att skicka ut orderbekräftelse/kvitto och eventuell faktura?

Jag har aldrig fått ett kvitto när jag betalat en enda faktura. Fakturan fungerar ju som kvitto.

Jag tänker inte slösa 8 papper (inkl. kopia till mig själv) + porto för sådana saker.

Känns som du fastnat i logistikkedjan hos Stora Enso. Men de flesta här har en webbutik och inte ett megastort företag som behöver skicka ut mängder med onödigt pappersjobb.

Skapar du en riktig orderbekräftelse/kvitto med all information som krävs enligt fakturalagen så har du underlag så det räcker. Du behöver ju inte ha 5 handlingar till bokföringen...

Jag kan höra av mig igen när Skatteverket har reviderat bokföringen och se vad dem säger.
Varför skickar du orderbekräftelse över huvud taget? Det räcker med faktura.....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 16:37 #20
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Tez@May 13 2009, 09:51
"Denna orderbekräftelse gäller även som kvitto vid retur eller reklamation".

Vår verksamhet skulle gå under om vi alltid skulle skicka med ett papperskvitto. Tänk att skicka med kvittot i presenten till mottagaren. Mindre snyggt...
Varför över huvud taget utfärda en orderbekräftelse? Har du fått betalt med kort så är det ju bara ett kvitto med specifikation på vad som betalats för så är allt frid och fröjd.

Är det däremot ett kreditköp så måste du utfärda en faktura för att kunna kräva betalning i efterskott.

Svårare än så är det inte.

Kunden har rätt att få ett kvitto enligt lagen, det kan man som leverantör aldrig neka kunden. Undantag är köp i varuamtomater.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017