Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skapa AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-05, 22:53 #1
since73 since73 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 173
since73 since73 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 173
Tjenare!

För att skapa aktiebolag krävs ju en insats på 100'000 kr som man som företag får investera som man vill. Jag tänkte då, om man inte har så mycket pengar i kontanter men ändå har en verksamhet som kommer att (eller redan) drar in mycket pengar, alternativt att man fått napp på en storkund som kräver att man är AB så kan man ju faktiskt göra som följande:

1. En vän som har rätt bra med stålar lånar dig 100'000 kr.
2. Du startar aktiebolaget.
3. Vännen får direkt tillbaka sina pengar.
4. Du har ett AB.

Nu är det såklart så att rent teoretiskt har du 100'000 i tillgångar i företaget trots att du gett tillbaka dessa till din vän. Det är därför fördelaktigt om din vän har enskild firma (eller annat) så detta kan redovisas som en faktura i bokslutet..så att det inte blir massa felaktiga siffror.

Tyckte denna idéen jag kom på va rätt smart.. finns det några negativa påföljder av detta?

Tack för svar! Jag hade inte tänkt att göra såhär själv men vill ändå ha respons

Ha de fint!
since73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-05, 23:12 #2
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Inte för att jag är nån expert på svenska aktiebolag, men inte får man väl förbruka aktiekapitalet?
Det är väl det som är själva grejen med aktiebolag, att det ska finnas ett aktiekapital i botten som nån form av garanti?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-05, 23:19 #3
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Det du kan göra är att du betalar tillbaka 50k direkt, går aktiekapitalet under 50 så måste du ta fram en kontrollbalansräkning, efter den så har du ca 9 månader på dig att få tillbaka aktiekapitalet.

Så egentligen skulle du kunna betala tillbaka allt direkt, och då har du ca 20 månader på dig att återställa kapitalet. Dock bör du vara medveten om att en kontrollbalansräkning kan ses som en "betalningsanmärkning" för företag. Och att du löper en stor risk att gå i KK om man skulle titta på UC.

Skulle inte rekommendera dig att göra det. Om du ändå vet att din ide kommer att inbringa pengar så att du klarar av att återställa hela kapitalet så kanske du bör vänta tills du har tjänat in det.
Dessutom ska du veta att du kan bli återbetalningsskyldig till företaget även om det är ett AB, dvs att du inte skulle få ansvarsfrihet för det året, vilket jag tror att revisorn inte kommer att ge dig.
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 00:02 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Ett vanligt sätt att förvärva ett aktiebolag är att köpa ett "begagnat" bolag som är vilande eller där verksamheten har varit något helt annat. Ofta är aktiekapitalet förbrukat, så man kan köpa bolaget billigt.

När man väl har köpt bolaget för säg 10 000 SEK, kan man börja arbeta direkt och om man då omedelbart har intäkter så bygger man snart upp aktiekapitalet igen.

Det finns ett antal boalgs som är vilande pga att de projekt de var tänka för gick i stöpet av olika orsaker.

Jag har själv både köpt och sålt Aktiebolag på det sättet. Det är betdligt bättre än att skaffa utlänska bolag i skatteparadis eftersom man får ett riktigt Svenskt aktiebolag. Men till en hyfsat billig penning.

Det är inte alls något problem och särskilt riskabelt att köpa vilande aktiebolag utan aktiekapital. Du löper aldrig större risk än att driva en enskild firma. Enskild firma är den absolut största risken för ägaren/företagaren av alla bolagsformer i Sverige. Förutom Handelsbolag där varje bolagsman fritt kan teckna firman då förståss. Det man ska se upp med är dolda leasingavtal som kan bli dyrbara, men har man en bra kontakt med sin revisor så brukar han ha ett gäng vilande bolag där ägarna är villiga att sälja till ett överkomligt pris. Ofta har dessa bolag varit vilande i många år och ägarna har fått andra prioriteringar eller jobbar fullt upptagna i andra projekt.

Så länge bolaget betalar alla sina skulder så finns heller ingen risk för konkurs. Oftast är det ägarna som frivilligt går in med mer kapital när det behövs i bolaget.

Det händer inget speciellt om ett bolag har förbrukat sitt aktiekapital, så länge som ägarna och de som driver bolaget alltid ser till att bolaget betalar sina skulder. Det händer inget specieltl om kontrollbalansräkning inte upprättas utan det enda är att företrädarna tar samma risk som en ägare av en enskild firma, och det brukar ju funka för dem.

Det finns givetvis en massa trygghtesnarkomaner i Sverige och annorstädes som tycker att riskerna är fruktasnvärda med att driva eget företag, men de borde inte driva företag alls. De tror att pensionen kommer automatiskt när man blir gammal, utan att någon behöver jobba ihop pengarna.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 00:11 #5
since73 since73 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 173
since73 since73 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 173
Du nämnde bolag utomlands.. har du ConnyWesth någon koll på detta?

Jag är lite nyfiken på vad detta innebär men kan aldrig hitta någon seriös sida som beskriver t.ex. ett limited-företag i England eller annat.

Vad kan du om detta? Finns det några fördelar med att registrera utomlands om verksamheten är på webben, tillexempel en dot-com sida med besökare från hela världen.

Tack för svar!
since73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 00:15 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag föredrar att använda Svenska Aktiebolag, som jag brukar köpa "begagnade" vilande bolag. Man kan hitta vilande bolag för allt ifrån 500 SEK till 70 000 SEK, men vanligast är priser på 10000-15000. Varför då hålla på att krångla till det med bolag från andra länder om man själv bor i Sverige då menar jag.

Bor man själv i ett annat land än Sverige så är det nog mer praktiskt att ha ett bolag från det land man lever i, med lokal revisor och möjlighet att fråga rådgivare med lokalkännedom.

Jag har funderat på att skaffa bolag i andra länder men kommit fram till att det inte ger så mycket som jag vill.

Köper du ett lagerbolag av en engelsk förmedlare så måste du ha en lokal administratör som sköter om bolagets kontakter med brittiska myndigheter. Det kan kosta dig 10000-15000 bara att regag ett bolag på det sättet. Detta trots att kravet på aktiekapital kan vara så litet som £1, dvs ca 13 spänn. Men byråkratin och mellanhänder käkar upp vinsten.

Har du ett svenskt AB så har du tillgång till allat nära och det är absolut inte svårare än att driva enskild firma. Jag har hjälpt några med redovisningen i Enskild firma och idagarna håller jag faktiskt på med mitt först ariktiga bokslut tillsammans med en kompis firma, det är ungefär lika trickigt/eller enkelt som med AB. Från 1/1 2007 så måste alla enskilda firmor lämna årsbokslut, så skillnaden i enkelhet är inte lika stor längre.

Det är ganska kul med redovisning när man väl fattar vadman kan få ut av den själv som företagare.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 00:25 #7
since73 since73 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 173
since73 since73 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 173
Tack för ditt svar Conny!

Var hittar man vilade bolag? Finns det någon sida där dessa listas?
since73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 00:29 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Snacka med vilken auktoriserad revisor som helst så har de säkert ett antal av deras klienter som har något liggande och skräpa någonstans.

Kolla med min revisors företag (revidea.se) om du inte redan har kontakt med en.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 00:33 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Den riktigt stora fördelen med att köpa ett vilande bolag för en billig penning är just att man slipper lägga ut 100 000 SEK av sina privata surt skattade slantar. Det kan kännas riktigt jobbigt, det har jag nämligen gjort. Jag lånade till varenda krona, men tjänade bra med pengar och betalade tillbaks lånet + ränta på 11 månader. Det var svettigt må jag säga, men det gick.

Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag köpt ett begagnat bolag för en tiondel av kostnaden.

Men största misstaget var att jag inte skrev en affärsplan innan jag startade bolaget, då hade jag undvikit en hel del kostsamma misstag.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 00:56 #10
since73 since73 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 173
since73 since73 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 173
Tack ännu en gång för din hjälp Conny! Jag ska spara dina tips tills när det är dags för mig en dag!
since73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017