Kom ihåg mig?

Besviken på Unicell!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-29, 18:37 #11
Sten_UNICELL Sten_UNICELL är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 20
Sten_UNICELL Sten_UNICELL är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 20
Kunden har alltid rätt. ... Eller???

Jag vet att jag inte är ensam här i världen om att ta betalt för de tjänster vi utför. Det finns åtminstone ett par företag till här på jorden som lever på det hemska tilltaget att ta betalt.

Tomas på Smart Fritid (som också lever på att ta betalt -eller?) har köpt ett program av oss. Hos oss väljer man själv om man vill teckna ett serviceavtal eller om man vill avstå från service. Det är Ok för oss vad man än väljer.

Tomas på Smart Fritid valde inledningsvis att avstå från service, vilket för oss är helt OK, men i samband med byte till Vista beställde han ett serviceavtal. Vi skickade då en faktura som inte blev betald och som vi också avstått ifrån att kräva in betalning för. Den återfördes i vårt system för över ett år sedan. I och med detta var vi tillbaka i utgångsläget där Smart Fritid inte längre har något serviceavtal med oss.

Läget är inte annorlunda nu. Smart Fritid har inget serviceavtal. Vill Smart Fritid ha hjälp av oss, då måste man betala för sig. Det kostar 800:- + moms och då ingår den senaste programversionen och 1 års fri telefonservice. Tycker han detta är för dyrt, då får han vara vänlig att avstå från vår hjälp - det är ok för oss. Det är inte konstigare än så. Vi säljer programvara och vi säljer service. Vill man ha service - då får man betala den ohyggliga summan av 800:- kr. Absolut inget oskäligt pris t.o.m. billigt. Vill man inte ha service då slipper man.

I det läget HOTAR KUNDEN OSS med att smutsa ner vårt namn i diverse forum. Snyggt jobbat! Gå in på NK och peka på det Du vill ha - får jag det inte gratis - då svärtar jag ner Er på diverse forum - OCH DET FUNKAR!!! - MEN DÄR HAR INTE KUNDEN RÄTT!!!! Det kallas för utpressning!

Tomas skriver redan i sitt första inlägg: " Istället det vanliga snacket, att vi kan inte arbeta gratis.... osv." vilket ju visar att vi i samtalet anger att vi måste ta betalt. Ta betalt för vad - jo för att han ska få hjälp. Vi kan ju inte ha sagt "Vi kan inte jobba gratis för vi vägrar att hjälpa Dig" - Det måste ju ha sagts i ett sammanhang typ "Om du vill ha hjälp måste Du betala vi kan ju inte jobba gratis".

ConnyWest skriver:" Om UNICELL nu erbjuder sig att hjälpa kunden genom att utan tjafs plocka fram epostadresserna enligt kundens önskemål och fakturerar för sitt arbete med säg 500-800 SEK på en engångsfaktura så är saken ur världen." Men det var ju det Smart Fritid inte ville vara med på. Vi har inte vägrat att ge hjälp - OM VI FÅR BETALT. Är det så konstigt att man tar betalt för det arbeta som man utför??? Vad lever alla andra på?? Så fort någon knystar om att skriva i forum - ska man då dela ut allt gratis, stänga kassan och gå hem?
Detta gäller ju inte bara UNICELL detta gäller alla företag.

.... Och som av en händelse är det någon som "Bombat" vår hemsida idag - har aldrig hänt förr men händer nu.
Först utpressning sedan detta! Snyggt jobbat.
Sten_UNICELL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 19:14 #12
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 277
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 277
Förstår inte... Tomas säger att han gärna betalar för hjälpen.
Unicell säger att dem hjälper om dem får betalt som sagt.

VAD ÄR DÅ PROBLEMET?! Eftersom den gamla fakturan verka va löst nu.
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 20:26 #13
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Jag tänker inte bli långrandig låt mig bara säga att jag anser Connys sammanfattning vara korrekt.

Och låt mig ytterligare en gång upprepa att jag ringde till er och sa till dig upprepade gånger att jag ringer för att mot betalning få hjälp! Och du erbjöd dig trots detta inte att skicka ut fakturan på nytt, eller en ny faktura på det jag efterfrågade.

Användadet av versaler på ett forum har syftet att visa att man ”skriker” det man vill ha sagt. Det må vara hänt om du inte tänkte på det.

Men dina slutrader behöver inga versaler för att budskapet ska gå fram och jag tar uppriktigt sagt illa vid mig.

... Och som av en händelse är det någon som "Bombat" vår hemsida idag - har aldrig hänt förr men händer nu.
Först utpressning sedan detta! Snyggt jobbat.


Slutligen säger jag det igen, mitt syfte med med första inlägg var inte att hänga ut, smutskasta och utpressa er och det kändes redan vid inlägget om er placering på Google som att vår dispyt fått för stor betydelse och jag kan tänka mig att radera/redigera mina inlägg för att mildra effekten av detta. Jag kan nämligen inte se något positivt med diskussionen så här långt, det påminner mig bara om telefonsamtalet och jag tänker aktivt försöka glömma Unicell och att detta hänt. Och jag plockar gärna ut de eftersökta e-postadresserna med Ctrl+C / Ctrl+V-metoden, det verkar lugnast så.

Men jag skulle ju inte direkt ta illa upp av en ursäkt för anklagelserna du riktar mot mig. Och att du kallar mitt inlägg här på WN för utpressning tycker jag säger en del om din syn på era kunders rätt att diskutera Unicell. Du har ju haft alla chanser att bemöta det korrekt och rentav kontakta mig och erbjuda dig lösa mitt problem.
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 21:31 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Sten_UNICELL@Nov 29 2008, 19:37
Kunden har alltid rätt. ... Eller???

Jag vet att jag inte är ensam här i världen om att ta betalt för de tjänster vi utför. Det finns åtminstone ett par företag till här på jorden som lever på det hemska tilltaget att ta betalt.

Tomas på Smart Fritid (som också lever på att ta betalt -eller?) har köpt ett program av oss. Hos oss väljer man själv om man vill teckna ett serviceavtal eller om man vill avstå från service. Det är Ok för oss vad man än väljer.

Tomas på Smart Fritid valde inledningsvis att avstå från service, vilket för oss är helt OK, men i samband med byte till Vista beställde han ett serviceavtal. Vi skickade då en faktura som inte blev betald och som vi också avstått ifrån att kräva in betalning för. Den återfördes i vårt system för över ett år sedan. I och med detta var vi tillbaka i utgångsläget där Smart Fritid inte längre har något serviceavtal med oss.

Läget är inte annorlunda nu. Smart Fritid har inget serviceavtal. Vill Smart Fritid ha hjälp av oss, då måste man betala för sig. Det kostar 800:- + moms och då ingår den senaste programversionen och 1 års fri telefonservice. Tycker han detta är för dyrt, då får han vara vänlig att avstå från vår hjälp - det är ok för oss. Det är inte konstigare än så. Vi säljer programvara och vi säljer service. Vill man ha service - då får man betala den ohyggliga summan av 800:- kr. Absolut inget oskäligt pris t.o.m. billigt. Vill man inte ha service då slipper man.

I det läget HOTAR KUNDEN OSS med att smutsa ner vårt namn i diverse forum. Snyggt jobbat! Gå in på NK och peka på det Du vill ha - får jag det inte gratis - då svärtar jag ner Er på diverse forum - OCH DET FUNKAR!!! - MEN DÄR HAR INTE KUNDEN RÄTT!!!! Det kallas för utpressning!

Tomas skriver redan i sitt första inlägg: " Istället det vanliga snacket, att vi kan inte arbeta gratis.... osv." vilket ju visar att vi i samtalet anger att vi måste ta betalt. Ta betalt för vad - jo för att han ska få hjälp. Vi kan ju inte ha sagt "Vi kan inte jobba gratis för vi vägrar att hjälpa Dig" - Det måste ju ha sagts i ett sammanhang typ "Om du vill ha hjälp måste Du betala vi kan ju inte jobba gratis".

ConnyWest skriver:" Om UNICELL nu erbjuder sig att hjälpa kunden genom att utan tjafs plocka fram epostadresserna enligt kundens önskemål och fakturerar för sitt arbete med säg 500-800 SEK på en engångsfaktura så är saken ur världen." Men det var ju det Smart Fritid inte ville vara med på. Vi har inte vägrat att ge hjälp - OM VI FÅR BETALT. Är det så konstigt att man tar betalt för det arbeta som man utför??? Vad lever alla andra på?? Så fort någon knystar om att skriva i forum - ska man då dela ut allt gratis, stänga kassan och gå hem?
Detta gäller ju inte bara UNICELL detta gäller alla företag.

.... Och som av en händelse är det någon som "Bombat" vår hemsida idag - har aldrig hänt förr men händer nu.
Först utpressning sedan detta! Snyggt jobbat.
Sten,

Jag förstår inte din inställning till kunden!

Kunden har klart och tydligt skrivit att han är beredd att betala för att få hjälp med att få fram sina emailadresser ur systemet. Han har erbjudit sig att betala 500 SEK för detta.

Du vägrar hjälpa honom, som är en kund som köpt ett affärssystem (UNIBAS) av ditt företag UNICELL.

Pga att ert system inte fungerade med Vista som operativsystem och ni inte lyckades lösa kundens problem så är det en självklarhet att ni inte ska få något betalt för ett serviceavtal som kunden inte har någon nytta av, eller hur? Eller har ni åsikten att kunden ska betala trots att de inte kan få någon hjälp?

Alla företag som är seriösa försöker hjälpa kunden. Jag har aldrig hört talas om ett företag som så kategosriskt som UNICELL VÄGRAR att lyssna på kundens behov och lösa kundens problem. Det är inte frågan om att arbeta gratis, kunden har uttryckligen erbjudit sig att betala för den hjälp han får. Han är dock inte intresserad av den produkt ni erbjuder, närmligen ett serviceavtal. Kunden vill uppenbarligen ha er konsulthjälp med att lösa ett specifikt och konkret problem mot betalning, ett rimligt konsultarvode.

Jag har tagit lärdom av ditt sätt att resonera Sten och det skrämmer mig riktigt grundligt. Ditt företag kommer garanterat inte att få några rekommendationer av mig i alla fall.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 21:54 #15
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by Tomas J@Nov 29 2008, 20:26
...

Slutligen säger jag det igen, mitt syfte med med första inlägg var inte att hänga ut, smutskasta och utpressa er

....
Klart det var. Du kan väl stå upp och vara en man i detta fall. Ditt första inlägg innehåller inte en gnutta av diskussionsintresse utan är ett klart påstående och dina synpunkter av företaget och situationen från din sida. I mina ögon skriver man detta endast för att "hänga ut" ett företag som man inte gillar.

Om det sedan är befogat eller inte, bedömmer jag inte, men klart att det var ditt syfte


ConnyWesth:

Kan nämnas att detta har väl tagits upp tidigare på forumet och sedan dessa har jag varit i kontakt med Unicell, både före och efter köpet, för ominstallationer, flytt till Vista, någon flexibel lösning av licenser (för mig och min bror) och det har fungerat bra. Jag har i alla fattat att de enstaka åsikter som ibland plockas fram av någon på WN inte alltid är något som speglar verksamheten.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 22:39 #16
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Citat:
Originally posted by Terabyte@Nov 29 2008, 22:54
Ditt första inlägg innehåller inte en gnutta av diskussionsintresse utan är ett klart påstående och dina synpunkter av företaget och situationen från din sida. I mina ögon skriver man detta endast för att "hänga ut" ett företag som man inte gillar.
Terabyte, jag ger dig rätt i att jag inte förväntade mig en diskussion med Unicell i vart fall. Men om det handlade om utpressning och hänga ut då hade jag valt en bredare approach, i fler forum, med det var inte syftet. Det räckte för mig att få skriva av mig här.

Och jag håller absolut med om att man inte ska ta enstaka utsagor man läser på internet för sanning. Det kan ju vara så att Sten agerade helt annorlunda denna gång mot vad de brukar göra på Unicell. Och jag tycker uppriktigt det är tråkigt att Sten låter det gå prestige i en så pass enkel sak och istället hjälper till att blåsa upp detta till något det inte var från början. Nämligen en frustrerad kund som yttrade sitt missnöje. Nu är jag faktiskt mer än missnöjd med bemötandet då han dessutom riktar grova anklagelser mot mig - utpressning och sabotage.

Jag står för att jag tycker deras bemötande i mitt enskilda fall är urkass.
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 22:46 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Terabyte@Nov 29 2008, 22:54
ConnyWesth:

Kan nämnas att detta har väl tagits upp tidigare på forumet och sedan dessa har jag varit i kontakt med Unicell, både före och efter köpet, för ominstallationer, flytt till Vista, någon flexibel lösning av licenser (för mig och min bror) och det har fungerat bra. Jag har i alla fattat att de enstaka åsikter som ibland plockas fram av någon på WN inte alltid är något som speglar verksamheten.
Jag har som sagt inga personliga erfarenheter av UNICELL och mitt intryck av UNICELL begränsar sig till enbart hur Sten bemöter denna kunds frustration.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 23:57 #18
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Jag håller helt med allt vad ConnyWesth skriver och står helt på Tomas J's sida. Sten på Unicell gnäller om att de inte arbetar gratis, men det är ju just betala för sig som Tomas J vill. Att komma släpandes med en gammal faktura som egentligen inte finns (eftersom Unicell inte utförde tjänsten som fakturan gällde och båda parter kom överrens om att fakturan inte behövde betalas) skulle göra mig oändligt förbannad om jag var i Tomas J's sits. Vilken jävla inställning till kunder. Kom-ihåg-lapp till mig själv: stanna väldigt långt bort från Unicell.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 00:30 #19
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by Sten_UNICELL@Nov 29 2008, 12:37
Kunden har alltid rätt. ... Eller???

Jag vet att jag inte är ensam här i världen om att ta betalt för de tjänster vi utför. Det finns åtminstone ett par företag till här på jorden som lever på det hemska tilltaget att ta betalt.
Att hjälpa en kund gratis lite då och då när det förekommer oklarheter, det ger fin goodwill som i sin tur genererar mer kunder/pengar.

Badwill, ja det kan du ju räkna ut själv hur bra det är...
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 01:04 #20
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Måste säga att jag inte håller med i hela den historien.

Varför?
Jo, för att på texterna här, är det ganska tydligt att Tomas J ringde med fel inställning angående de tidigare problemen med Vista. Sten hade en enkel lösning och den skriver han om här också. Då Tomas J har programmet på XP (som han skriver i sitt inlägg), så är det bara att betala serviceavtalet, uppgradera programmet (på XP om så önskas) och dra ut en rapport med sina adresser. Svårare än så är det inte. Dock verkar det som om Tomas J inte tycker att de 800 kr är värda och tjafsar om ingenting alls. Sedan är ju Unicell inte skyldiga att tillföra tjänster som de inte har i prislistan. De har en lösning på detta och det är serviceavtalet, varför skall de skapa nya sätt för Tomas J, bara för att han inte vill betala serviceavtalet ... löjligt.

Så mer eller mindre; betala servicefakturan (en ny eller gammal), få tillgång till nya uppdateringar, installera, dra ut dina adresser!!!

Sedan om Tomas J på telefon menar att lufta sina åsikter på forumet, så skulle jag också ta det som Sten gjorde och helt enkelt avsluta detta och inte hjälpa mer än det. Hot (eller antydan på att "lufta det offentligt") är inget jag skulle gilla heller.

Ingen vet dessutom hur samtalet mellan båda parterna gick och ingen vet av oss vem som skriver saning på forumet, så att tycka det ena eller det andra är kanske helt enkelt meningslöst.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017