Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Faktura från missdomain.se på 12.000kr

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-27, 22:58 #161
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
..det verkar uppenbart att de inte kunnat det..
Vad bygger du detta antagandet på?
Citat:
Den oförsonliga hållningen från MD:s sida
- En kostnadsreducering motsvarande 75% av ursprungskostnaden kallar du oförsonlig? Hmm hur är det med dina egna företags prissättningar - kan man förvänta sig samma oförsonliga hållning vad gäller kostnader hos er då?
Vad jag bygger mitt uttalande på? Jo, att MD:s argument aldrig skulle hålla i rätten...

Vad har vår prissättning med MD:s oförsonliga hållning att göra? Jag ser ingen koppling, för vi talar om våra priser och kommer inte springande med fakturor i efterhand till felande kunder.

Jag kan lova dig att en kund, oavsett hur fel han uppfört sig (och kanske skadat oss mer än Snaskit någonsin skulle kunnat göra med) aldrig någonsin fått en faktura från oss på 12 000:- (faktum är att en felande kund ALDRIG fått en faktura även om det i vissa av våra avtal finns klausuler angående avtalsbrott och följderna av dessa). Att MD får kalla fötter och sänker summan till en fjärdedel visar ju inte på deras godhet, utan bara att de inte har torrt på fötterna.

Bara så du förstår vad jag talar om så är det principerna, inte det faktum att Snaskit sannolikt är precis så insyltad som säkert majoriteten här redan tror...

Felet med MD:s hantering är att de fakturerar någon för något de påstår att någon annan har gjort, men som de sedan säger är den som fakturerats som står bakom. Man kan helt enkelt inte göra så. Vill man ah ebtalt i ett sådant läge får man jobba på ett skadestånd och då skall man kunna styhrka sin sak så den håller i ett skadeståndsmål, hur surt nu än det kan tänkas vara.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 06:23 #162
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag håller i sak med Xamda här. Dessutom har Snaskit bestridit fakturan så då är Kronkalle utesluten som framkomlig väg för MissDomain. MD MÅSTE gå via tingsrätten för att hävda fakturans riktighet, det finns liksom ingen genväg, i och med att fakturan bestridits av Snaskit. I Tingsrätten så är det ovillkorligen MissDomain som måste bevisa "utom varje form av rimligt tvivel" att det är Snaskit PERSONLIGEN som dummat sig, inte hans lumparkompisar.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 22:09 #163
lamadjurets avatar
lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 154
lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad
Medlem
lamadjurets avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 154
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av lamadjuret
Du menar att en avgift för att utnyttja en tjänst, för att tjäna pengar, är ett straff?
Vad är det du skriver - Förstår du det själv?
ja och frågan var inte till dig! utan till ARA
lamadjuret är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 02:49 #164
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Citat:
Originally posted by lamadjuret@Nov 2 2008, 00:25
Citat:
Sen är det såklart deprimerande att se att WN befolkas av så många fjortisar, men tyvärr inte överraskande.
Citat:

vem?
Dem som tror de kan lägga upp en sida och dra in 20,000 i månaden genom tumrullning. Sedan går man vidare och reggar 50 värdelösta domän namn. 3 dagar senare säljer de djungelgröt.se på något forum för 2000:- eller mer.
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 20:43 #165
_AB_ _AB_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 4
_AB_ _AB_ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 4
Min syn på hur respektive part borde handla:

MissDomain

(i) Polisanmäl omedelbart händelsen

Om ni har så starka skäl som ni framhåller bör och ska ni givetvis polisanmäla händelsen omedelbart. Detta är misstänkt bedrägeri! Givet att händelsen dessutom blivit publik bland er främsta målgrupp genom detta forum är det av yttersta vikt att ni visar handlingskraft snarast. Tror att jag och många med mig blir ytterst skeptiska till att använda er tjänst om det visar sig att ni väljer att tjafsa med potentiella förbrytare på Internetforum istället för att ställa dem inför rätta. Det är inte lockande att annonsera ut domäner genom er tjänst om det är allmänt känt att ni inte agerar kraftfullt trots att ni har starka bevis för att bedrägeri sker på sidan.

(ii) Driv fakturan vidare till Kronofogdemyndigheten och därefter Tingsrätten

Självklart ska ni driva vidare även fakturan. Måste säga att jag är förbluffad över att ni överhuvudtaget sänkt beloppet, men gjort är gjort. Har ni så starka bevis som ni indikerar ovan är det en självklarhet att ni ska driva frågan då ni sannolikt kommer att vinna. Enda risken för att ni inte får pengarna är om Snaskit är registrerad som konsument och TR finner att beloppet är oskäligt enligt konsumenttjästlagen. Beloppet kommer då att jämkas, men i så fall vi ni det till framtiden och för fundera på att omformulera ert avtal. I övrigt hänger er trovärdighet på hur ni agerar, precis som jag tar upp ovan.

(iii) Agera professionellt

Ett tips i all välmening: börja agera professionellt! De utdrag ur er kommunikation med Snaskit samt i viss mån era inlägg här lämnar minst sagt en del att önska. Vi har alla haft kunder vi inte trivts med, eller till och med direkt ogillat, men detta motiverar på intet sätt ett oprofessionellt agerande. Kommunicera kort och sakligt, utan att vara raljerande eller aggressiva. Det har ni mycket att tjäna på.

Snaskit

Om du är oskyldig

(i) Bestrid fakturan

Du har inte gjort något fel och kan bevisa detta. Du behöver därför inte betala. Enligt Konsumenttjänstlagen kommer avgiften att anses oskälig så länge du kan bevisa att du själv inte lagt buden.

(ii) Polisanmäl dina "vänner"

Dina "vänner" har gjort sig skyldiga till brott, vilket dessutom skadat dig. De bör ställas inför rätta.

Om du är skyldig

(i) Betala fakturan och var glad för att du kom billigt undan

Om MissDomain har de bevis som nämnts och de väljer att driva saken vidare kommer du med stor sannolikt behöva betala fakturan och dessutom dömas i tingsrätten för bedrägeri, vilket inte är något vidare kul. Det innebär en plump i polisregistret samt sannolikt dagsböter.

(ii) Gör aldrig någonsin om det

Rubriken talar för sig själv.

Tack för ordet.
_AB_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 01:28 #166
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Nov 28 2008, 06:23
Jag håller i sak med Xamda här. Dessutom har Snaskit bestridit fakturan så då är Kronkalle utesluten som framkomlig väg för MissDomain. MD MÅSTE gå via tingsrätten för att hävda fakturans riktighet, det finns liksom ingen genväg, i och med att fakturan bestridits av Snaskit. I Tingsrätten så är det ovillkorligen MissDomain som måste bevisa "utom varje form av rimligt tvivel" att det är Snaskit PERSONLIGEN som dummat sig, inte hans lumparkompisar.
Håller med ConnyWesth, Xamada och _AB_ fullt ut.

Att skicka en faktura till någon på dessa grunder!? Måste vara en helt ny affärsidé. Brott skall polisanmälas inte faktureras.

Helt otroligt att personer som jag anser är seriösa tycker att detta är rätt... Antar att det är sympatin med den som bekämpar en sannolik bluffare som gör att det blir lite fel...?!
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 06:20 #167
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Kan vi inte sluta spekulera i den här tråden nu, det känns som alla tänkbara utvägar har presenterats, och vid det här laget bör det nästan finnas information om vad som faktiskt hänt vidare från någon av dom inblandade parterna ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-17, 20:14 #168
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
Citat:
Originally posted by _AB_@Dec 13 2008, 21:43
Min syn på hur respektive part borde handla:

MissDomain

(i) Polisanmäl omedelbart händelsen

Om ni har så starka skäl som ni framhåller bör och ska ni givetvis polisanmäla händelsen omedelbart. Detta är misstänkt bedrägeri! Givet att händelsen dessutom blivit publik bland er främsta målgrupp genom detta forum är det av yttersta vikt att ni visar handlingskraft snarast. Tror att jag och många med mig blir ytterst skeptiska till att använda er tjänst om det visar sig att ni väljer att tjafsa med potentiella förbrytare på Internetforum istället för att ställa dem inför rätta. Det är inte lockande att annonsera ut domäner genom er tjänst om det är allmänt känt att ni inte agerar kraftfullt trots att ni har starka bevis för att bedrägeri sker på sidan.

(ii) Driv fakturan vidare till Kronofogdemyndigheten och därefter Tingsrätten

Självklart ska ni driva vidare även fakturan. Måste säga att jag är förbluffad över att ni överhuvudtaget sänkt beloppet, men gjort är gjort. Har ni så starka bevis som ni indikerar ovan är det en självklarhet att ni ska driva frågan då ni sannolikt kommer att vinna. Enda risken för att ni inte får pengarna är om Snaskit är registrerad som konsument och TR finner att beloppet är oskäligt enligt konsumenttjästlagen. Beloppet kommer då att jämkas, men i så fall vi ni det till framtiden och för fundera på att omformulera ert avtal. I övrigt hänger er trovärdighet på hur ni agerar, precis som jag tar upp ovan.

(iii) Agera professionellt

Ett tips i all välmening: börja agera professionellt! De utdrag ur er kommunikation med Snaskit samt i viss mån era inlägg här lämnar minst sagt en del att önska. Vi har alla haft kunder vi inte trivts med, eller till och med direkt ogillat, men detta motiverar på intet sätt ett oprofessionellt agerande. Kommunicera kort och sakligt, utan att vara raljerande eller aggressiva. Det har ni mycket att tjäna på.

Snaskit

Om du är oskyldig

(i) Bestrid fakturan

Du har inte gjort något fel och kan bevisa detta. Du behöver därför inte betala. Enligt Konsumenttjänstlagen kommer avgiften att anses oskälig så länge du kan bevisa att du själv inte lagt buden.

(ii) Polisanmäl dina "vänner"

Dina "vänner" har gjort sig skyldiga till brott, vilket dessutom skadat dig. De bör ställas inför rätta.

Om du är skyldig

(i) Betala fakturan och var glad för att du kom billigt undan

Om MissDomain har de bevis som nämnts och de väljer att driva saken vidare kommer du med stor sannolikt behöva betala fakturan och dessutom dömas i tingsrätten för bedrägeri, vilket inte är något vidare kul. Det innebär en plump i polisregistret samt sannolikt dagsböter.

(ii) Gör aldrig någonsin om det

Rubriken talar för sig själv.

Tack för ordet.
Du tog orden ur munnen på mig.
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-17, 21:07 #169
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Ursprungligen postat av _AB_
(ii) Driv fakturan vidare till Kronofogdemyndigheten och därefter Tingsrätten

Självklart ska ni driva vidare även fakturan. Måste säga att jag är förbluffad över att ni överhuvudtaget sänkt beloppet, men gjort är gjort. Har ni så starka bevis som ni indikerar ovan är det en självklarhet att ni ska driva frågan då ni sannolikt kommer att vinna. Enda risken för att ni inte får pengarna är om Snaskit är registrerad som konsument och TR finner att beloppet är oskäligt enligt konsumenttjästlagen. Beloppet kommer då att jämkas, men i så fall vi ni det till framtiden och för fundera på att omformulera ert avtal. I övrigt hänger er trovärdighet på hur ni agerar, precis som jag tar upp ovan.
Fakturan ska inte vara riktad till säljaren av domänen utan till den som deltagit i budgivningen. Om detta är samma person eller inte vet inte vi på WN. Oavsett hur mycket bevisningen som ligger i grund så kan väl ändå inte Missdomain fakturera ett annat konto bara för de haft samma IP-nummer. IP-nummer har aldrig varit bindande till en person utan endast en geografisk knutpunkt och kan alltså omfatta en mängd människor.

Citat:
Ursprungligen postat av _AB_
(ii) Polisanmäl dina "vänner"

Dina "vänner" har gjort sig skyldiga till brott, vilket dessutom skadat dig. De bör ställas inför rätta.
Hans vänner har väl ändå inte gjort något brott mot honom? Det är Missdomain som måste driva den frågan vidare och den skyldige kan vara säljaren men också någon annan... Det kan till och med vara tekniskt fel i Missdomains system om vi ska spekulera helt vilt.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017