Kom ihåg mig?

Vill inte bli lurad

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-24, 01:48 #1
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
Hej,

Jag undrar om det är någon som kan ge mig lite råd.

Jag har en idé för en stor sajt som ska dra igång internationellt. Hittat en kompanjon som jag inte kännt så himla länge. Han verkar vara väldigt trovärdig och tillförlitlig.

Denna kompanjonen har nu lyckats få olika investbolag intresserade av idén och vi ska köra igång vilken dag som helst.

Nu undrar jag om det är någon som har några råd, jag vill lixom inte bli blåst. bolaget vi ska skapa självklart ett aktiebolag (inte AB eftersom jag inte bor i Sverige).

Hur ska jag veta att allt står rätt till? Hur brukar sådant här gå till? Det är meningen att jag och min kompanjon ska äga lika mycket vardera av bolaget.

Jag behöver lite råd då jag är ung och oerfaren och inte har någon ekonomisk utbildning what so ever.

Jag menar, hur ska jag veta att jag inte skriver på att jag bara äger 1% och han 60? eller liknade?

Hur går detta till i Sverige och vilka kan man lita på?
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-24, 01:52 #2
Frost Frost är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 478
Frost Frost är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 478
Är det stora pengar det handlar om, vilket det verkar göra så skulle jag anlita en egen jurist. Stäm upp lite lunchmöten med ett par stycken olika om du är osäker och inte har några referesen och ta med honom på ditt möte med din nya kollega, är han seriös så accepterar han det som en naturlig konsult bara (här kan du ju iof be om en kopia bara och ge till din jurist efteråt om du tror det kan uppfattas fel av din kollega)

Men samtidigt skulle jag bli lite förvånad om han reagerade fel... men man vet aldrig som sagt. Låt din konsult gå igenom papperet och säger han att det är lugnt så skulle jag känna mig rätt säker.
Frost är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-24, 01:58 #3
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
Du har rätt, detta rör sig om väldigt mycket pengar om allt går som det ska. Men om han nu är en pajas eller projektet går i botten så kommer jag bli skuldsatt för att anlita en jurist. Har noll kr att röra mig med just nu.

Fresten vad kostar en jurist? Finns det billiga nyexaminerade?

Annars, vad bör man tänka på själv? Finns det ingen standard på papper som man skriver på vid ett öppnade av Aktiebolag`?
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-24, 12:08 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Risken att du går på en mina är naturligtvis överhängande. Normalt skriver man vid bildandet av aktiebolag med få ägare så kallade aktieägaravtal som reglerar förhållandet mellan ägarna, vad som händer om någon vill sälja, hur man tillsätter styrelse och vd och helt enkelt vem och hur man bestämmer saker.
problemet här är att du saknar kapital. Det gör dig väldigt utsatt. Typscenario: Andra investerare går in med kapital, du har inget men äger en andel eftersom det är din idé, pengarna går åt, man behöver nytt kapital, du har inget och när investerarna köper in sig ytterligare får du se hur ditt inflytande minskar. Då har du ändå sluppit att bli direkt lurad.
Alternativet är att du säljer av din idé rakt av för pengar i handen. Då har du i varje fall fått betalt en gång.
Investerarna är inga välgörare, de vill tjäna pengar och bryr sig inte så mycket om du gör det eller inte.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-24, 13:25 #5
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
Hej,

Att sälja idén skulle jag aldrig göra. Det jag vill göra och som jag tycker är mest spännande med detta är att bygga något stort.
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-24, 15:21 #6
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Bygg det först, tjäna ihop lite stålar, sen ta in investerarna....
Då vet du ifall din idé funkar...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-24, 20:30 #7
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
Citat:
Originally posted by hnn@Apr 24 2007, 14:21
Bygg det först, tjäna ihop lite stålar, sen ta in investerarna....
Då vet du ifall din idé funkar...
Har tyvärr inte möjlighet till det. utan pengar. Pengarna ska ju gå till kodning, hosting och marknadsföring bland annat.

I detta fall så är det hostingen som blir dyr.
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017