Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Någån som har data butik eller säljer datorer?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-12, 12:59 #1
1972 1972 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 50
1972 1972 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 50
Behöver lite hjälp.
Jag har sålt en dator till kunden som efter ca 2 veckor kommer och lämnar dator till mig för att det är någåt fel på den.
Jag skickar dator till tillverkare och dator lämnas till kunden igen. Efter 2-3 dagar lämnar kunden dator igen med sama problem.
Jag skickar dator igen och det händer sama sak en gång till alttså 3:e gången.

Nu har tillverkere skickat ny dator som är på väg men jag har fått brev från kunden att han vill inte ha dator. Hela deta har tat ca 3 månader fram och tillbaka och jag har inte tat betalt av kunden utan väntade att han får fungerande dator.

Jag förstår att kunden har inte haft dator men inte häller betalt, men vad ska man göra i detta fallet. Felet ligger alltså inte hos mig och jag har ingen öppetköp i butiken. Kan man i så fall ta betalt till undersökning av dator och återställning
eller ska kunden betala dator.

Viktigt sak är att fel på dator var orsakad på sätt och vis av kunden.

Tacksam för alla svar
1972 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-12, 14:48 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Har du inte öppet köp, ska kunden betala...

Men du får nog problem med att du levererat utan att få betalt, eftersom kunden kan hävda att han inte köpt någon dator av dig. (Om det inte finns kvitto / faktura / etc. om köpet)
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-12, 15:12 #3
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
http://www.konsumentverket.se/mallar...gArticleId=133
ta en titt där.
men har du tagit reda på om det är kunden som har orsakat felet på varan eller om felet fanns där innan?
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-12, 16:22 #4
Sanisa Sanisa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 30
Sanisa Sanisa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 30
Lite svårt det där.
Sådant finns det ingen enkel lösning på och måste oftast lösas olika fall till fall.
Om det var en havandefel från kunden ända från början och du har gjort det du kan för att hjälpa kunden inkl fabrikören och ni inte har öppet köp så tycker jag att ni skall försöka få kunden att betala.
Men... Det finns alltid ett men, man vill alltid försöka få kunden nöjd och blir det väsen på kunden så kanske det är mer värt att ta tillbaka datorn och försöka sälja den på nytt eller få fabrikören till att göra en "buyback" på den.

Mvh Jonas
Sanisa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-12, 16:40 #5
1972 1972 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 50
1972 1972 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 50
tack för svaret, men glömmde ange att kunden är egentlingen föratg, AB, enligt min kompis då gäller inte konsument lag där. Nån som vet?

tack


Citat:
Originally posted by 1972@Jan 12 2007, 13:59
Behöver lite hjälp.
Jag har sålt en dator till kunden som efter ca 2 veckor kommer och lämnar dator till mig för att det är någåt fel på den.
Jag skickar dator till tillverkare och dator lämnas till kunden igen. Efter 2-3 dagar lämnar kunden dator igen med sama problem.
Jag skickar dator igen och det händer sama sak en gång till alttså 3:e gången.
Nu har tillverkere skickat ny dator som är på väg men jag har fått brev från kunden att han vill inte ha dator. Hela deta har tat ca 3 månader fram och tillbaka och jag har inte tat betalt av kunden utan väntade att han får fungerande dator.
Jag förstår att kunden har inte haft dator men inte häller betalt, men vad ska man göra i detta fallet. Felet ligger alltså inte hos mig och jag har ingen öppetköp i butiken. Kan man i så fall ta betalt till undersökning av dator och återställning
eller ska kunden betala dator.
Viktigt sak är att fel på dator var orsakad på sätt och vis av kunden.
Tacksam för alla svar
1972 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-12, 16:50 #6
1972 1972 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 50
1972 1972 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 50
kunden har faktura och jag har kopia på faktura, sen har jag fått tillbaka faktura där han skriver att faktura ska bestridas.

Citat:
Originally posted by hnn@Jan 12 2007, 15:48
Har du inte öppet köp, ska kunden betala...
Men du får nog problem med att du levererat utan att få betalt, eftersom kunden kan hävda att han inte köpt någon dator av dig. (Om det inte finns kvitto / faktura / etc. om köpet)
1972 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-12, 17:11 #7
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Om ett företag gör affärer med ett annat företag så gäller köplagen. Gör ett företag affärer med en privatperson så gäller konsumentköpslagen.

Den största skillnaden i detta fall är att köplagen är dispositiv medan konsumentköplagen är indispositiv. Med detta menas att det som står i köplagen är förhandlingsbart medan det som står i konsumentköpslagen inte är det.

Har ni inte skrivit något speciellt i avtalet så gäller alltså köplagen i detta fall.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-13, 20:27 #8
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 219
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 219
om det är ett ab som har köpt datorn, och själva helt eller delvis har orsakat skada på hårdvaran vilket inneburit retur till tillverkaren vid 3 tillfällen, då borde kunden betala sin faktura, samt stå för eventuella merkostnader som kan ha uppstått så som frakt, felsökning etc.

Visst kan man förstå att kund kan vara lite irriterad på att de köpt en sak som "inte fungerar" returernat, fått ny med samma problem etc. men det är ju inte handlarens fel att probelmet finns där, och det är ju inte heller leverantörens om kund själv har åsamkat skadan.
Polis_ttt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-13, 21:43 #9
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Från Köplagen
"30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §."

Det gäller alltså att bevisa att köparen har orsakat felet, annars så har köparen rätt att häva köpet utan att vara betalningsskyldig. Att bevisa detta blir inte speciellt lätt och antagligen så är det tyvärr bara att bita i det sura äpplet.

(Om ni inte har avtalat bort delar i köplagen)
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-17, 12:48 #10
1972 1972 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 50
1972 1972 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 50
Citat:
Originally posted by Unispel@Jan 13 2007, 22:43
Från Köplagen
"30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §."

Det gäller alltså att bevisa att köparen har orsakat felet, annars så har köparen rätt att häva köpet utan att vara betalningsskyldig. Att bevisa detta blir inte speciellt lätt och antagligen så är det tyvärr bara att bita i det sura äpplet.

(Om ni inte har avtalat bort delar i köplagen)
Men frågan är av vem ska man kunna kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd.
Det är egentlingen tillverkare som står för garanti inte jag. Jag har inte lämnat nåt extra garanti till kunden.
1972 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017