Kom ihåg mig?

Min hemsida

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-31, 15:54 #21
Bladets avatar
Bladet Bladet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 313
Bladet Bladet är inte uppkopplad
Flitig postare
Bladets avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 313
Citat:
Det riktiga priset för webshoppen är: 27000kr+moms. Och sen 650kr+moms för webbhotellet per månad.
Men eftersom jag inte har sålt mer lego än att jag kan dra av 1000 kr i moms, så får jag betala momsen också.
Annars skulle jag få tillbaka 7725 kr, som man kan titta i månen efter nu.
Den utgående momsen kan ju vara större en den ingående...jag har knappt nån ingående moms eftersom jag mest säljer till företag utanför Sverige och jag får tillbaka varenda momskrona.
Bladet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 16:04 #22
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Citat:
Originally posted by Robert@May 30 2006, 17:07
Brickshop, i regel håller jag med dig på de flesta punkterna du tar upp, däremot så känner jag igen mig som leverantör när man måste kriga för att få kunden att förstå att hans idé (i ditt fall menar jag den grafiska biten) är....skit. Sist fick jag med mycket svett och tid övertala en kund att en rosa logotyp inte är det bästa för denne. Tyvär så blev kompromissen så dålig att jag kunde kasta ännu en referens i papperskorgen (kunden blev dock mycket nöjd).

Du måste förstå att du köper kunskap, inte bara arbete. Vill du ha någon som bara "jobbar" så finns det Indier, balter och studenter för en billig peng.

Problemet med layout(grafik) är att "alla kan" och alla har åsikter (ofta baserade på noll erfarenhet). Teknik är oftast mer konkret: fungerar, fungerar inte... det går alltså att mäta resultatet på ett annat sätt.
Även då du tycker att mycket layouter därute på webben ser ut som färdiga templates så är en snygg template bättre än en unik, men inte så tilltalande, layout.

Sen kanske man bör växa i brallorna med kundbas och hyggligt orderflöde innan man slantar upp för en uppgradering av siten, dvs du kan börja med gratislösningar och vid ett senare skede byta till ett skräddarsytt system som passar dina behov bättre.
Håller helt och hållet med dig! Idag tycker jag att den skissen jag kom med till Digifactory ser berdövlig ut.
Men det tykte jag inte då. Ifall Digifactory eller någon annan har en åsikt om min design ska man tala om det innan
man gör ett kontrakt som är värt 27000 kronor. Hade Digifactory visat mig det första utkastet innan jag skrev på
några kontrakt hade det alldrig blivit någon affär. Om jag betalar 27000kr+moms så gör jag det för att det ska
se ut som jag vill, på mina villkor. Ifall det inte passar, är fult eller inte går så säger man det innan.
Man kommer inte i efterhand och säger "Vi tycker inte det ser bra, det här är bättre".
Brickshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 16:28 #23
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Citat:
Originally posted by jonny@May 30 2006, 22:00
Det är inte riktigt rättvist att jämföra en färdig lösning som Osc med en lösning som utvecklats för en specifik kund.

I det här fallet ser det ut som leverantören haft ett CMS som inte hade stöd för webbutiker och försökt få till det. Hela webbutiken är förmodligen byggd från scratch och då är det inte konstigt att det kostar.

I det här fallet hade förmodligen en gratislösning varit bäst. Det låter också som att Brickshop hittat ett av de dyraste webbhotellen.

Ett råd till Brickshop är att byta till ett webbhotell i en prisklass som passar projektet och använda en färdig webbshop som har stöd för det som behövs.

Idén ser jag inget större fel på - frågan är bara hur stor efterfrågan egentligen är.
Skrev jag inte det?

Jag hittade webbhotell för 30 kr i månaden och frågade varför jag skulle betala 1118 kr i månaden för mitt?
Då sa dem att mitt var endast för företag.. servrarna står i Sverige, jag får personlig support. Backup ingår i priset.. bla.bla..

Jo visst sa jag, och bad om en ny offert utan deras webbhotell.. Då sa dem att jag var tvungen att
välja deras webbhotell för att få tillgång till backnet.
Brickshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 17:22 #24
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Ursprungligen postat av Brickshop
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Brickshop, i regel håller jag med dig på de flesta punkterna du tar upp, däremot så känner jag igen mig som leverantör när man måste kriga för att få kunden att förstå att hans idé (i ditt fall menar jag den grafiska biten) är....skit. Sist fick jag med mycket svett och tid övertala en kund att en rosa logotyp inte är det bästa för denne. Tyvär så blev kompromissen så dålig att jag kunde kasta ännu en referens i papperskorgen (kunden blev dock mycket nöjd).

Du måste förstå att du köper kunskap, inte bara arbete. Vill du ha någon som bara "jobbar" så finns det Indier, balter och studenter för en billig peng.

Problemet med layout(grafik) är att "alla kan" och alla har åsikter (ofta baserade på noll erfarenhet). Teknik är oftast mer konkret: fungerar, fungerar inte... det går alltså att mäta resultatet på ett annat sätt.
Även då du tycker att mycket layouter därute på webben ser ut som färdiga templates så är en snygg template bättre än en unik, men inte så tilltalande, layout.

Sen kanske man bör växa i brallorna med kundbas och hyggligt orderflöde innan man slantar upp för en uppgradering av siten, dvs du kan börja med gratislösningar och vid ett senare skede byta till ett skräddarsytt system som passar dina behov bättre.
Håller helt och hållet med dig! Idag tycker jag att den skissen jag kom med till Digifactory ser berdövlig ut.
Men det tykte jag inte då. Ifall Digifactory eller någon annan har en åsikt om min design ska man tala om det innan
man gör ett kontrakt som är värt 27000 kronor. Hade Digifactory visat mig det första utkastet innan jag skrev på
några kontrakt hade det alldrig blivit någon affär. Om jag betalar 27000kr+moms så gör jag det för att det ska
se ut som jag vill, på mina villkor. Ifall det inte passar, är fult eller inte går så säger man det innan.
Man kommer inte i efterhand och säger "Vi tycker inte det ser bra, det här är bättre".
Du har helt rätt. Allt ska vara solklart innan man sätter igång (och tar betalt för den delen).

För att inflika lite i det resonemang vissa i tråden har att 30k är mycket pengar för en webshop, tja kanske det om det går bra med en gratis variant, men med en timdebitering som ligger inom intervallet 700-1000kr/timmen så är 30k en rimlig summa. Även en gratis webshop kräver tid att implementera och sköta, timmar som kostar pengar.

OT: De som blir rädda för priser på tjänster verkar mentalt ligga i den "privata" sfärens ekonomi. I "företags"-sfären så florerar stora summor och i den privata små summor. Det är när dessa två sfärer möts, dvs pengar ska flyttas från företag till privat som den stora yxan kommer fram. Har man, som även jag en gång i tiden, kommit direkt från skolan och startat upp sitt företag så ligger man mentalt i den lilla ekonomin. -"Men herrreeguuud, tar dom 10.000kr för en hemsida, det där kan jag ju göra för 200kr!!"

...och det senaste stycket här var inte riktat mot dig Brickshop!
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 18:10 #25
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Stackars Brikshop, du kunde få sy mycket mer för de där pengarna.....

Men jag håller med Robert aka Fucele starkt om att kunden ibland vill ha sina egna dumma och fula lösningar på saker och ting som totalt förstör hela hemsidan. Då får man helt enkelt väga vad som kommer i förstahand pengar och en nöjd kund eller en referens och en mindre nöjd kund.
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 20:10 #26
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Citat:
Originally posted by Milad@May 31 2006, 17:10
Stackars Brikshop, du kunde få sy mycket mer för de där pengarna.....

Men jag håller med Robert aka Fucele starkt om att kunden ibland vill ha sina egna dumma och fula lösningar på saker och ting som totalt förstör hela hemsidan. Då får man helt enkelt väga vad som kommer i förstahand pengar och en nöjd kund eller en referens och en mindre nöjd kund.
Men i så fall lurar man ju kunden. Som jag sa, man lovar inte och sen levererar något annat med ursäkter som "det går inte" eller "vi tycker inte det är bra, det här är bättre" Det blir bara en dålig jävla ursäkt till slut för att dem ska slippa programmera ett skit på hemsidan, och sen bara plocka fram en färdig webbshop och skriva i "brickshop" sen är det klart.
Brickshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 21:30 #27
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Citat:
Originally posted by Brickshop@May 31 2006, 14:50
Jag kollade upp lite vad det här oscommerce är för något.

Menar ni att den här sidan är helt gratis bortsett från webbhotellt?
Det här skulle man ju kunna betala 10000 kr för ju? helt sjukt.
Du kan nog räkna med att oscommerce skulle kosta runt 10000 även om själva programmet är gratis.

Osc kräver bra mycket mer kunskap än att vem som hälst skulle klara att installera och modifiera.

Bara en enkel men snygg template kostar ca 1000kr dessutom.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-01, 02:51 #28
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Jag lider med dig.

Ockerpriser är det värsta jag vet...
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-01, 14:03 #29
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Citat:
Ursprungligen postat av Brickshop
Citat:
Ursprungligen postat av Milad
Stackars Brikshop, du kunde få sy mycket mer för de där pengarna.....

Men jag håller med Robert aka Fucele starkt om att kunden ibland vill ha sina egna dumma och fula lösningar på saker och ting som totalt förstör hela hemsidan. Då får man helt enkelt väga vad som kommer i förstahand pengar och en nöjd kund eller en referens och en mindre nöjd kund.
Men i så fall lurar man ju kunden. Som jag sa, man lovar inte och sen levererar något annat med ursäkter som "det går inte" eller "vi tycker inte det är bra, det här är bättre" Det blir bara en dålig jävla ursäkt till slut för att dem ska slippa programmera ett skit på hemsidan, och sen bara plocka fram en färdig webbshop och skriva i "brickshop" sen är det klart.
Man ska självklart inte lova något innan och sedan hitta en massa ursäkter varför man inte kan göra det ena och det andra.

Det de borde ha sagt till dig är att din design som du har tagit fram inte är proffsigt nog och håller inte måttet men vi kan köra på den iallafall om du nu vill det. Men vi kan även erbjuda dig en annan design där vi anser kommer vara mycket proffsigare, eller hur?
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-01, 17:18 #30
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Citat:
Ursprungligen postat av Milad
Citat:
Originally posted by -Brickshop@May 31 2006, 19:10
Citat:
Ursprungligen postat av Milad
Stackars Brikshop, du kunde få sy mycket mer för de där pengarna.....

Men jag håller med Robert aka Fucele starkt om att kunden ibland vill ha sina egna dumma och fula lösningar på saker och ting som totalt förstör hela hemsidan. Då får man helt enkelt väga vad som kommer i förstahand pengar och en nöjd kund eller en referens och en mindre nöjd kund.
Men i så fall lurar man ju kunden. Som jag sa, man lovar inte och sen levererar något annat med ursäkter som "det går inte" eller "vi tycker inte det är bra, det här är bättre" Det blir bara en dålig jävla ursäkt till slut för att dem ska slippa programmera ett skit på hemsidan, och sen bara plocka fram en färdig webbshop och skriva i "brickshop" sen är det klart.

Man ska självklart inte lova något innan och sedan hitta en massa ursäkter varför man inte kan göra det ena och det andra.

Det de borde ha sagt till dig är att din design som du har tagit fram inte är proffsigt nog och håller inte måttet men vi kan köra på den iallafall om du nu vill det. Men vi kan även erbjuda dig en annan design där vi anser kommer vara mycket proffsigare, eller hur?
Precis, det var ungefär så dem gjorde. Först så skulle jag få en hemsida efter mina önskemål. Sen struntade dem i det och byggde istället ihop en sida dem själva gillade. Det var ju inte det JAG ville
Brickshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017