Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Min hemsida

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-30, 22:00 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är inte riktigt rättvist att jämföra en färdig lösning som Osc med en lösning som utvecklats för en specifik kund.

I det här fallet ser det ut som leverantören haft ett CMS som inte hade stöd för webbutiker och försökt få till det. Hela webbutiken är förmodligen byggd från scratch och då är det inte konstigt att det kostar.

I det här fallet hade förmodligen en gratislösning varit bäst. Det låter också som att Brickshop hittat ett av de dyraste webbhotellen.

Ett råd till Brickshop är att byta till ett webbhotell i en prisklass som passar projektet och använda en färdig webbshop som har stöd för det som behövs.

Idén ser jag inget större fel på - frågan är bara hur stor efterfrågan egentligen är.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 23:04 #12
svensktinternet svensktinternet är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 50
svensktinternet svensktinternet är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 50
HERREJÄVLAR! 35 LAKAN för det där lät bara som en enda stor galenskap. JAg tycker synd om dig, trodde du att du köpte en sida värd sin vikt i guld eller?

Finns kompetenta personer här på WN som hade kunnat greja det åt dig för en bråkdel av summan.

Trist att höra hur det gick hur som helst. Hoppas du profiterar väl i framtiden.

MVh.
svensktinternet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 01:52 #13
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Tråkigt när man blir lurad på detta vis. Som tur var rörde det sig inte om allt för mycket pengar ändå. Har sett sämre sidor som producerats för över 100 000 kr...
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 01:54 #14
serial serial är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 125
serial serial är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 125
Citat:
däremot så känner jag igen mig som leverantör när man måste kriga för att få kunden att förstå att hans idé (i ditt fall menar jag den grafiska biten) är....skit.
Jag är inte riktigt med där. Självklart kan det vara så att det ser ut som skit, i dina ögon. Jag gillar lite udda lösningar helst gjorda av någon som inte är helt befläckad av hur det ska se ut.

Lite OT:
Min tatuerare "krigade" också om hur han tyckte att min tatuering skulle se ut, jag kände mig inte väl till mods med det även fast jag ansåg att han var väl kompetent att komma med förslag och inte "kriga", men i slutänden var det min smak som skulle färga mitt skinn för att mitt sinne skulle trivas. (nästan poetiskt det där sista)
serial är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 11:57 #15
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Originally posted by serial@May 31 2006, 01:54
Citat:
däremot så känner jag igen mig som leverantör när man måste kriga för att få kunden att förstå att hans idé (i ditt fall menar jag den grafiska biten) är....skit.
Jag är inte riktigt med där. Självklart kan det vara så att det ser ut som skit, i dina ögon. Jag gillar lite udda lösningar helst gjorda av någon som inte är helt befläckad av hur det ska se ut.

Lite OT:
Min tatuerare "krigade" också om hur han tyckte att min tatuering skulle se ut, jag kände mig inte väl till mods med det även fast jag ansåg att han var väl kompetent att komma med förslag och inte "kriga", men i slutänden var det min smak som skulle färga mitt skinn för att mitt sinne skulle trivas. (nästan poetiskt det där sista)
Tatuering som exempel var väldigt dåligt. Du skriver att du gillar "udda lösningar". Jag anser att det ligger på min moraliska skyldighet att informera dig om att dina kunder inte vill navigera sig genom udda lösningar, utan vill, förhoppningsvis, göra affär med dig, på ett så enkelt och icke störande sätt som möjligt. Är du artist med syfte att provocera så kan du väl förbluffa dina besökare, men vill du sälja varor så får du se till att inte avleda uppmärksamheten från sitens verkliga syfte.

[edit:stavfel]
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 13:07 #16
ChristofferJs avatar
ChristofferJ ChristofferJ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 209
ChristofferJ ChristofferJ är inte uppkopplad
Medlem
ChristofferJs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 209
Jag är själv ingen programmerare och kan inte kommentera just de delarna. Men ur design synpunkt så är nummer två (den sk. dåliga) enligt mitt tycke mer tilltalande. Och jag förstår faktiskt om han gjorde ändringar från din egna skiss, då den rent estetiskt aldrig skulle fungera. Dock så måste det blivit en liten miss någonstans i produktionsledet då ett eller flera möten bör klargöra dina önskemål i samråd med leverantörens synpunkter och råd. En process som oftast gör alla lyckliga och glada, men framför allt leder till en bättre färdig produkt.

Om priset är rätt eller inte är svårt att säga, men meda sådana specifika önskemål som du verkar ha haft så låter det inte helt konstigt. Synd bara att de inte kunde leverera den tekniska delen.

Lycka till i framtiden!
ChristofferJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 14:13 #17
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Citat:
Originally posted by robertsson@May 30 2006, 14:47
En helt klart tråkig historia där 2 parter inte riktig avtalat alla detaler.

Men jag tycker att det är konstigt att du inte reagerade på kostnaden direkt. Man måste ju ta in offerter och kolla med fler företag. Att betala 35k för en enkel webbshop är ju helt sjukt. Finns som sagt gratisalternativ och det finns webbshoppar som kostar 500-5.000 kr. Att sedan få en personlig touch till det hela borde in kostar mer än 3.000-10.000.

Lycka till i framtiden...
Jag ringde nästan alla IT-företag i hela Halland. Men det var ingen av dem som kunde eller visste hur man byggde en webbshop. Jag fick svar från 3 större företag men det var bara Digifactory som verkade veta vad dem talade om. Visst kostnaden var sjukt hög. Men skulle jag ha en webbshop efter mina önskemål så var det den prislappen som gällde tänkte jag.
Brickshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 14:15 #18
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Citat:
Originally posted by Danski@May 30 2006, 15:44
Lider med dig... det är smått irriterande när man blir bedragen på sina pengar och tid på det sättet.

Min fråga lyder, är inte sidan en standardmall i dreamweaver?
Har ingen aning. En annan anledning till varför jag valde dem var att jag fick med ett verktyg som jag kunde använda för att lägga upp bilder och text på hemsidan.. eftersom jag inte kunde html då.
Brickshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 14:24 #19
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Citat:
Originally posted by wiggin@May 30 2006, 15:49
Det är ingen rolig historia. Kostnaden för originalspecifikationen kan i sig vara rimlig. Men att de inte kan få ner priset mer än 4000 kr även när en så stor del skalas bort verkar underligt. Men att folk sedan sitter här och tycker att det inte borde kosta mer än xxxx kr för att man kan använda oscommerce är väl inte heller en rättvis bild. Som han själv skriver har han ju väldigt höga krav och önskemål själv, synd bara ni inte kom fram till företaget i fråga.


PS. Du verkar ha kryddat priserna lite extra genom att skriva dem inkl. moms? Vilket kanske inte är helt rättvist? Eller tar jag fel?
Jo det är helt klart! Jag skriver priserna inkl moms eftersom jag inte sålt så mycket lego att jag kan dra av momsen
från hemsidan.

Det riktiga priset för webshoppen är: 27000kr+moms. Och sen 650kr+moms för webbhotellet per månad.
Men eftersom jag inte har sålt mer lego än att jag kan dra av 1000 kr i moms, så får jag betala momsen också.
Annars skulle jag få tillbaka 7725 kr, som man kan titta i månen efter nu.
Brickshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-31, 14:50 #20
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Citat:
Originally posted by robertsson@May 30 2006, 16:37
Visst kan man jämför med osCommerce. En kille som startar egen firma och har starta-eget-bidrag på några tusenlappar ska inte utveckla dyra lösningar. Finns mycket bra billiga och gratislösningar som man kan anpassa väldigt bra. Själv gillar jag inte osCommerce men det finns många andra alternativ som kostar någon tusenlapp och som är väldigt flexibla och konfigurerbara. Lägg som sagt på 10.000 kr för att få din grafiska profil och du har en perfekt lösning.
Jag kollade upp lite vad det här oscommerce är för något. Letade fram en svensk sida (http://easygamer.se) Jag vet inte
om den sidan är byggd på oscommerce idag men den fanns i allafall med i listan.. Vad kan man säga om den sidan då?
Ser funktionsmässigt 100 gånger bättre ut än vad Digifactory har att erbjuda. Sidan är i princip byggd på samma sätt som
min är. Man kan ändra språk och valutor vilket är extra+, Menar ni att den här sidan är helt gratis bortsett från webbhotellt?
Det här skulle man ju kunna betala 10000 kr för ju? helt sjukt.
Brickshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017