Kom ihåg mig?

Min hemsida

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-30, 14:33 #1
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Jag startade mitt företag i september förra året. Det hela började med att jag var inne
på auktionssajten tradera.com. Eftersom hela Sverige hade fått nys om sajten var det inte lönt
sälja tv-spel längre. Alla gjorde ju det! Så jag försökte komma på något nytt att sälja..
Samtidigt var jag inne och kollade på lego.. av nostalgisjäl!.. Då fick jag syn på några skitiga
gamla legobilar som folk bjöd som galningar på!. Fast än dem var gamla, trasiga och saknade
bitar så bjöd dem över varandra hela tiden. Till slut såldes dem för flera hundra kronor styck!

Hmm.. det här kanske man kan tjäna pengar på?!! Så jag köpte en låda med 1 kg gammalt
lego för 100kr.. Sen gick jag hem och sålde det på tradera för 900kr.. : )

Jag satte igång direkt och köpte allt lego jag kom över. Till slutet sålde jag så mycket lego att
folk ringde och ville beställa av mig. Det var då tanken slog mig att jag skulle skaffa ett
företag, och börja sälja på riktigt!

Månaderna gick och i september fick jag min F-skattesedel. Försäljningen kunde börja, men
först behövdes en hemsida!

Jag började ringa runt till olika IT-företag här i Halmstad men ingen verkade vara kompetent
nog för att bygga min ”avancerade” hemsida. Se min skiss >>
http://i54.photobucket.com/albums/g1...4/Minskiss.jpg

Till slut hittade jag ett företag som hade gjort massor av hemsidor till olika företag.
Jag tog kontakt med dem och efter en snabb genomgång fick jag en offert som hamnade
på 36875 kr. Då skulle jag få en hemsida precis efter mina önskemål med forum, medlemssidor
och en betaltjänst så att folk kunde betala med sina kreditkort.

Jag skrev på för 2 år, för då ingick möjligheten att dela upp kostnaden på 6 månader.
Summan blev då 39000 kr. Sen tillkom också en månadskostnad på 1118 kr för drift
och underhåll av mitt 300 mb webbhotell.

2 veckor senare kom Legos inköpslista. Med den kunde jag snabbt konstatera att min
konkurrent gick 10% i vinst på varje såld produkt. För att kunna betala månadsavgiften
på 7618 kr och samtidigt konkurrera med dem skulle jag vara tvungen att sälja lego för
minst 76000 kr i månaden!!! En total omöjlighet. Inte ens med mitt ”starta-eget-bidraget”
på 5000 kr i månaden skulle jag ha råd att betala räkningarna. Kostnaden var på tok för hög!

Jag kontaktade Digifactory och bad dem att ändra i offerten.
Då togs forum, medlemssidor och betaltjänsten bort. Allt för att få ner kostnaden.
Dagen efter fick jag en ny offert. Allt var borta.. och kostnaden?

31875 kr. Eller 33750 kr eftersom jag skulle betala av det på 6 månader..
Månadskostanden för mitt 300 mb webbhotell sänktes också till 812 kr.

Jaha.. vad säger man? Det fanns inte så mycket jag kunde göra.. Jag hade räntor och höga
månadskostnader att betala, så nu var det bråttom att få fram en hemsida, så att försäljningen
kunde ta fart, så man fick några inkomster!!

Den 21 November 2005 skrev jag på det nya kontraktet. 2 veckor senare kom första utkastet.
Min skiss=>> http://i54.photobucket.com/albums/g1...4/Minskiss.jpg
Utkastet=>> http://i54.photobucket.com/albums/g1...84/utkast1.jpg

Jag betalade 30000 kr extra för att få en hemsida som skulle se ut som jag ville.
Vad fick jag? Inget stämde ju!

Jag sa att jag ville att designen skulle vara så lik den jag visat som möjligt.

Jag fick svaret:
Citat: ”Jag har tittat på dina skisser. Jag full förståelse för om du vill använda dig av raka
former när det gäller lego. Eftersom du inte hade någon grafisk profil när du kom till oss har
vi försökt att hitta typsnitt, färger, layout som känns modern och enkel och som vi tror ska
passa dina besökare. Jag tycker att dina skisser inte riktigt håller när det gäller funktionalitet
och design och har därför försökt att hjälpa dig med det”.

Är det vad man betalar 33000 kronor för? ”vi har försökt att hitta typsnitt” ?!
I så fall skulle jag lika gärna kunna köpa ett sånt färdigt jävla paket för 5000 kr och
fått forum, medlemssidor, betaltjänster på köpet!! Varför gjorde du inte det då?
tänker den klyftige, Jo för jag vill ha en hemsida med personlig design! Jag vill inte
att min hemsida ska se ut som något färdigt skit man fått i kelloggspaketet som hela
projektet var på väg att bli nu.

Dem ville helt enkelt inte ändra i det verktyg som jag senare skulle använda för att
lägga upp bilder och text i. BackNet kallar dem det. ”Har tagit 4 år att utveckla, bla bla bla. ”
”Bilderna måste var där, och texten där.. Du kan inte ändra den bildpositionen eller
den texten för då måste vi programmera om Backnet..”

Jag blev lovad allt på mötena och i telefon men sen i efterhand har ursäkterna kommit med
”det går inte, då måste vi ändra”.. Hela tiden återkommer dem med att ”i så fall måste vi ändra
i backnet, och det kostar extra”

Det hjälpte inte hur mycket dem än försökte ändra i utkasten. Jag visste att min hemsida aldrig
skulle bli som jag tänkt mig. Så fort jag hade en ide om en lösning så.. ”i så fall måste backnet
programmeras om, och det kostar extra” Så fort det inte fanns något mail som kunde styrka
vad som lovats och vad som inte lovats så gällde prislistan: 860 kr i timmen.

Det är så jävla mycket att man skulle kunna skriva en roman av alla mail jag skickat.
(För den som vill så finns det 56 A4-sidor mail att ta del av)

Det var ingen ide att ens gå in på några smådetaljer. Det jag förväntade mig gick inte eller
var för avancerat för ”Backnet”. ”i så fall måste vi programmeras om Backnet, och det kostar
extra”

Prova att är köpa en produkt som det bara finns 1 st i lager av. Då går det alldeles utmärkt att
köpa 5 st utan att varukorgen protesterar. Varje gång en kund köper en produkt får jag själv gå
in och skriva om lagerstatusen från ”5 st i lager” till ”4 st i lager”. Tänk om man skulle ha mer
än 5 kunder per dag, då skulle man kunna anställa någon att sköta den uppgiften.

Grunden för en fungerande e-butik är ett affärssystem. Hur ska man exempel hantera en
order? I de färdiga paketen man köper, trycker man på en knapp så skrivs en faktura ut.

Nu, när en kund köper av mig, så får jag ett mail där det står vad kunden köpt.
Sen får jag sitta för hand och skriva ordernummer, fraktkostnad och adressuppgifter.
Varje beställning tar 10 minuter att skriva.

2 veckor efter att min hemsida ”lanserades” tog jag kontakt med ett par riktiga
webbutvecklare som visade mig hur en hemsida skulle se ut. Principen är den samma.
Till skillnad från Digifactory så får du se hur din hemsida kommer se ut innan du betalar.
Man får full tillgång till verktyget som sköter ordrar, fakturor, kunder, rapporter, olika
verktyg, ändra språk, valuta, recensioner ja allt man kan tänka sig! Skillnaden är som mellan
natt och dag. Skulle man betalt för att få dem funktionerna till den hemsidan jag har nu så
hade inte Bill Gates förmögenhet räckt till i omprogrammeringskostnader.

Och priset? Snackar vi Digifactory hade prislappen säkert hamnat kring 150000 kr.
Vilket jag också tyckte var rimligt när jag fick höra om alla dessa fantastiska tillbehör som jag
bara vågat drömma om tidigare. Nej hör och häpna! 15000kr! jag grät i 3 dagar när jag fick
reda på vad kunde fått och vad jag istället fick av Digifactory.

Slutcitatet: ”Vi hoppas att du ska dra nytta av den stora erfarenhet vi har i branschen.”

Den enda nyttan jag fick av Digifactorys ”erfarenhet” i bedrägeribranschen var att jag kunde
fått en 100 gånger bättre hemsida design, funktions och affärsmässigt, och samtidigt fått
20000kr över till annat!

Den 20 februari (3 veckor efter lanseringen) skrev jag ett brev till Digifactory över mitt
missnöjde med hela affären. Då erbjöd dem mig att i bryta kontraktet för webbhotellet i förtid.
Så nu efter att jag betalt hela hemsidan på 33750kr. Stänger jag ner sajten den f.o.m. 1 juni.

Vad fick jag då för 33750 kr? Kolla här: http://www.brickshop.se

/www.brickshop.se

*2006.02.01 + 2006.06.01
Brickshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 14:38 #2
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
33750? - ett fynd nästan gratis. Alternativet skulle vara

osCommerce = 0 kr
snygg mall och installation av någon = max. 4000,-

Ja, men å andra sidan......pengar växer på träd
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 14:47 #3
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
En helt klart tråkig historia där 2 parter inte riktig avtalat alla detaler.

Men jag tycker att det är konstigt att du inte reagerade på kostnaden direkt. Man måste ju ta in offerter och kolla med fler företag. Att betala 35k för en enkel webbshop är ju helt sjukt. Finns som sagt gratisalternativ och det finns webbshoppar som kostar 500-5.000 kr. Att sedan få en personlig touch till det hela borde in kostar mer än 3.000-10.000.

Lycka till i framtiden...
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 15:44 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Lider med dig... det är smått irriterande när man blir bedragen på sina pengar och tid på det sättet.

Min fråga lyder, är inte sidan en standardmall i dreamweaver?
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 15:49 #5
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
Det är ingen rolig historia. Kostnaden för originalspecifikationen kan i sig vara rimlig. Men att de inte kan få ner priset mer än 4000 kr även när en så stor del skalas bort verkar underligt. Men att folk sedan sitter här och tycker att det inte borde kosta mer än xxxx kr för att man kan använda oscommerce är väl inte heller en rättvis bild. Som han själv skriver har han ju väldigt höga krav och önskemål själv, synd bara ni inte kom fram till företaget i fråga.


PS. Du verkar ha kryddat priserna lite extra genom att skriva dem inkl. moms? Vilket kanske inte är helt rättvist? Eller tar jag fel?
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 16:10 #6
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by wiggin@May 30 2006, 15:49
Det är ingen rolig historia. Kostnaden för originalspecifikationen kan i sig vara rimlig. Men att de inte kan få ner priset mer än 4000 kr även när en så stor del skalas bort verkar underligt. Men att folk sedan sitter här och tycker att det inte borde kosta mer än xxxx kr för att man kan använda oscommerce är väl inte heller en rättvis bild. Som han själv skriver har han ju väldigt höga krav och önskemål själv, synd bara ni inte kom fram till företaget i fråga.


PS. Du verkar ha kryddat priserna lite extra genom att skriva dem inkl. moms? Vilket kanske inte är helt rättvist? Eller tar jag fel?
Vaddå inte rättviss bild. Om man jämför den butiken han å ser jag inget som inte osCommerce har. Förmodligen har osCommerce mer än det. Jag jämför inte med hans krav utan med produkten han har fått.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 16:28 #7
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Problemet är att om du skall ha customised-byggt från en riktig konsultfirma så hamnar du på de där priserna. Jag har själv byggt lösningar i den där prisklassen som i princip bara består av ett par dynamiska sidor och resten statiska sidor.

Startkostnaden med offert, kodning, testning, dokumentation, support, fakturering och såvidare för ditt projekt tog garanterat minst 30 timmar vilket ger ett rätt normalt timpris.

Att jämföra med osCommerce som kostar 0:- är helt meningslöst då man där är begränsad till OSC och de moduler som finns. Det behöver inte vara dåligt, men det är som att jämföra "gör-ditt-eget-vin" och ett litet dyrare från statens alkoholmonopol.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 16:37 #8
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Visst kan man jämför med osCommerce. En kille som startar egen firma och har starta-eget-bidrag på några tusenlappar ska inte utveckla dyra lösningar. Finns mycket bra billiga och gratislösningar som man kan anpassa väldigt bra. Själv gillar jag inte osCommerce men det finns många andra alternativ som kostar någon tusenlapp och som är väldigt flexibla och konfigurerbara. Lägg som sagt på 10.000 kr för att få din grafiska profil och du har en perfekt lösning.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 16:47 #9
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
r, jag orkar inte skriva en kravspec här nu, men jag misstänker rätt starkt att om jag skulle ge dig kravspec från godtyckligt företag ang. deras webshop och vi skulle försöka matcha den mot osc/moduler så skulle vi upptäcka att det 1) saknas funktionalitet helt 2) funktionalitet är annorlunda.

Däri ligger skillnaden, en konsultlösning är (förhoppningsvis) en 100% match mot det du vill ha. OSC+moduler är en "bättre än inget, men det var ju jävligt billigt"-lösning. Sen kan man diskutera om nystartade företag bör gå direkt på konsultlösningar, det är upp till var och en att avgöra. Information är som vi alla vet hårdvaluta här på internet...

Edit:stavfel som vanligt.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 17:07 #10
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Brickshop, i regel håller jag med dig på de flesta punkterna du tar upp, däremot så känner jag igen mig som leverantör när man måste kriga för att få kunden att förstå att hans idé (i ditt fall menar jag den grafiska biten) är....skit. Sist fick jag med mycket svett och tid övertala en kund att en rosa logotyp inte är det bästa för denne. Tyvär så blev kompromissen så dålig att jag kunde kasta ännu en referens i papperskorgen (kunden blev dock mycket nöjd).

Du måste förstå att du köper kunskap, inte bara arbete. Vill du ha någon som bara "jobbar" så finns det Indier, balter och studenter för en billig peng.

Problemet med layout(grafik) är att "alla kan" och alla har åsikter (ofta baserade på noll erfarenhet). Teknik är oftast mer konkret: fungerar, fungerar inte... det går alltså att mäta resultatet på ett annat sätt.
Även då du tycker att mycket layouter därute på webben ser ut som färdiga templates så är en snygg template bättre än en unik, men inte så tilltalande, layout.

Sen kanske man bör växa i brallorna med kundbas och hyggligt orderflöde innan man slantar upp för en uppgradering av siten, dvs du kan börja med gratislösningar och vid ett senare skede byta till ett skräddarsytt system som passar dina behov bättre.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017