Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skatteparadis

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-16, 22:02 #81
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
imanis avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
Kan det också vara en fråga om motivering?

Varför ska jag bidra med skatt? Vad motiverar mig? Hur mycket skatt är jag motiverad att betala?

Antagligen är vi mer eller mindre motiverade till att betala skatt beroende på hur mycket vi känner oss kopplade till samhället.

En person/företag som inte känner så stor samhörighet med samhället och inte känner sig som en viktig del i den helheten kommer antagligen att vara lite motiverad till att betala skatt.

Samma person/företag kan komma att öka sin motivering på olika sätt tex:

* Personen får barn, upptäcker (i sin mening) vilken fantastisk barnomsorg samhället erbjuder, gratis.
*Personen träffar en nyanländ invandrare som berättar för personen i fråga om hur lycklig han är för att ha kommit till ett land som detta med alla dess möjligheter.

Dessa två exempel handlar om att få insikt i och direkt känslomässig kontakt med att min skatt går till olika delar i samhället för att upprätthålla en infrastruktur som ger mig trygghet och som gör att jag kan fungera kreativt och lösa nya problem och skapa nya företag.

Men det är väl aldrig så enkelt?

Jag motiveras av tanken på att vi alla hör ihop som celler i en kropp och så länge cellerna samarbetar så fungerar kroppen.

Men samarbete kan betyda att man flyttar till ett skatteparadis i en vision om att dom tjänade skattepengarna kommer göra mer nytta för kroppen genom det där och det där projektet än att det går till statskassan.

Det finns inget rätt och fel eller det finns alltid rätt och fel allt beror på perspektiv.

Att följa hjärtat kan väl vara ett tips till trådskaparens fråga om moral.

Det finns väl något mänskligt där inne som dom flesta av oss förnimmer och som kan vägleda, eller?
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017