Kom ihåg mig?

Skatteparadis

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-29, 23:08 #1
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Standard Skatteparadis

Efter att den här tråden startades så kom jag att tänka på ett ämne som jag tänkte vi skulle diskutera här tillsammans. Tråden jag pratar om är följande: http://www.wn.se/t1046141.html

Är det moraliskt fel att flytta till ett annat land för att smita ifrån de höga skatterna vi har i Sverige?

Jag kan erkänna att mitt bolag som jag äger ägs i sin tur av ett bolag som är registrerat utomlands för att jag inte vill betala så hög skatt. Är det moraliskt fel av mig som svensk medborgare tycker ni?

Men anser ni att till exempel att man som svensk medborgare har brister i moral och etik om man håller på att få ett imperium där man kan tjäna miljontals kronor och att man sedan startar ett bolag i ett skatteparadis och det bolaget i sin tur köper upp ditt bolag i Sverige? Att du därefter sitter i Lichtenstein och driver din webbyrå eller ditt imperium.

Vad har ni för åsikter kring detta? Är del fel eller är det rätt?
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-29, 23:16 #2
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Nej, skatteplaneringen är ju i sig inte olagligt - förutsatt att du håller dig inom lagens gränser. Och att se på skatter som en kostnad är självkar, att minimera kostnaderna i sitt bolag likaså. Så det är ju inte moraliskt fel, snarare tvärt om - det hade varit moraliskt fel att inte skatteplanera i sådana här stora bolag.

Var brytningspunkten går när det börjar löna sig att skatteplanera är väl kanske frågan man bör ställa sig. Sedan går det ju självklart att skatteplanera i sin egna lilla firma med, men frågan är om det är värt tiden man kanske behöver lägga för att få ut 10 000kr extra.

Senast redigerad av Kaugesaar den 2011-01-29 klockan 23:19
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-29, 23:17 #3
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Om man sparar miljoner på att flytta utomlands så tycker jag det vore konstigt om man inte gör det.

Så länge man följer de lagar som finns men försöker att hantera sina pengar så effektivt som möjligt så ser jag det inte som något fel.

Om man däremot bor i Sverige och jobbar i Sverige men gör det genom ett utländskt bolag och tar in pengar svart och struntar i att redovisa dom så gör man ju fel.

Jag håller själv på att förbereda mig för att flytta från Sverige och det känns oändligt krångligt. Har haft flera samtal med skatteverket om olika frågor relaterade till detta och fått flera olika svar som dessutom talar emot varandra. Det känns som att skattesystemet inte är skapat med internet i åtanke.

Förr i tiden var en verksamhet ofta geografiskt knuten och det fanns ett tydligt driftställe. Idag kan man ju som svensk sitta i spanien, driva en engelskspråkig sajt på serverar i tyskland och ha kunder i japan.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-29, 23:55 #4
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Nej, skatteplaneringen är ju i sig inte olagligt - förutsatt att du håller dig inom lagens gränser. Och att se på skatter som en kostnad är självkar, att minimera kostnaderna i sitt bolag likaså. Så det är ju inte moraliskt fel, snarare tvärt om - det hade varit moraliskt fel att inte skatteplanera i sådana här stora bolag.

Var brytningspunkten går när det börjar löna sig att skatteplanera är väl kanske frågan man bör ställa sig. Sedan går det ju självklart att skatteplanera i sin egna lilla firma med, men frågan är om det är värt tiden man kanske behöver lägga för att få ut 10 000kr extra.
När kommer moral och etik in i sammanhanget tycker du?

Jag går med vinst mellan 700.000 och 1,5 miljoner kronor som jag placerar och därigenom slipper en del skatter och istället sätter jag in pengarna på mitt privata kontot inför framtiden. Däremot är jag inte en snål jävel utan jag lägger 10% utav vinsten på mitt bolag, utveckling i produkter och kurser för mina anställda.

Citat:
Ursprungligen postat av fabian Visa inlägg
Om man sparar miljoner på att flytta utomlands så tycker jag det vore konstigt om man inte gör det.
Men vart kommer moralen i det hela som många pratar om? Är det moraliskt fel att fly Sverige för att slippa de höga skatter vi har? Att som miljonär inte bidra till samhället utan istället betala mindre skatt.

Så länge man följer de lagar som finns men försöker att hantera sina pengar så effektivt som möjligt så ser jag det inte som något fel.

Citat:
Ursprungligen postat av fabian Visa inlägg
Om man däremot bor i Sverige och jobbar i Sverige men gör det genom ett utländskt bolag och tar in pengar svart och struntar i att redovisa dom så gör man ju fel.
Jag är mantalskriven i Sverige men mitt bolag ägs utav ett bolag utomlands och resten talar för sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av fabian Visa inlägg
Jag håller själv på att förbereda mig för att flytta från Sverige och det känns oändligt krångligt. Har haft flera samtal med skatteverket om olika frågor relaterade till detta och fått flera olika svar som dessutom talar emot varandra. Det känns som att skattesystemet inte är skapat med internet i åtanke.
När jag satt i den planering som du nu sitter i så kontaktade jag advokater och jurister i länder som var av intresse för mig. Jag frågade dom hur dessa kunde placera mina pengar och hur jag kunde sänka mina kostnader på ett effektivt sätt. Efter all kontakt via e-post så åkte jag dit och besökte dom, pratade igenom allting och sen var det klart. Men det är svårt att veta vilka som är seriösa och håller siffror och papper konfidentiellt för media och andra människor som jobbar för jantelagen.
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-29, 23:58 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
"Skatteparadisen" har ju blivit färre och färre och kommer förmodligen att försvinna helt inom en relativt snar framtid. Däremot kommer det dröja bra mycket längre innan skatteskillnader utjämnas.

Fabian, det beror inte på skattesystemet i sig att du får olika svar från olika personer. Det behöver självfallet inte vara felaktiga regler bara för att de inte är glasklara i alla situationer. Lagstiftarna är fullt medvetna om hur internet fungerar Du får emellertid endast råd och kvalificerade gissningar från Skatteverket så länge det inte handlar om ett konkret beslut.

Jag anser det rent generellt vara moraliskt fel, punkt slut. Det är en högst subjektiv frågeställning. Så länge det man gör är fullt lagligt har man ju hur som helst inget att frukta om man nu inte är religiös, tror på karma etc. Sen kan man som det påpekats givetvis alltid göra något gott med mellanskillnaden utan att den går till staten. Skapar man exempelvis nya jobb så får ju stat / kommun indirekt ökade skatteintäkter ändå samtidigt som utgifterna minskar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-01-30 klockan 00:05
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-30, 00:04 #6
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Fabian, det beror inte på skattesystemet i sig att du får olika svar från olika personer. Det behöver självfallet inte vara felaktiga regler bara för att de inte är glasklara i alla situationer. Lagstiftarna är fullt medvetna om hur internet fungerar Du får emellertid endast råd och kvalificerade gissningar från Skatteverket så länge det inte handlar om ett konkret beslut.
Där slog du huvudet på spiken.

Skatteverket värnar om Sverige och pratar gott om Sverige hela tiden och vill att man ska placera pengarna i fonder och aktier som är knutna till Sverige. När man sedan får betala nästan 30% i vinstskatt i Sverige så kan du i vissa länder minska den med nästan 50%.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag anser det vara moraliskt fel, punkt slut. Det är en högst subjektiv frågeställning. Så länge det man gör är fullt lagligt har man ju hur som helst inget att frukta om man nu inte är religiös, tror på karma etc.
Det är precis hit jag vill komma och du tryckte på den ömma punkten.
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-30, 00:10 #7
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
När kommer moral och etik in i sammanhanget tycker du?
Det kommer inte in i sammanhanget, lr ja se nedan.


Edit:
Vad jag menade när jag sa att det hade varit moraliskt fel att inte skatteplanera kan t ex vara när anställda blir varslade. 40 medarbetare blir varslade och för att dessa 40 skall kunna behålla jobben måste man skära ner på kostnaderna.

Först och främst blir det ingen löneförhöjning detta år - okej. Man drar in på kaffet i fika rummet - okej. Tyvärr räcker inte dessa åtgärder för att alla 40 skall få behålla jobben.

Man ser då över vad man kan göra åt skatterna och inser att man kan kapa skattekostnaderna med ca 20% - vilket då leder till att man inte behöver säga upp några.

Hur kan man då tycka att det är moraliskt fel att skatteplanera?

Oavsett vilken situation är det aldrig moraliskt fel att skatteplanera. Men i vissa situationer skulle man mycket väl kunna anse att det skulle vara moraliskt fel att inte skatteplanera.

Senast redigerad av Kaugesaar den 2011-01-30 klockan 00:26
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-30, 00:14 #8
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Det kommer inte in i sammanhanget.
Men många tycker att det är moraliskt fel att som medborgare av Sverige att flytta utomlands för att slippa skatter när man som miljonär kan bidra till förbättringar i samhället.
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-30, 00:35 #9
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
Men många tycker att det är moraliskt fel att som medborgare av Sverige att flytta utomlands för att slippa skatter när man som miljonär kan bidra till förbättringar i samhället.
Om folk kunde sluta hyckla istället.

http://www.youtube.com/watch?v=76frHHpoNFs
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-30, 00:55 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Om folk kunde sluta hyckla istället.

http://www.youtube.com/watch?v=76frHHpoNFs
Man behöver inte vara egoist bara för att man är kapitalist. Det finns minst lika många egoistiska skitstövlar som är kommunister.

http://givingpledge.org/
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017