Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Utvecklare på deltid, dyrt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-17, 22:51 #81
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Du behöver ett överskott på ungefär det dubbla.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-17, 22:58 #82
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Säg att jag vill ta ut 1000-5000kr/mån till mig själv när alla skatter och avgifter är dragna. Hur mycket bör jag dra in i mitt företag för att kunna ta ut detta i lön efter skatter och avgifter?
Om det är 1000-5000 SEK EFTER skatt så måste jag veta alla dina andra inkomster och din skattetabell samt vilken kolumn i prelskattetabellen du ska använda.

Nettolön
Varje debiterad timme borde du kunna ta ut en BRUTTOLÖN på 300 SEK. om du har 30% genomsnittsskatt så betyder det 210 SEK/tim rent i handen. Har du 50% marginalskatt blir det 150 SEK rent i handen.

1) För att få ut 1000 SEK med 30% genomsnittsskatt behöver du debitera 4,76 timmar eller 3962 SEK + moms.

2) För att få ut 1000 SEK med 50% genomsnittsskatt behöver du debitera 6,67 timmar eller 5547 SEK + moms.

3) För att få ut 5000 SEK med 30% genomsnittsskatt behöver du debitera 23,81 timmar eller 19810 SEK + moms.

4) För att få ut 5000 SEK med 50% genomsnittsskatt behöver du debitera 33,33 timmar eller 27 733 SEK + moms.


Bruttolön
men om det gäller FÖRE skatt så är det enkelt: 832 SEK/tim + moms.

Om du vill veta hur mycket du behöver dra in per månad så blir det:

För 1000 SEK brutto per månad
12 månaders jobb per år: 832*1200/12*1000/30000 => 2773 SEK + moms/månad (3,27 tim)

10 månaders jobb per år: 832*1200/10*1000/30000 => 3328 SEK + moms/månad (4,00 tim)

För 5000 SEK brutto per månad
12 månaders jobb per år: 832*1200/12*5000/30000 => 13867 SEK + moms/månad (16,67 tim)

10 månaders jobb per år: 832*1200/10*5000/30000 => 16640 SEK + moms/månad (20,00 tim)


SAMMANFATTNING
Om du har 30% i genomsnittsskatt behöver du debitera 4 gånger det belopp du vill ha rent i handen men om du har 50% i genomsniottsskatt behöver du debitera 5,55 gånger det du vill ha rent i handen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-17 klockan 23:25
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-18, 19:20 #83
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Man kan aldrig räkna med att en anställd jobbar debiterbart mer än 1200 timmar per år, men han ska ha lön 12 månader om året.
Nu var väl frågan om man anställde en programmerare själv... det är stor skillnad i overhead kostnaderna om man anställer någon som man avser att hyra ut som konsult eller om man vill ha en "egen" utvecklare.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-18, 19:40 #84
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems Visa inlägg
eller om man vill ha en "egen" utvecklare.
Och jag skulle vilja ha en egen utvecklare som bara arbetar för mig. Fast det bästa kanske vore om jag hyrde in någon när jag ska göra avancerade ändringar som att programmera.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-22, 02:08 #85
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems Visa inlägg
Nu var väl frågan om man anställde en programmerare själv... det är stor skillnad i overhead kostnaderna om man anställer någon som man avser att hyra ut som konsult eller om man vill ha en "egen" utvecklare.
Ja, en inhouseutvecklare kostar mer overhead än en konsult, eftersom konsulten ofta sitter ute hos kund. En konsult är oftast mer självständig och behöver inte lite mycket hjälp, vägledning och utbildning som en inhouse-utvecklare. Dessutom går det åt mindre kontorsutrymme för en uthyrd konsult...

Å andra sidan så har en uthyrd konsult något högre lön, så det jämnar ut sig. Antalet produktiva timmar är docj detsamma på lång sikt oavsett om det är fråga om en uthyrd konsult eller en inhouse-utvecklare.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-22 klockan 02:15
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-22, 08:46 #86
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Felpost......

Senast redigerad av StateCollapse den 2009-12-26 klockan 12:25
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 12:26 #87
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Jag har funderat på en sak under tiden jag inte har varit så aktiv här inne. I början postade jag en platsannons här inne om en utvecklare till vBulletin, en programmerare till mitt forum och jag fick oerhört många meddelanden från personer som ville hjälpa mig, men när jag skrev att det var vBulletin som dom skulle arbeta med, då kunde dom ingenting alls. Jag sökte lite på internet och frågade mig runt och då fick jag svar på varför ingen kunde hjälpa mig, det var för att vBulletin-koden är inte "open-source" som PhpBB och PunBB.

När jag fann den informationen så kom jag att tänka på "Om man inte lär sig vBulletin, hur ska man då kunna arbeta med det i framtiden om fler frågar om hjälp?" Det jag menar är att är alla barn från början och ingen kan allt och allting. Jag är också medlem på Flashback Forum, där har dom en utvecklare och han som utvecklare/programmerare Flashback kunde inte heller något från början, men nu kan han.

Att finna någon som ville göra min design var inga som helst problem utan det som var svårast var som sagt att finna en programmerare till vBulletin. Jag ska ju leverera forumet och startsidan i Januari och eftersom jag inte fann någon programmerare för vBulletin så hörde jag med min kompis som själv är utvecklare och han ville ge sig på vBulletin och koda det, bygga in funktioner och designa, han sa som så "Varför ska man vara rädd för något nytt, det är roligt att lära sig nya saker, plus att jag kommer kunna det om fler frågar?"

Vad vill jag mitt inlägg? Alla kan PhpBB och PunBB, eller 99% kan dessa två forum. När dessa personer började med PhpBB och PunBB så var dom också nybörjare varför gav dom på sig det när dom inget visste? Samma är vBulletin, inte många kan koda vBulletin och ge sig på det. Om man inte kan det, varför vill man inte lära sig? Ser man det som ingen ny erfarenhet eller tillskott i sitt CV?
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-31, 05:15 #88
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
När man jobbar som konsult kan man inte ge sig på uppdrag där man inte redan har kunskap om det man ska jobba med. Det vore att "lura kunden". Det vore affärsmässigt harakiri (självmord) eftersom du som kund kommer att vara en viktig referens för konsulten och du med största sannolikhet kommer att vara missnöjd för jobbet tar längre tid än beräknat (du ska leverera i Januari och har en tajt deadline).

Om du in sin tur levererar för sent till din kund så kommer även du att få dåligt renommé genom Din kund. Ingen vill hamna i den situationen.

Lära sig riktigt nya saker måste man göra på sin egen tid, så det inte drabbar kunden.

Lite nya saker lär man sig alltid med varje uppdrag, men man kan inte ge sig på helt okända saker.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017