Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


HÖG SKATT

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-29, 10:17 #61
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av kingofroad
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
kingofroad - var finns du, geografiskt?
Jag befinner mej i Asien. Men åker antagligen till Europa snart och EU fast då inte till Sverige utan till ett mer företagarvänligt klimat. Detta landet har nog fler invandrare än Sverige och trots detta lär skatten bli riktigt låg för mej där. Och detta sker helt enligt skattelagarna i landet. Lönen är lägre, sjukvården är ungefär som i Sverige, tekniskt sett och rent standardmässigt sett är det en av de större länderna inom EU och trots detta blir det mycket mer pengar över till MEJ. Och då lönar det sej helt plötsligt att jobba. Och jobba mycket.
Där jag befinner mej nu betalar jag 5 % i skatt helt enligt deras skattelagar här i landet för oss utlänningar. Betalar ytterligar några % i socialförsäkring men det blir inte så mycket pengar i slutändan i alla fall det rör sej om. Utöver det har jag en sjukvårdsförsäkring som kostar drygt 4000 kr/år. Så det jag betalar per år i skatter och avgifter nu är mindre än vad jag betalar i skatt i Sverige på 1 månad. Och då har jag betydligt snabbare=bättre sjukvård än vad jag nånsin haft i Sverige, trots att jag haft remiss efter en olycka när jag kom in på akuten. Den gången var dom riktigt snabba i Sverige. Under 5 timmar på sjukhuset. Det längsta jag varit på sjukhus här har varit ca. 2,5 timmar och då var det en del tester som skulle göras. Annars ligger det i snitt på 1 1/2 timme första gången och klart under timmen på återbesök UTAN avtalad tid.
Det må vara bättre för oss rent individuellt men det betyder inte att folk överlag har det bättre i landet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 10:30 #62
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Xamda@Feb 29 2008, 09:19
kingofroad - var finns du, geografiskt?
Kristofer - ja, jag tror du missat några saker här. Allt skulle knappast vara statligt om det inte vore för våra börser och den spekulativa aktiemarknaden. Vi skulle ha en lugnare och bättre marknad, tror jag.
Du tror väl knappast att det gynnar något företag direkt med börshandeln, såvida inte företaget ständigt nyemitterar eller får tag på större seriösa investerare som vill gå in med riskkapital vid sidan av summan de betalar för alktierna? Om jag löper Erikssonaktier idag så hjälper det knappast Eriksson, men det bidrar till att hålla en hög nivå på priserna, vilket gynnar mig och övriga ägare.
Vad företag behöver är investeringar och långsiktighet, något man sällan finner på börsen idag. Det finns undantag, men det är rätt sällsynt. Man spekulerar i aktiernas värdeökning utan att medverka i utvecklingen av företagen och det är, sannolikt, mer på ont än gott för flertalet företag.
Jag tror inte heller allt skulle vara staligt om vi slapp aktiehandeln på börsen. Det gäller faktiskt ganska få företag i vårt land, resten är inte tillgänglig för köp på börsen och vi har inte alla blivit statliga för det.
Håller med dig till punkt och pricka. Investerarna är inte beroende av den spekulativa aktiehandeln på något vis.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 10:54 #63
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Originally posted by kingofroad@Feb 29 2008, 10:37
Lönen är lägre, sjukvården är ungefär som i Sverige, tekniskt sett och rent standardmässigt sett är det en av de större länderna inom EU och trots detta blir det mycket mer pengar över till MEJ. Där jag befinner mej nu betalar jag 5 % i skatt helt enligt deras skattelagar här i landet för oss utlänningar. Betalar ytterligar några % i socialförsäkring men det blir inte så mycket pengar i slutändan i alla fall det rör sej om. [snipp] Och då har jag betydligt snabbare=bättre sjukvård än vad jag nånsin haft i Sverige.. [snipp]
Men vännen, hur blir det med din pension när du blir gammal? Den största delen av det du betalar i skatt på arbete i Sverige går direkt till dig själv via din egen pension. Om du som gästarbetare inte betalar några soc. avgifter, så betyder detta att staten inte sätter undan några pensionspengar till dig. Visst, du kan ha en privat pensionsförsäkring, men för att få samma pension som du skulle ha fått om du betalade soc. avgifter så skulle du ändå behöva sätta in lika mycket pengar. Att tro att man i andra länder har löst alla problem på ett magiskt sätt är att lura sig själv på ett lite för naitv sätt.

Visst, det finns säkert saker som fungerar bättre utomlands - men detta är marginellt.

Det finns dock nått som gör mig upprörd i ditt resonemang - det är att du verkar förutsätta att alla som arbetar inom staten, kommunen, landstinget (och inte minst vården) i Sverige är lata idioter. Vet du vad en undersköterska tjänar för sitt slit? Vet du hur hårt en sjuksköterska jobbar? Vet du hur många timmar i sträck läkare jobbar? Vet du hur mycket fritid en politiker har? Detta är folk som du och jag, och de gör precis som vi, sitt bästa varje dag.

Personligen tycker jag inte att det är någon större förlust om kamrater som du flyttar ut från Sverige. Känns inte som du tillför så mycket eftersom du ändå inte är med och bygger ett gemensamt värde, utan tänker bara på dig själv.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 13:28 #64
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Nä visst finns det väl exemepel på några större företag som inte är noterade, IKEA till exempel. De är nog världsledande i långsiktigt tänkande och så långt ifrån detta kvartalstänk många andra företag lider av som du beskriver X.

Det krävs dock ändå många investerare för att kunna finansiera uppköp, sammanslagningar, expansioner osv. Om det inte finns aktier och ett företag skulle passa jättebra med ett annat i en ihopslagning, ja då måste ägaren köpa hela det andra företaget själv. Detta med dagens multinationella företag vore väldigt dyrt och ägaren skulle förmodligen få rejäl övervikt i sin investeringsportfölj, vilket leder till stor unik risk. Unik risk kan i en väldiversifierad aktieportfölj tas bort helt och hållet.

Med andra ord, utan aktier skulle investerare inte kunna sprida sina risker på samma sätt då de helt enkelt får välja vilket företag de ska äga och därmed ta på sig onödigt stor risk. Det leder till färre investeringar och lägre tillväxt.

Kvartalsresultaten är dock ett dilemma då de styr bolagen i stor utsträckning. Samtidigt så är de livsviktiga då vi inte skulle veta något utan dem och insiders skulle kunna tjäna massor av pengar på information som inte är alla tillgängliga om vi bara hade halvårsrapporter. Det är nästan ett uppsatsämne just hur man kan mina kvartalshetsen utan att få andra problem.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 17:45 #65
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 56
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 56
Citat:
Originally posted by coredev@Feb 29 2008, 16:54
Men vännen, hur blir det med din pension när du blir gammal? Den största delen av det du betalar i skatt på arbete i Sverige går direkt till dig själv via din egen pension. Om du som gästarbetare inte betalar några soc. avgifter, så betyder detta att staten inte sätter undan några pensionspengar till dig. Visst, du kan ha en privat pensionsförsäkring, men för att få samma pension som du skulle ha fått om du betalade soc. avgifter så skulle du ändå behöva sätta in lika mycket pengar. Att tro att man i andra länder har löst alla problem på ett magiskt sätt är att lura sig själv på ett lite för naitv sätt.

Visst, det finns säkert saker som fungerar bättre utomlands - men detta är marginellt.

Det finns dock nått som gör mig upprörd i ditt resonemang - det är att du verkar förutsätta att alla som arbetar inom staten, kommunen, landstinget (och inte minst vården) i Sverige är lata idioter. Vet du vad en undersköterska tjänar för sitt slit? Vet du hur hårt en sjuksköterska jobbar? Vet du hur många timmar i sträck läkare jobbar? Vet du hur mycket fritid en politiker har? Detta är folk som du och jag, och de gör precis som vi, sitt bästa varje dag.

Personligen tycker jag inte att det är någon större förlust om kamrater som du flyttar ut från Sverige. Känns inte som du tillför så mycket eftersom du ändå inte är med och bygger ett gemensamt värde, utan tänker bara på dig själv.
Min pension när jag blir gammal? Då jag har betydligt mer pengar att röra mej med nu kan jag investera dessa pengar för att ha något att leva på när jag blir gammal. Dessutom är jag nog inte den typen som sätter sej ner och rullar tummarna den dagen jag fyller pensionär. Jag skulle bli allt för rastlös och hjärnan skulle skrumpna ihop. Jag känner flera "pensionärer" som iofs har minskat sin arbetstid men inte slutat jobba utan njuter av lite mer fritid. Dessutom har dom inte hittat knappen som stänger av hjärnan utan dom tittar hela tiden på vilka möjligheter som finns. Troligen blir jag själv likadan, Jag hoppas detta. Jag tror inte att man har löst detta på ett magiskt sätt utan här får familjen ställa upp på ett helt annat sätt med försörjningen av de äldre. De äldre är dessutom med i arbetslivet på ett eller annat sätt. Det kan vara en sån enkel sak som att passa barnbarnen, göra lättare sysslor eller annat som barnen slipper göra och kan då jobba på ett effektivare sätt. I Sverige ska ju de gamla, likväl som barnen, in på institution så fort som möjligt för att barnen/föräldrarna MÅSTE jobba.
Jag förutsätter inte att alla inom staten, kommunen, landstinget, osv., är lata idioter. Däremot vet jag att det är enorm administration som är totalt onödig i samhället. Det sitter ekonomer på sjukhusen och beställer hem maskiner som personalen ska använda men som inte funkar som det var tänkt. Det beställs hem en maskin som inte har alla funktionerna som behövs för att den är billigare med påföljd att man måste köpa hem en till vilket ibland leder till att det behövs ett rum till, till den maskinen. Då har det helt plötsligt blivit dyrare med 2 maskiner i inköp samtidigt som du måste ta ett rum till i anspråk som kunde utnyttjats bättre. Jag har många fina exempel. Det är ett totalt resursslöseri på våra skattepengar. Det hade varit bättre att bilda AB Sverige fär då skulle aktieägarna/skattebetalarna kunna kräva lite av ledningen. Nu menar jag inte att man skulle göra detta men principen hade varit mycket bättre.
Hur personalen på golvet sköter sej vet jag. Det gör ett fantastiskt jobb för deras usla löner. Sköterskor, barndagvårdare, de som jobbar inom äldrevården, osv. Jag vet hur många timmar i sträck en läkare jobbar men också hur mycket de slösar på våra resurser i onödan då de anser sej vara gudar på våra sjukhus. Går inte in på detaljer nu men det har skrivits om detta i bl.a. G-P.
Det kanske inte känns som att jag tillför mycket till samhället och det har du rätt i. jag slutade med det för några år sen. I slutet av 90-talet jobbade jag som "vanlig" arbetare och betalade över 60% i skatter och avgifter på inkomsten. Sen fick jag dessutom bråka om mina becvisade avdrag och har fortfarande efter ett antal år inte fått svar på detta. Jag jobbade dessutom över 100 timmar/veckan periodvis varav det mesta gick till staten och inte till mej. Vad har då staten gett tillbaka till mej. Vred sönder knät 2002 på min arbetsplats. Blev påkörd av en arbetskamrat (olycka). Fick inte ut några pengar för sjukskrivning från förskingringskassan vilket fick till följd att jag inte fick ut några försäkringspengar heller. 2005 spräckte jag fotleden på en annan plats p.g.a. en olycka. Har fortfarande inte fått några pengar från föskingringskassan och därmed inga pengar från nån försäkring heller. Har bråkat med skattemyndigheterna varje år om samma saker, fått samma frågor, gett samma svar, osv, osv. Tid jag hellre lagt på att dra in pengar till företaget än att hålla på att joddla med skattemyndigheten. Resultatet var att jag hade gjort rätt men då jag fick lägga en massa tid på att besvara deras frågor och överklaga kunde jag ju inte dra in pengar till firman och därmed missade dom ju lite skattepengar också. Jag hade inte gnällt om det var olika frågor varje år men det var samma frågor och jag skickade in samma svar men med nytt datum och likadant med överklaganden.
Där jag hade mitt kontor bodde i samma fastighet en familj från ett annat land. Dom kostar samhället över 60 000 kr/mån och dom "vill inte" jobba. Detta har dom själva sagt till mej. Dom ska jag betala för. Nähej du! Vill du så får du gärna göra det. Min mor är pensionär och när hennes pension baseras på ett lägre belopp än vad dessa parastiter socialbidrag baseras på är det nåt fel på samhället. Det skulle ju vara tvärtom.
Det är fel när det inte lönar sej att jobba. Läs ett av mina tidigare inlägg där jag jäför skatten på jobb med skatter på alkohol och annat. Inte min idé men jag tycker att det är träffande.
Jag säjer inte heller att alt är bättre där jag är men det passar mej mycket bättre än i Sverige. Likadant dit jag är på väg inom en snar framtid. Detta är ett land inom EU och det är inte nåt av de nya länderna. Min granne betalar 12% (!!!) i skatt på sina surt förvörvade pengar. Detta inklusive sociala avgifter och pensionspengar. Jämför det med Sveriges över 50%. Dom 38 % kan jag investera i min framtid på ett mycket bättre sätt än svenska pensionspoäng.
Nu kanske du förstår varför jag vägrar att finansiera den ofantliga sektorn i Sverige.
Nu blev detta ett långt inlägg men jag hoppas det inte gör något.
kingofroad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 23:11 #66
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Just detta parasiterande, vilket inte alls är begränsat till några få invandrade familjer utan återfinns bland stora mängder av våra befolkning, oavsett härkomst, är det som får mig att fundera i samma banor som du kingofroad. Det känns tröstlöst att detta får fortsätta månad in och månad ut, år efter år.

Skatterna i Sverige ligger i topp och det kan i mina ögon inte vara bra då jag vet att det finns i princip lika bra sociala förmåner i flera andra europeiska länder, men där man generellt har betydligt lägre skattenivåer.

Det som retar mig mest är slöseriet och skatterna på företagande. Det är förstås inte så att vi är ensamma om detta i Sverige, men jag inbillar mig att vi är bra nära ligaledare...

Kristofer - visst har du rätt i att det i vissa fall är praktiskt, av olika skäl, med börsen och möjligheterna detta medför, men jag tror att vi skulle klara oss bättre utan den spekulativa hållning som nu driver aktiemarknaden. I mina ögon skall en ägare ta ansvar, medverka till utvecklingen av företaget och jobba aktivt för företagets bästa. Detta borde gälla stora som små företag, men på grund av hur marknaden med aktier utvecklats är det ytterst få som kän ner detta ansvar i allt annat än små företag (icke börsnoterade).
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 23:27 #67
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Såg att coredev tog upp pensionerna. Detta är ganska intressant, då jag inte för så länge sedan hälsade på hos farmor och farfar. Just min farfar tog upp det här med pensionerna. Han hade nämligen skrivit en väldigt utförlig motion om just det svenska pensionsystemet och hur orättvist det var. Nu lade jag inte allt på minnet, men han hade jämfört bland annat löneökningarna i Sverige och jämfört dessa med pensionsökningarna. Lönerna hade ökat med 60% och pensionerna (kommer inte ihåg siffran) hade inte alls fått samma ökning. Hans lön som var mycket på sin tid och då han betalade skatt var ju inte alls något att ha när han väl fick sin pension (eftersom det bland annat har blivit dyrare och kronan var värd mer då).

Kort sagt kan man säga att om han själv hade fått förvalta pengarna (det som han har betalat i skatt för att få pensionen) skulle han förmodligen haft mycket mer i plånboken nu.

Staten är ingen bra förvaltare. Själv känner jag att jag hellre vill ha mycket pengar nu när man har mycket idéer och kraft än när man är gammal och inte är i samma behov av pengar.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-01, 00:39 #68
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Vi säger att du är en begåvad höginkomsttagare med ett startkapital på 100000 kr. Du är så otroligt driven att du lyckas dubbla ditt kapital årligen under 15 års tid. Hur mycket pengar du lyckas tjäna ihop beror på vart i världen du befinner dig:

Skatteparadis – Ingen skatt (Vi får behålla allt av det vi tjänar)
100000*2^15 = 3.276.800.000 kr
Vi har då dryga tre miljarder på bankboken.

Sverige – Höga skatter (Vi får bara behålla 30 % av det vi tjänar)
100000*1,3^15 = 5.118.589 kr
Vi har då dryga fem miljoner på bankboken.

Det blir en viss skillnad. Nu är mitt räkneexempel inte helt korrekt, eftersom du som företagare kan behålla pengarna i företaget och på så vis betalar du bolagsskatt istället. Men är man vanlig löntagare utan f-skatt och med hög inkomst så bör man definitivt fly landet omgående. Jag tror nämligen inte att man kommer att få tillbaks 3271 miljoner i pension. Inte heller kommer jag att konsumera skola eller sjukvård för den summan under en femtonårs period. Faktum är att en liten del av befolkningen bär alla andra på sina axlar som det ser ut nu med våra skatter och bidragssystem. Jag lyckas helt enkelt inte att para ihop det med ord såsom "rättvisa", "jämlikhet" och "solidaritet".
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017