Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dags att starta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-10-16, 02:40 #1
dejwul dejwul är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 96
dejwul dejwul är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 96
1. Jag har nu bestämt mig för att köpa en bok om enskild firma som inhåller så mycket som möjligt, bokföring etc.
Är då http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=ens den bästa, eller finns det fler att rekommendera?

2. Är "Skatte- och avgiftsanmälan" den enda blanketten som jag behöver fylla i? Vad är det jag missar om jag inte anmäler firman till PRV?

3. Hur ska jag kunna fylla i preliminär skatt om jag inte har en aning om vad jag kommer att tjäna?

4. Vad händer om något fylls i fel på "Skatte- och avgiftsanmälan"?
dejwul är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-16, 03:05 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
1. Mycket bra, rekommenderar den själv starkt.
2. Jag rekommenderar dig att slänga in en PRV ansökan på bolagsnamn/enskild firma (kostar 900 SEK) + "Skatte- och avgiftsanmälan" till RSV. Du mister en del seriositet skulle jag vilja påstå, lägg de 900 kronorna på att få ett bolagsnamn! :)
3. Sätt den till 0kr och beställ hem några stycken "Preliminär skattedeklaration" där du efter hand kan ändra vad du beräknar tjäna & därmed få dina inbetalningsbelopp ändrade efterhand du börjar tjäna pengar / mer pengar.
4. Den studsar tebax och dem ber dig komplettera. Jag hjälper dig gärna om du har några frågor kring den.

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-16, 10:47 #3
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
BLs böcker är i de flesta fall utmärkta. Själv vill jag rekommendera Starta & Driva företag http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=sdf .
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-16, 14:42 #4
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Ja dom är bra, jag lånade en på biblioteket.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-20, 06:00 #5
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Citat:
Originally posted by dm.se@Oct 16 2003, 00:05
3. Sätt den till 0kr och beställ hem några stycken "Preliminär skattedeklaration" där du efter hand kan ändra vad du beräknar tjäna & därmed få dina inbetalningsbelopp ändrade efterhand du börjar tjäna pengar / mer pengar.
4. Den studsar tebax och dem ber dig komplettera. Jag hjälper dig gärna om du har några frågor kring den.
Jag tror att jag aldrig fyllt i någon preliminär skattedeklaration för min enskilda firma. Min ekonomiske rådgivare menar att det inte behövs innan man uppnår en viss intäktsnivå, det är bara besvärligt. Allt sådant sköter han i samband med deklarationen, om jag inte missminner mig.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-20, 14:07 #6
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Du tänker kanske på fallet där din omsättning understiger 1 000 000? Isåfall redovisar du moms osv en gång om året i din deklaration, men oavsett vilket är man enligt lag skyldig att lämna prel. skattedeklaration, dock är det inte många som gör det det första året. Är du inne på det första året så är det "lugnt", men om du exempelvis omsätter 750 000 efter första året & inte uppger detta så lär dem nog gnälla när dem ser din deklaration i kombination med din nuvarande skattedeklaration där det står en omsättning på 0 SEK / år.
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-20, 14:14 #7
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Citat:
Originally posted by efa@Oct 20 2003, 03:00
Jag tror att jag aldrig fyllt i någon preliminär skattedeklaration för min enskilda firma. Min ekonomiske rådgivare menar att det inte behövs innan man uppnår en viss intäktsnivå, det är bara besvärligt. Allt sådant sköter han i samband med deklarationen, om jag inte missminner mig.
När du gör din skatte- och avgiftsanmälan lämnar du också in en preliminär deklaration för första bokföringsåret. Följande år räknas den preliminära skatt (F-skatt) du betalar upp med en procent av föregående års slutdeklarerade omsättning.

Så i vissa fall behöver du inte skicka in någon preliminär deklaration under resans gång.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-30, 01:50 #8
dejwul dejwul är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 96
dejwul dejwul är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 96
Jag beställde boken och har nu börjat läsa lite. Här kommer ett par frågor som jag ännu inte hunnit förstå riktigt.

1. Exakt vad är schablonavdrag. Varför ska man både dra av detta och sen dessutom skatta på pengarna?

2. Kommer alla extra papper till deklarationen automatiskt eller måste jag skaffa dessa själv?

Återkommer vid fler frågor.
dejwul är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017