Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Uppsägning av en visstidanställd i förtid?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-15, 14:02 #1
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Hej,

Jag har anställt en på visstid men noterar att han inte bidrar med så mycket utan latar sig väldigt mycket.

På avtalet har jag angett ett start- och slutdatum för visstidsanställningen, och under uppsägningsperiod har jag angett 1 månad. Men nu har det gått 4 veckor och han har verkligen inte presterat något tycker jag utan bara drar ut på tiden varje dag.

Undrar om man kan säga upp honom? Läste lite på nätet om visstidsanställning men verkar som att man bara kan avsluta anställningen om det är ömsesidig uppsägning, eller så får man vänta till slutdatumet. Men det är ca 5 månader kvar och jag har bättre folk i kön som jag vet kan prestera mycket bättre!

Hur kan jag göra?
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 14:39 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Ja man kan säga upp någon även under en tidsbegränsad anställning. Jag antar att du inte har ett kollektivavtal men generellt gäller att du ska ha saklig grund för din uppsägning. Arbetsbrist eller personlig grund är vad du har att välja på i stort sett.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 15:11 #3
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Citat:
Originally posted by Westman@Jun 15 2009, 14:39
Ja man kan säga upp någon även under en tidsbegränsad anställning. Jag antar att du inte har ett kollektivavtal men generellt gäller att du ska ha saklig grund för din uppsägning. Arbetsbrist eller personlig grund är vad du har att välja på i stort sett.
Men om man säger upp någon på visstidsanställning pga. personlig grund, gäller då någon uppsägningsperiod? (Jag angav 2veckor men för allmän visstidsanställning ska det ju inte finnas någon uppsägningstid).
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 15:26 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
1 månad. Du kan inte avtala om kortare uppsägningstid enligt vad jag vet och vad jag kan utläsa.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 15:28 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Info ang uppsägningstid, åren är anställningstiden.

LAS (nuvarande regler):
0 - 2 år: 1 månads uppsägningstid
2 - 4 år: 2 månaders uppsägningstid
4 - 6 år: 3 månaders uppsägningstid
6 - 8 år: 4 månaders uppsägningstid
8 - 10 år: 5 månaders uppsägningstid
minst 10 år: 6 månaders uppsägningstid.

Länk: Notisum
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 15:35 #6
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Man kan iaf börja med att prata med den anställde vad man tycker och tänker och ge honom en chans. Tycker han jobbet är tråkigt kan man be honom själv lämna in en avskedsansökan.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 15:37 #7
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Fast tror du det gäller både för visstidsanställning och tillsvidare eller enbart visstidsanställning?

Hittade detta:

"En viktig skillnad på att vara tillsvidareanställd och visstidsanställd är uppsägningstiden. Som visstidsanställd har du normalt ingen uppsägningstid alls (om inte du och arbetsgivaren skrivit in något annat i ditt personliga anställningskontrakt)."

Och detta:

"Det innebär att en visstidsanställning, där det i anställningsavtalet står dock längst till och ett slutdatum, inte har någon uppsägningstid alls utan arbetstagaren kan avsluta anställningen på dagen. Om en uppsägningstid finns överenskommen finns inte heller reglerat hur lång denna ska vara, t.ex. är en vecka helt lagligt.

En arbetsgivare kan även komma överens om mycket korta visstidsanställningar utan att han bryter mot lag eller avtal."

Då borde det fungera med 2 veckor då jag angav detta i anställningsavtalet?
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 15:48 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Hur lång uppsägningstid har man vid visstidsanställning?
Fråga: En av våra medlemmar skall börja på en visstidsanställning på måndag 7 Juni. Han har redan skrivit på anställningsavtalet. Han skall jobba under sommaren t.o.m 21 augusti. Han vill nu sluta, innan han har börjat, Hur lång uppsägningstid har han?
Svar: Han saknar - liksom arbetsgivaren - rätt att ensidigt säga upp anställningen. Normalt gäller en visstidsanställning tiden ut och får inte avslutas i förtid, om inte båda parter kommer överens om det. Att ensidigt avsluta en visstidsanställning utan överenskommelse är förenat med skadeståndsansvar - om arbetsgivaren väljer att kräva skadestånd (men det gör han ofta inte i fall där arbetstagaren inte infinner sig till arbete).
Från http://www.ahnberg.se/

Eftersom han/hon inte kan sägas upp så sitter ni båda fast i avtalet. Men det är osnyggt att personligen gå på honom för att "tvinga" bort honom. Nån slags morot borde finnas med i en sådan uppgörelse.

Du kan avskeda någon rakt av men då krävs att denne misskött arbetet mer än bara ha latat sig, typ varit borta olovandes eller snattat grejer.
Är du medlem i arbetsgivareorganisation kan du få kvalificerad hjälp därifrån, annars blir det till att konsultera expertis. Gör det, annars kan det bli dyrt för dig.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 22:24 #9
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Har du försökt få han att bättra sig? Om du ger han en varning så kanske han rycker upp sig och slutar lata sig.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 22:33 #10
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
snacka om kull honom så han säger upp sig själv. Som arbetsgivare har man inte råd med slashasar. Om du inte redan skällt på personen rejält så gör det.
Risken är ju att om han tex har kundkontakter förstör framtida kontrakt i sitt oproffsiga uppträde
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017