Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Utvecklare på deltid, dyrt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-11, 06:30 #1
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Standard Utvecklare på deltid, dyrt?

Jag har ju tidigare lagt upp en platsannons här och jag har fått en hög med offerter. Företag från Asien, mindre företag, oseriösa företag, seriösa företag och även privatpersoner. Nu är startsidan färdig och det är en kille härifrån WN som jag har hjälpt mig men en utvecklare till forumet har jag inte hört ett ljud av. Vbulletin kanske inte är så vanligt som jag trodde, men men.

Nu är det så, eftersom jag ska arbeta inom resebranschen och Turkiet så drog jag iväg några meddelanden till en del bolag som har verksamheter inom resebranschen och frågade om dom vill sponsra mig ekonomiskt eller ställa upp och annonsera på min sida vilket är detsamma.

Svaren dröjde några dagar och dom ville ställa upp, eftersom det idag inte finns något sida om Turkiet som inriktar sig på det sättet som jag tänker göra. Ett forum finns inte och inte en annan sak som jag inte vill tala om.

Nu vill två stora företag annonsera på min sida två år framöver för att sponsra mig, trots att allting är nytt med sidan. Båda bolagen omsatte över 1 miljard 2008 ska tilläggas.

Läget är som så, jag behöver inte ta ut någon lön från mitt företag när jag ska öppna det eftersom jag ska studera under en två års period och klarar mig fint på 8140kr/mån. Däremot kommer jag att ta ut en tusenlapp hit eller dit och inte mer.

Jag skulle vilja anställa en tekniker/utvecklare på deltid, typ 10-20tim/veckan som underhåller och utvecklar mitt forum och min andra sida som ska integreras med forumet. Det jag undrar över är hur lönen kan se ut för en tekniker/utvecklare som arbetar deltid och kanske har 2-5 års erfarenhet av branschen. Kan det bli en lön på 3000-5000kr/mån efter skatt som han får ut från mitt företag? Skulle nämligen vilja veta vad en sån kräver i lön.

Hans arbetsuppgifter kommer att vara ordna till buggar och utveckla forumet allt eftersom. Två arbetsuppgifter som han sysslar med.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 07:12 #2
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Vad mycket du skrev för att få till en relativt enkel fråga. Duktiga utvecklare vill normalt sett ha minst 25 000 i månadslön, i de flesta fall omkring 30 000. Du får sedan lägga på alla avgifter som tillkommer

Varför tycker du att lön efter skatt är intressant? Vad du vill veta är ju totala kostnader för utvecklaren.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 07:17 #3
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Standout Visa inlägg
Duktiga utvecklare vill normalt sett ha minst 25 000 i månadslön, i de flesta fall omkring 30 000. Du får sedan lägga på alla avgifter som tillkommer
Men inte 25 000-30 000kr/mån för att arbeta 10-20 timmar i veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Standout Visa inlägg
Varför tycker du att lön efter skatt är intressant? Vad du vill veta är ju totala kostnader för utvecklaren.
Kan inte svara på det. Men hur mycket måste in i företaget för att jag ska kunna betala honom, vi säger 3000-5000kr/mån när alla skatter och avgifter är dragna?
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 07:49 #4
Skatedragon Skatedragon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 289
Skatedragon Skatedragon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 289
10-20 timmar i veckan, vi säger i snitt 15, blir på en månad 60 timmar. För 3000-5000 kr efter skatt (går på 4000 eftersom det också är i mitten) är runt 90 kr i timmen innan skatt.. vilket är ett skämt för en med 2-5 års erfarenhet i branschen.. inte ens telefonförsäljare har så låga löner?

I alla fall, om du vill göra det enkelt för dig är det bara att se till att personen i fråga har f-skatt, så fakturerar han dig 8000+moms / månad, vilket ger honom runt 4000 kr efter skatt.
Skatedragon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 07:49 #5
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Men inte 25 000-30 000kr/mån för att arbeta 10-20 timmar i veckan.
Naturligtvis inte, men omvandlingen till 25% eller 50% som du nämner är väl ganska lätt att göra?

Det finns flera kalkylatorer på nätet för att beräkna hur mycket en anställd faktiskt kostar. En tumregel jag har fått höra av flera olika personer är att räkna på lönen före skatt * 2 för att beräkna vad en anställd kostar.

Men prata med din revisor så kan han ge en bra bild av vad som gäller för just dig.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 08:02 #6
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Standout Visa inlägg
Det finns flera kalkylatorer på nätet för att beräkna hur mycket en anställd faktiskt kostar. En tumregel jag har fått höra av flera olika personer är att räkna på lönen före skatt * 2 för att beräkna vad en anställd kostar.
Med andra ord, om jag ska betala ut en lön på 3000-5000kr/månaden så ska jag ha inkomster på minst 12000kr/månaden?
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 08:30 #7
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Med andra ord, om jag ska betala ut en lön på 3000-5000kr/månaden så ska jag ha inkomster på minst 12000kr/månaden?
Det finns massvis med internettrådar om detta ämne. Googla så lär du dig mängder.
Om du ska anställa en person som får 6000 KR Brutto så ska du dessutom betala försäkringar, arbetsgivaravgifter, skriva anställningsavtal och skatta. Är du under 26år så tror jag att arbetsgivaravgifterna är lägre. Detta är jag absolut inte säker på dock utan bara något jag får för mig.

Någon annan som har bättre koll eller Google ger dig nog en mer korrekt bild. Men slutsattsen är i alla fall att det kostar mycket att anställa! Min kontakt på ALMI berättade att jag borde räkna på 50% av vad jag tjänar kan jag ta ut i lön. Alltså, tjänar jag 10 000 får jag ut 5000 i lön
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 08:46 #8
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Är du under 26år så tror jag att arbetsgivaravgifterna är lägre.
Måste vara detta du menar:
http://www.nystartsjobb.se/index.htm

Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Det finns massvis med internettrådar om detta ämne. Googla så lär du dig mängder.
Hittade en utmärkt sida som heter www.tillvaxtverket.se där kunde jag räkna ut allting.

Betalar jag 8000kr/mån så ser det ut så här:
Lön 86 989kr/år
Semesterlön 10 559kr
Arbetsgivaravgifter 31 949kr
Total lön och skatt 130 497kr/år
Genomsnittlig månadskostnad 10 875kr

Var inte så farligt ändå. Måste alltså få in 2000-3000kr mer i månaden för att kunna betala lön och avgifter.

Senast redigerad av StateCollapse den 2009-12-11 klockan 09:00
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 09:18 #9
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Måste vara detta du menar:
http://www.nystartsjobb.se/index.htm



Hittade en utmärkt sida som heter www.tillvaxtverket.se där kunde jag räkna ut allting.

Betalar jag 8000kr/mån så ser det ut så här:
Lön 86 989kr/år
Semesterlön 10 559kr
Arbetsgivaravgifter 31 949kr
Total lön och skatt 130 497kr/år
Genomsnittlig månadskostnad 10 875kr

Var inte så farligt ändå. Måste alltså få in 2000-3000kr mer i månaden för att kunna betala lön och avgifter.

Eller också tar du in konsulter? så slipper du Semesterlön och Arbetsgivaravgifter.
Tror att du skulle tjäna på det i början och slår inte sidan kan man ju "säga upp" konsulten mycket lättare än anställda.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 09:26 #10
annahelins avatar
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 72
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem
annahelins avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 72
Nu är det lite offtopic på tråden men jag vill rekomendera dig att kolla med CSN om hur mycket du får i bidrag när du har eget företag, jag har för mig, är inte säker, men tror att de säker bidraget då.
annahelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017