Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vilken bank?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-06-30, 19:49 #1
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
Standard Vilken bank?

God kväll

Vilken bank har ni erat/era företag hos?

Jag har Swedbank just nu men gillar inte riktigt servicen jag får, gillar dock deras intenetbank. Har bokat möte med Handelsbanken på onsdag och ska kolla hur dom känns.

Så;
Vilken bank?
Service?
Hur upplever ni internetbanken? Enkel och smidig?
Finns de nå bra extratjänster?
j0han är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-30, 20:50 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Har erfarenhet som företagskund i följande banker, 1-5 där 5 är bäst:

Banknamn - Internetbank - Service
Skurups Sparbank 5 - 5
Swedbank 5 - 4
Sparbanken Öresund 3 - 4
Handelsbanken 1 - 3

Handelsbanken har fått så många chanser och lyckas strula till även de mest enkla grejer. Kan rekommendera vem som helst förutom Handelsbanken =)
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-30, 21:08 #3
Jimmyas Jimmyas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 33
Jimmyas Jimmyas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 33
Har seb. Är väldigt nöjd med dom. Hade Swedbank innan men gillade inte deras bemötande.
Jimmyas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-30, 21:37 #4
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
BANK: SEB
SERVICE: 4/5
INTERNETBANK: Snygg, användarvänlig, modern
ANMÄRKNINGAR: Dåliga/korta öppettider, kan upplevas som något stela då de går 100% efter mall. De drar 25kr/mån per automatik från lönekontot för att du nyttjar deras tjänster.
ÖVRIGT: -

BANK: Handelsbanken
SERVICE: 5/5
INTERNETBANK: Svår att navigera, iframes runt gamla sidor omgivna med modern menydesign
ANMÄRKNINGAR: Säkerhetslösningen är extra och onödigt krånglig, man måste använda ett speciellt BankID kort med deras kortläsare när man skall logga in samt betala online med sitt VISA kort. SEB's lösning är mycket bättre med BankID inbyggt i själva VISA kortet (samt att man slipper det vid online köp).
ÖVRIGT: Väldigt trevlig personal som är lätta att ha att göra med och som går extra långt att vara till lags.

BANK: Swedbank
SERVICE: 4/5
INTERNETBANK: Helt OK, modern och användarvänlig
ANMÄRKNINGAR: De har nu ingått samarbete med Mastercard och alla kunders VISA kort som gått ut byts ut mot Mastercard, vilket enl. mig är ett sämre nätverk med inte lika många anslutna butiker/handlare som VISA. Det går dock att få VISA om man tjatar tillräckligt mycket samt är en prio-kund. De har under senare tid haft problem med att internetbanken varit nere samt de debiterat dubbelt vid två olika tillfällen.
ÖVRIGT: Folkets bank

Senast redigerad av jayzee den 2014-06-30 klockan 21:46 Anledning: Lagt till Swedbank
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-30, 21:50 #5
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
Tack för svaren hittills. Ska boka möte med SEB bara för det.

Fortsätt gärna med era upplevelser, antar att ja inte är/har varit ensam om de här.
j0han är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-01, 00:15 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Vi kör också SEB. Vi hade Nordea tidigare men de var så stela så. Om man inte omsätter i alla fall tiotals mille så verkar de inte bry sig.

Nu kör vi det mesta genom SEB; pensionsförsäkringar, vanliga försäkringar, leasingbilar, etc.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-01, 07:51 #7
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 74
Kör SEB och är nöjd med det. Nu har jag iof inte så mycket kontakt med dem men de tjänster de har och de avgifter de tar är helt ok. Ett plus är att du alltid kan få tag i någon att prata med 24/7 365.

Jag har också haft Swedbank, Länsförsärkingar Bank och Nordea och där skulle jag med enkelhet säga att Swebank är klart sämst med 0 känsla för service, Nordea är gamla stofiler som är rädda för utveckling och Länsförsäkringar är bra ändra tills det kniper och du skulle behöva stöd från din bank. SEB tycker jag håller måttet på samma punkter.

Var även i kontakt med Handelsbanken i förra veckan för att eventuellt byta båda privat och företaget till dem samt prova deras betallösningar för Internet. Det var det värsta samtalet jag har haft tror jag. De hade ingen aning om vad de pratade om och var så omständiga att jag fick hög puls bara av att lyssna på allt som skulle göras. De ville ha en genomgång av historiken på min privatekonomi, på företagets ekonomi samt en affärsplan och sedan skulle de gå igenom detta i ett "Credit council". Å då ville jag inte ens ha ett lån eller några krediter... Jag la på luren till sist.

Till syvene och sist så handlar det nog mycket om hur du kommer överens med din bankman och hur personalen är på just din bank.
SmickSmack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-01, 10:49 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Är kul när man hör folk prata om Svenska banker och deras internetbank och service etc. Då ska ni vara glada inte haft konton över vissa delar av världen.

Även om banker i Afrika kan ha väldigt bra service eller andra regioner i världen så är internetbank väldigt antika.

Eller när man får betala för ta emot pengar och betala 20-150EUR per överföring man gör.

Så hade ni haft konto på 10-20 banker världen över så hade ni tyckt alla svenska banker var uberbilliga samt bästa internetbank.

Men ska man ändå prata svenska banker föredrar jag Handelsbanken, internetbanken är okej ändå. Även om det är lite osmidigt med med BankID och 3D secure med fysiskt kort.

Men när det gäller service så handlar det alltid hur viktigt kund du är för banken, och gäller ha en privat bankman som är bra.

Du kan aldrig förvänta dig någon bra service om du är en random oviktig kund som inte är värd ett skit.

Så är det alltid vad det än gäller för företag och branch.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-01, 11:39 #9
Stefan Johanssons avatar
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 162
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem
Stefan Johanssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 162
Jag (som företag) anser mig själv vara en ganska random/oviktig kund, men jag har ändå fått sjukt bra service av min nuvarande bank (Swedbank). Jag har en tilldelad kontaktperson som jag kan höra av mig till vid ev. funderingar som alltid svarar snabbt och är hjälpsam.

@patrikweb
Haha, ja vi är rätt bortskämda här i Sverige.
Stefan Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-01, 13:56 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av shad Visa inlägg
Jag (som företag) anser mig själv vara en ganska random/oviktig kund, men jag har ändå fått sjukt bra service av min nuvarande bank (Swedbank). Jag har en tilldelad kontaktperson som jag kan höra av mig till vid ev. funderingar som alltid svarar snabbt och är hjälpsam.

@patrikweb
Haha, ja vi är rätt bortskämda här i Sverige.
Så länge du har vanligt företagspaket, kreditkort och kanske ett lån/checkkredit och ändå har några tusen inbetalningar och rullar några miljoner per år. Och kanske även är privatkund i bank.

Då är du rätt okej kund ändå så länge du inte ringer dom varje dag och tar massa av deras tid.

Ännu bättre att du har flera miljoner på banken som dom ger dig 0-0.5% ränta för och sedan lånar ut dina pengar för 5-10% ränta

Alla banker är intresserade av kapital, sedan förstår jag att banker inte tycker det är optimalt att ha kontor och pensionärer som ska gå till kontor varje månad och vill stå där prata 1h varje gång med personalen.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017