Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


php prestanda - IIS vs apache

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-18, 11:59 #11
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Har upplevt samma problem med windows/apache att den gärna vill krascha om man inte är extremt noga med versionerna på php och apache så det är ingen pålitlig kombination att använda.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-18, 13:44 #12
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Jag fortsätter med Apache2 trots allt bra jag hört om Nginx än så länge eftersom jag inte orkat lära mig hur man konverterar .htaccess rewrite rules.
Tar säkert bara en dag att lära sig dock ( tog några sekunder att googla... )
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-18, 18:16 #13
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Ett alternativ om man absolut vill köra Apache2 är att byta ut PHP-modulen. Man kan köra PHP-FPM som backend även i Apache vilket är avsevärt mycket bättre än prefork och mod_php. Dock lite jobbigare att konfigurera.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-18, 19:41 #14
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Om du kan sätta upp det i IIS men inte är säker på Apache och linux kanske IIS ändå är ett bättre val. Vet man inte vad man gör kan det sluta illa i båda miljöerna.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-18, 20:26 #15
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
PHP på windows är OK, om man inte behöver prestanda och inte har något emot att fixa edge cases som inte alls fungerar. Annars är det enorma skillnader på inte fåtal skillnader, t ex file_exists() och filemtime() är funktioner där man kan få för sig att språket är trasigt om man behöver göra många calls i Windows-miljö.

Vidare är det, som redan nämnts, ingen höjdare att köra Apache om du behöver prestanda. Nginx (som jag tycker bäst om) och Lighttpd (som i slutändan är nästan lika bra och jag jobbar med dagligen) är bättre alternativ - helst med php-fpm, men FastCGI är OK det också. Man sparar dock inga 100 ms förräns man maxar apache med det valet, om man inte gjort något väldigt fel.

Sen ska sägas att uppdateringar av PHP (om du kör <5.5) och bättre konfiguration av webbservern och dess extensions också gör rejäl nytta. För dynamiska requests på normalstarka burkar gör det än mer än byte av webbserver.

En annan stor nackdel du får i windows-miljö är att det inte alls finns något bra alternativ för en cachande proxy framför din webbserver.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-19, 09:03 #16
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Vet inte om man bör nämna här, men bara för att det är Windows betyder inte att man måste köra IIS för att serva PHP. Jag menar, vi har ju WAMP och XAMP. Jag kör WAMP både på min dev dator, staging och 2 st produktionsmaskiner (som i övrigt sysslar med Windows-appar/SQL osv). Fungerar riktigt bra. Kör då Apache 2.22 och PHP 5.4 för lite nyare MVC-ramverk (Laravel, som kräver minst 5.3.7).

En Linuxbaserad maskin vore såklart oavsett snabbare, men det duger en bra bit iaf innan det blir problem. Och det går att "harden" PHP hyffsat väl även i WAMP såklart.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-19, 09:16 #17
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Vet inte om man bör nämna här, men bara för att det är Windows betyder inte att man måste köra IIS för att serva PHP. Jag menar, vi har ju WAMP och XAMP. Jag kör WAMP både på min dev dator, staging och 2 st produktionsmaskiner (som i övrigt sysslar med Windows-appar/SQL osv). Fungerar riktigt bra. Kör då Apache 2.22 och PHP 5.4 för lite nyare MVC-ramverk (Laravel, som kräver minst 5.3.7).

En Linuxbaserad maskin vore såklart oavsett snabbare, men det duger en bra bit iaf innan det blir problem. Och det går att "harden" PHP hyffsat väl även i WAMP såklart.
Problemet med cpu-skillnaden blir inte bättre med wamp. Xamp har jag inte provat.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-20, 22:47 #18
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av j0han Visa inlägg
Någon som har koll på prestandan för php på IIS vs apache? Senaste versioner av allt.


Då jag är van en windows-miljö och kör en VPS med det så undrar jag hur stor skillnad det är samt omställningen från det windows till linux?

Är det värt att konvertera innan projektet lanseras? Även ur säkerhetssynpunkt.

Har sökt på google, men det verkar inte finnas några up-to-date test av båda. Vad jag har förstått så har IIS med php kommit ikapp på sista tiden?
Om du kan drifta Windows bäst så kör på Windows först. Parallellt kan du ju sätta upp en Debian Linux med NginX i en VirtualBox. När du känner dig mogen så byter du din VPS till Linux istället.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017