Kom ihåg mig?

Ishockey.se TVprogram.se Aktier.se m fl till salu!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-02-01, 16:53 #1
Hotellet Hotellet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 28
Hotellet Hotellet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 28
Standard Ishockey.se TVprogram.se Aktier.se m fl till salu!

Följande domännamn är till salu:

adresser.se
afrika.se
aktier.se
ballongflyg.se & ballongflyg.com
cigaretter.se
donso.se & donsö.se
erotica.se
facket.se
ishockey.se
mobiltelefoner.se
www.m.se
www.s.se
www.c.se
oslo.se
patent.se
skolan.se
skolarbeten.se
solarier.se
sprit.se
tolkar.se
trafikskolan.se
TVprogram.se
wakeboard.se
villor.se

Domännamnen sälj på Tradera, direktlänk: http://www.Auktioner.se och auktionerna slutar den 9:e februari.

(hoppas att jag nu uppfyller reglerna för detta forum genom att posta under Domännamn. Provade Nyheter tidigare, men det gick inte så bra)
Hotellet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-02-01, 19:13 #2
magnusmagnuss avatar
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 425
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
magnusmagnuss avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 425
Hej!

Den som säljer dessa (Team-Mate Holding/Baloma) är inte detta en gammal WN-medlem?

Tänkte mest på att ditt konto här på WN verkar ganska nytt.

Men fina domäner! Jag är med i budgivningarna
magnusmagnus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-02-10, 10:22 #3
Stefan Johanssons avatar
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 162
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem
Stefan Johanssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 162
En heads up för er som är med och bjuder i denna. Säljaren anger att all budgivning sker exkl. moms, men allt som säljs genom Tradera måste vara inkl. moms (enligt Tradera själva) - så slutpriset i dessa auktioner skall vara inklusive moms.
Stefan Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-02-10, 14:13 #4
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Någon som följer slutpriserna? Lista?
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-02-10, 14:47 #5
Stefan Johanssons avatar
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 162
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem
Stefan Johanssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 162
Här finns alla slutpriser:
http://www.tradera.com/profile/items...emStatus=Ended
Stefan Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-02-10, 16:30 #6
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan Johansson Visa inlägg
Intressant att 7 av dom knappt inbringade nog för att täcka kostnaden att förnya genom åren.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-02-11, 12:50 #7
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Stefan: Tack.

Är det bekräftat att det är inkl moms?
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-02-11, 14:56 #8
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Citat:
Ursprungligen postat av AnOnYmUs Visa inlägg
Stefan: Tack.

Är det bekräftat att det är inkl moms?
Det sägs att Tradera alltid är inkl moms men jag kan inte hitta något om det i Traderas användaravtal och regler. Bara friskrivningar så som "Vi kan ge vägledning om priser, prissättning, annonsering och andra frågor som en del av våra Tjänster.". Så juridiskt sett så kan nog säljaren och innehavaren av Tradera-butiken, Team-Mate Holding Ltd, ensidigt bestämma detta genom annonsbeskrivningen oavsett vad Tradera hävdar är kutym/standard.

Chattade även nyss med Traderas support och de sa inkl moms men vid frågan om var det står någonstans i deras användaravtal och regler eller om det överhuvudtaget står någonstans på deras site, så fick jag bara irriterande "goddag yxskaft"-svar tillbaka dvs antagligen finns det ingenting egentligen bestämt ur juridisk mening om just det. Jag hittar i alla fall ingenting. Inte ens när man signar upp för en butik. Så säljaren kan nog göra som den vill och det är exkl moms.

Jag har sett marknadsföring av den här auktionen av Tradera på FB, läst om den i Svd Näringsliv, Metro etc., men det känns ändå som självaste butiks-sidan på Tradera kunde ha gjorts så mycket bättre av säljaren för att locka fler seriösa och kapitalstarka köpare och skapa ett större förtroende.

Exempelvis finns det ingen presentation av säljaren under Om butiken, inga allmänna Köpvillkor (förutom i annonsbeskrivningarna) och ingen möjlighet att kontakta säljaren/butiken via telefon/mail när man kikar på http://www.tradera.com/profile/foret...9125/team-mate och i och med att säljaren avtalar separat om momsen så går det väl inte att (i de flesta fall) använda sig av Traderas inbyggda tjänster för betalningsförmedling då de väl utgår från det registrerade slutpriset hos Tradera? I så fall borde man ju som säljare ytterligare lyfta fram möjligheten att hantera betalning via 3:e part, exempelvis Escrow.com, för att seriösa och kapitalstarka köpare ska känna sig trygga att ha att göra med ett sedan tidigare för allmänheten inte känt företag på Cypern och eventuellt skicka större summor av pengar utomlands utan någon riktig säkerhet.

Att dessutom loggan för butiken känns gjord i MS Paint, gör ju att man bara utifrån det drar öronen åt sig. Det är ju bara vi gamla rävar som vet att säljaren faktiskt finns på riktigt (F.d. Bolama och det är en separat historia), sitter eller i alla fall en gång i tiden satt på ett av Sveriges bästa domäninnehav (innan avregleringen av .SE), att detta nog bara var ett försiktigt testskott med några domäner som även kunde offras och ja, egentligen skulle man hålla käft och låta detta fortgå i stillhet för att göra några framtida klipp men jag har redan själv för många domännamn och tror knappast Torbjörn kommer fortsätta sälja av sina domännamn via Tradera om spridningen av slutpriser blir så här stor. Vissa domännamn gick till OK/bra pris, andra gick lite väl lågt. II-Stiftelsen lyckades mycket bättre med marknadsföringen och försäljningen av sina domäner via Tradera.

Av egen erfarenhet och innehavare av många .SE-domännamn av bättre karaktär (vissa premium / vissa inte), så kan jag säga att sedan jag själv förra året valde att vara mer publik med mitt företags innehav, betona att jag inte endast säljer en teknisk adress/domännamn utan en unik/one-of-a-kind möjlighet till varumärke/branding, finnas tillgänglig för frågor, tydlig i min kommunikation om förväntat pris och hur försäljningsprocessen går till inkl betalning (via 3:e part om så önskas) så har jag under senaste året sålt domännamn för mer än jag någonsin gjort tidigare. Min målgrupp av köpare hänger dock inte oftast här på WN, så därför ser jag inte längre någon mening med att lägga tid på att marknadsföra mitt innehav här och här på WN uttalar jag mig även som privatperson. Insåg just att jag varit medlem på detta forum i över 13 år (!) och hänger mest kvar här för att det ibland, inte lika ofta som förr, finns intressanta diskussioner att ta del av. Men det är en annan historia från the Tales of a self-proclaimed Domainer och egentligen inte något som den här tråden ska handla om, men jag hoppas fler gamla rävar tar ett kliv ut från skuggorna nu och inte fortsätter vara så himla hemliga. :-)

Senast redigerad av Henrik Larsson den 2017-02-11 klockan 15:04
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-02-11, 17:27 #9
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan Johansson Visa inlägg
Totalt 617 323 kr exkl moms om säljaren får betalt från samtliga högsta budgivare och säljarens villkor om exkl moms gäller, men säljaren lär ju inte genomföra affärerna om det är inkl moms och Tradera inte kan påvisa att säljaren verkligen har ingått ett juridiskt bindande avtal med Tradera om att sälja inkl moms trots att annonsbeskrivningen säger exkl moms (se min tidigare post).

Delar man totalsumman ovan på 24 st auktionsobjekt (som avser 26 st domännamn varav 25 st .se och 1 .com), så blir det 617323/24 = ~25722 kr per auktionsobjekt exkl moms ~ 32153 kr per auktionsobjekt inkl moms.

När II-Stiftelsen sålde av domännamn för första gången på Tradera (för andra gången så var det endast korta domäner så dessa går det inte riktigt att jämföra med), så gick dessa för i genomsnitt 31 818 kr inkl moms. Detta enligt https://www.iis.se/press/pressmeddel...netutveckling/

Så Team-Mate Holding Ltd första auktion på Tradera kanske inte gick så dåligt trots allt. Det här var ju bara 26 st domännamn. Enligt http://www.metro.se/artikel/hoppas-t...%C3%A4nnamn-xt så finns det 400 st till.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-02-11, 22:52 #10
jtmf jtmf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 246
jtmf jtmf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 246
Hur *** kan någon betala 30k för en subdomän? Jobbigt läge om ägaren för DOMÄNEN råkar släppa domänen någon gång
jtmf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
domän, domäner, domännamn, team-mate, tradera


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017