Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Det här med h-taggar...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-16, 12:24 #1
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
Hej!
Jag undrar lite hur sökmotorerna hanterar h-taggar på sidorna. Vad gör dem med informationen mellan en h1-tagg t.ex. jämfört med annan text på sidan?
Hur långt ned i h-taggskalan "fångas" av sökmotorerna? Ex <h1>--<h4>
Gör sökmotorerna skillnad på en ren och skär h1-tagg jämfört med en sådan modifierad i stylesheets?

Jag har på min sida tänkt att presentera gjorda menyval som en rubrik på sidan, i <h1>-format. T.ex. "Vald huvudkategori/vald produktkategori/vald produkt" Detta för att förtydliga var i menysystemet man befinner sig samt ge sidan en rubrik.
Frågan är dock om man har en "fördel" hos t.ex. Google med en sådan sträng inom h1-taggar?
Återkommer till första frågan, vad sökmotorerna gör med datat inom h1-taggar - matchar den användarens sökningar exakt mot det som finns i h-taggen? Jag kommer ju i min sträng ha med "/" mellan menyvalen, såna strängar kommer ju förmodligen inte användare att skriva in. Är det då fel info att ha i en h-tagg? Dvs till ingen nytta? Eller kan den fånga upp delar av strängen t.ex. att informationen "produkt" i exemplet ovan ligger i en h1-tagg?

Lite rörigt men jag är helt ny på SEO och vill gärna veta lite bakgrunden till SEO-rekommendationerna.

Mvh, Martin
martini115 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 13:07 #2
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Google listar alla nyckelord du har på din sajt. Sen avgör den värdet på dem. Ord som är i h-taggarna har ett högre värde (samma sak med ord som t ex märks med en strong-tag).

Matt skrev på sin blogg att det är h1 och h2 som är viktiga och att det bara bör finnas en h1 tag per sida.

Ang. css så fungerar det ju att fiffla rätt bra, men gör det med måtta om man säger så.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 13:35 #3
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
Citat:
Originally posted by Viktor@Dec 16 2008, 14:07
Google listar alla nyckelord du har på din sajt. Sen avgör den värdet på dem. Ord som är i h-taggarna har ett högre värde (samma sak med ord som t ex märks med en strong-tag).

Matt skrev på sin blogg att det är h1 och h2 som är viktiga och att det bara bör finnas en h1 tag per sida.

Ang. css så fungerar det ju att fiffla rätt bra, men gör det med måtta om man säger så.
Ok, så sökmotorn plockar ut alla ord inom h1 och ser de som specifika nyckelord och inte som en hel mening? Användare behöver inte söka på HELA och exakta innehållet i en h1-tagg för att det högre värdet ska slå igenom? (om ni förstår vad jag försöker säga,...)
Om så är fallet, skulle alltså min rubrik innehållande de gjorda menyvalen (vald huvudkategori/vald produktkategori/vald produkt) kunna passa även sökmotorn att lägga inom h1-taggar?
Hur blir det om delar av informationen återfinns i både h1 och h2? Och kanske även i title-taggen? Blir det overkill och lika med nonchalans av google?
Matts blogg? Vem är det och var kan man hitta den?
Kan någon rekommendera en sida som kortfattat beskriver SEOs regelverk så vore det väldigt intressant att läsa!

TACK/Martin
martini115 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 14:15 #4
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Citat:
Originally posted by martini115@Dec 16 2008, 14:35
Matts blogg? Vem är det och var kan man hitta den?
Du hittar den på http://tinyurl.com/57lrmd
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 16:01 #5
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 358
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 358
Jag har aldrig arbetat med H-taggar under de senaste tio åren och får bra placeringar på relevanta ord och fraser.

H-taggar är säkert bra, men det är ingen garanti till bra placering, eller ens till placering över huvud taget.

SEO är rätt mycket Följa-John...
Eclipse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017