Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Holdingbolag

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-16, 03:43 #1
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Question Holdingbolag

Jag har nyligen startat ett AB som jag planerar att använda för konsultverksamhet och eventuellt annan verksamhet. Jag är ensam ägare i detta, men jag kan tillägga att jag även är delägare i ett annat AB. Ännu har jag inte hunnit göra något alls med nya bolaget, jag har inte ens registrerat för F-skatt, moms och ev arbetsgivare.

Nu funderar jag på hur jag hanterar bolaget/bolagen klokast, så jag slänger ut mina tankar (kloka eller inte) och hoppas på värdefull feedback från folket här.

---
Grundfrågan handlar om skatt. Självklart vill jag inte betala onödigt mycket skatt (trots att jag har hört sägas att det är häftigt att betala skatt), men jag är inte redo att flytta till ett skatteparadis ännu, så frågan gäller Sverige.

Kan det vara en bra idé att låta bolaget vara ett holdingbolag (Holdingbolaget AB) utan verksamhet och bilda ett dotterbolag (Dotterbolaget AB) där jag lägger min verksamhet?

Jag har hittills bildat 2 olika AB, så att bilda ett 3:e (Dotterbolaget AB) är inga konstigheter. Vad jag förstår kan jag dessutom använda hela aktiekapitalet (50 kkr) från Holdingbolaget AB för att bilda dotterbolaget, eftersom det är en tillgång värd minst vad jag har på kontot (åtminstone så länge jag har kvar minst 25 kkr på kontot).

Jag räknar inte med att bli miljonär riktigt än, men jag har förstått att 3:12-reglerna gör att man bör (om man inte tycker det är häftigt att betala skatt förstås) ha ett bolag i träda om det sker, dvs Holdingbolaget AB som äger aktierna i Dotterbolaget AB. Självklart ska jag bli rik på mina verksamheter en vacker dag så frågan är om det är en fördel att bilda holdingbolag redan nu, istället för att göra det senare. Skatteverket kanske är lättare att tas med om holdingbolaget redan funnits i ett antal år, om inget annat?

Eller gör det inget om jag har verksamhet i Holdingbolaget AB, bara den upphör den dag jag säljer Dotterbolaget för en stor summa pengar, för att få 25% skatt pga 3:12-reglerna?
Dank är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-17, 00:10 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Skatten på 25% är efter bolagsskatten på 26.3%. Detta är viktigt att komma ihåg. Skatteeffekten blir ca 42-43%.

Men trädabolag är det man ska satsa på om man säljer dotterbolaget för en bra summa. Under de fem åren får du inte ha
någon verksamhet i holdingbolaget utan pengarna får du lägga på ett räntekonto.

Under de fem åren tar du ut aktieutdelning på 120k per år till 20% skatt. Det som är kvar efter fem år - 25% skatt.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-17, 00:21 #3
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Tack för svar! Jag anade att det var så, alltså 25% + bolagsskatten. Hade varit för bra för att vara sant (i Sverige) annars.

Jag får intrycket att det inte gör något att man har verksamhet i holdingbolaget innan den hypotetiska försäljningen av dotterbolaget, bara verksamheten upphör när så sker, dvs bolaget läggs i träda i 5 år. Är det korrekt?
Dank är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-17, 11:17 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Jag tror det. Men holdingbolag har man sällan någon annan aktivitet i än förvaltning av sina innehav.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-17, 23:58 #5
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Skatten på 25% är efter bolagsskatten på 26.3%. Detta är viktigt att komma ihåg. Skatteeffekten blir ca 42-43%.
Vid försäljning av ett dotterbolag får alltså holdingbolaget betala bolagsskatt på vinsten (t.ex. 950 kkr vid försäljning för 1 Mkr)?

Hur mycket skatt skulle det bli om man sålde bolaget som privatperson istället?

Måste pengarna ligga på ett räntekonto? Jag läste någonstans att viss kapitalförvaltning accepteras. I så fall i vilken utsträckning? Ha pengarna i aktiefond(er), men inte röra dem under karantäntiden? Byta fonder då och då? Äga aktier i börsnoterade bolag? Aktivt handla med aktier?

Vad händer om holdingbolaget har flera dotterbolag och ett av dessa säljs? Får man då inte ha någon verksamhet i övriga dotterbolag? Kan holdingbolaget ens vara ägare i några dotterbolag i under karantäntiden?

För att plocka ut pengarna till 25% skatt efter karantäntiden måste man likvidera holdingbolaget? Eller får man plocka ut det som utdelning till 25% skatt? Eller fortsätta ta ut 120 kkr per år i utdelning till 20% skatt under många år till om man så önskar?

Om man måste likvidera holdingbolaget, vad gör man då med kvarvarande dotterbolag? Får man sälja dessa till ett nytt holdingbolag för inköpspriset (t.ex. 50 kkr om man en gång nyregistrerade det och äger 100%), även om dotterbolaget egentligen är värt mycket mer?

Om holdingbolaget erhåller aktieutdelning från dotterbolag, ska då detta beskattas på något sätt i holdingbolaget? (Den här frågan gäller oavsett eventuell försäljning av dotterbolag.)

120 kkr som man får ta ut i aktiedelning som privatperson till 20% skatt, gäller det per person eller per bolag? Om en privatperson har flera bolag får hen då ta ut 120 kkr i utdelning från varje bolag?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 00:23 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
* 120.000 i aktieutdelning gäller per bolag. Är ni två - 60 kvar. Har du 5 bolag - 600k.
* Holdingbolag betalar ingen skatt på vinsten vid bolagsförsäljning. Det är en av anledningarna till att man
ens använder sig av holdingbolag. Bolaget kan med vinsten investera denna i ett nytt bolag.

Men, vill du ta ut pengarna är det vanlig löneskatt, aktieutdelning alt. trädabolag som gäller!

Om du skulle ha för många transaktioner så finns risk att SKV kan tolka det som att bolaget har en aktiv verksamhet.
När du går till din personliga bankman med ett par miljoner i ett kontrakt så kommer han spotta ur sig en bra procentsats.
Jag råder dig starkt att nöja dig med ett par hundra tusen i SÄKRA pengar under 5 år i stället för att riskera allt på aktie-
spekulationer.

Är du seriöst inne på detaljer rekommenderar jag ett besök hos en skattejurist.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 03:22 #7
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Kanske lika bra att köra en Holdingbolagsmodell från start. Man kanske dessutom kan dra nytta av regeln om 120k utdelning x2, genom att dela vinsten mellan dotterbolag och holdingbolag.

Jag repeterar en av mina första frågor: Jag vill sköta bokföringen själv i början (bra att lära sig och det blir ändå låg aktivitet i början). Vad jag förstår kan jag använda hela aktiekapitalet (50 kkr) från holdingbolaget för att bilda dotterbolaget, eftersom det blir en tillgång bokföringsmässigt. Eller bör jag ändå ha kvar minst 25 kkr mtp regeln om kontrollbalansräkning/konkurs om halva aktiekapitalet förbrukats?
Dank är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 08:56 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Du bör självklart ha 50k likvida medel på två räntekonton (ett i varje bolag). Sen att du inte är tvungen till detta är en helt annan sak.
Likviditet kan man aldrig få för mycket av.

Sköta bokföring själv, med holdingbolag? Oj oj, detta avråder jag dig starkt ifrån. Bara en sån sak som att du inte ska köra med
samma räkenskapsår i dotterbolag och holdingbolag är en sak som en redovisningskonsult hjälper dig med.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 12:51 #9
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Ni har missat att schablonutdelningen e begränsad till max ett bolag från årsskiftet?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-18, 13:42 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Dank Visa inlägg
Kanske lika bra att köra en Holdingbolagsmodell från start. Man kanske dessutom kan dra nytta av regeln om 120k utdelning x2, genom att dela vinsten mellan dotterbolag och holdingbolag.
Nej, det kan du inte. Aktieutdelning går till den som äger aktierna. Har du ett holdingbolag som äger dotterbolagets aktier går ju dotterbolagets utdelning till holdingbolaget, inte till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Du bör självklart ha 50k likvida medel på två räntekonton (ett i varje bolag). Sen att du inte är tvungen till detta är en helt annan sak.
Likviditet kan man aldrig få för mycket av.
Han har ju inte direkt något behov av likvida medel i holdingbolaget och det är ju onödigt att binda upp pengar i onödan.

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Sköta bokföring själv, med holdingbolag? Oj oj, detta avråder jag dig starkt ifrån. Bara en sån sak som att du inte ska köra med
samma räkenskapsår i dotterbolag och holdingbolag är en sak som en redovisningskonsult hjälper dig med.
Det räcker väl med att en konsult hjälper till med att sätta upp det och ta hand om årsredovisningen så att man kan sköta den löpande bokföringen själv? Är väl inga större konstigheter om man har lite koll på bokfäring då?

Senast redigerad av pelmered den 2011-12-18 klockan 13:44
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
3:12, bolag, holdingbolag, skatt, vinst


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017