Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Binero - smidig migrering

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-23, 20:22 #21
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas Visa inlägg
Jag förstår inte varför man migrerar kunder och förväntar sig att kunderna ska lägga ner massa timmar på något som redan fungerar, jag har massa sidor i både asp.net och php som förmodligen inte fungerar på er nya miljö vilket betyder att jag måste lägga ut pengar på utveckling och det kommer att ta mycket tid som jag inte har att gå igenom allt.
Ni som har gjort migreringen vilka funktioner saknas på 2.0?
För egen del saknades ingenting alls vad gäller den rena funktionaliteten men cron jobs finns inte i kontrollpanelen ännu (det lär komma snart hos både Binero och City Network men det är trist att man är beroende av långsamma förändringar hos tredje part för att något ska hända). Däremot måste man ju ändra databas-uppkopplingar själv i många fall.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-23, 20:40 #22
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Finns det någon filhantering i kontrollpanelen på 2.0?
Jag gillar att jag kan kopiera filer mella mina sajter i kontrollpanelen.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-24, 07:25 #23
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Allvarligt den här migreringen måste mara ett skämt, jag fick ett mail idag att migreringen var i fas ett när jag bett dem vänta till efter jul. inte en enda sida funkar som de har kopierat över.......
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-24, 08:50 #24
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Ju mer man läser här desto mer funderar man på om en flytt från Binero vore det rätta för våra kunder. Låter som mindre problem med en flytt än att bli migrerad.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-24, 09:49 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas Visa inlägg
Allvarligt den här migreringen måste mara ett skämt, jag fick ett mail idag att migreringen var i fas ett när jag bett dem vänta till efter jul. inte en enda sida funkar som de har kopierat över.......
Vad menar du med att de "inte funkar"? Om du inte ändrat databasuppgifter enligt instruktioner, och det inte har kunnat göras per automatik, så fungerar inte de sajter som använder sig av en databas (vilket antagligen är samtliga?).
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-24, 10:09 #26
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Nicklas: Ingen av dina riktiga sidor har slutat fungera, vi sa från början att vi skulle hjälpa dig. Min kollega sitter och går igenom och ordnar databaskopplingar på dina preview länkar som du har möjlighet att förhandstitta på innan du slutmigrerar.

Om du tycker att processen är fenomenal dålig trots att vi hjälper dig att gå igenom hela processen så är det otroligt tråkigt att höra.
Jag vet att sidorna är uppe nu men förmodligen är de inte de om två veckor, jag har ingen tid att gå igenom dem på ett bra tag som jag har försökt meddela er. Det hade varit bättre att ni hade lysnat på mig och kört migreringen till våren när jag har bättre tid, nu sitter jag i ett stort projekt som kräver massa tid som jag inte kan lägga på något annat.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-30, 16:04 #27
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Just nu är ditt konto i kö för migrering och förväntat starttid är 2012-08-27 17:10.

Ett fel har uppstått under migreringen och en tekniker har meddelats.
Vi kommer att åtgärda felet så fort det vi kan.
Inte ett ord efter 3 dagar...
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-30, 16:15 #28
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
För min del så går det åt rätt håll, nu har jag snart plöjt igenom asp.net sidorna.
Binero har varit väldigt hjälpsamma, de bästa är att maila dem när du fastnar så löser dom det.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-15, 23:43 #29
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Mina erfarenheter av migreringen:

Jag fick utan problem slutmigreringen senarelagd en vecka eftersom jag inte hade möjlighet att göra något åt det förra veckan.

I stort sett gick det väl ganska smidigt, men man fick ju lägga ner några timmars jobb på det.

Jag blev slutmigrerad ikväll. Är det inte ganska dumt att schemalägga slutmigreringen till en fredag klockan 17:06 när migreringssupporten bara har öppet "Mån-Fre: 8-17"?

Först la jag in den nya IP-adressen för alla domäner i hosts lokalt för att testa. Inte ens WordPress-sidorna fungerade utan krävde att jag gick in och ändrade användarnamn och lösenord för databasen (host och databasnamn var redan ändrat), men sedan fungerade det. Trevligt i alla fall att man kunde använda SSH för att göra det.

På alla egna sidor fick jag ändra databasuppgifter och sökvägar.

Jag hade en mailadress som vidarebefordrades/pipades till ett PHP-skript. Detta fungerar inte längre med Binero 2.0. Där blir man istället tvungen att att skapa ett mailkonto som man får polla typ var 5:e eller var 10:e sekund. Vilket dels blir lite långsammare, och dels känns som ganska onödigt resursutnyttjande när det ibland kan gå veckor utan att det kommer något mail dit (men när det väl kommer ska reaktionen vara snabb).

En rewrite i htaccess som fungerade bra i Binero 1 fungerar inte längre i Binero 2, och jag har inte lyckats fixa det än.

Man blev tvingad att byta till nya webmailen. Inte bra. Dels gillar jag den inte riktigt, och framför allt går det inte att välja avsändaradress när man skickar mail. Det måste väl vara många fler än jag som har behov av att kunna skicka mail från olika avsändaradresser/domäner..?

I den nya webmailen såg jag att det finns en del spam i inkorgen som inte finns i den gamla. Hur kan det komma sig?

Man måste ändra NS för alla domäner som har annan registrar.

Vet inte om det är någon skillnad i prestanda på sajterna, men risken för nertid borde väl vara mindre med Binero 2.0. Möjligtvis går det lite långsammare nu.

Bra att man har tillgång till SSH, och en av mina sajter behöver 64-bitars timestamp, vilket inte fungerade på gamla servern, men fungerar nu.

I Binero 1 kunde man göra egen backup av mailfilerna via FTP, det går nog inte i Binero 2.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-18, 08:22 #30
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
För min del så tyckte jag det gick helt ok att migrera, kanske över förväntan. När vi väl kom igång så gick allt väldigt snabbt och smidigt. Jag tro att i princip allt fungerade efter migreringen. Det enda problemet var väl att det inte fanns något crontab-stöd i 2.0, vilket vi löste genom att köra på en annan host istället för att de skall lägga in dem och sköta dem manuellt.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017