Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ny design på di.se

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-27, 17:14 #11
gryden gryden är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 2
gryden gryden är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 2
Standard Designbyrå

Någon som vet vem som står bakom denna design? Byrå eller in house? På deras forum Börssnack, som också har fått ny design, är det total kaos, ingen tycks gilla den nya designen och funktionaliteten (på foumet dvs.).

Senast redigerad av gryden den 2012-06-27 klockan 17:16 Anledning: rättstavning
gryden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-27, 17:20 #12
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
jag tycker inte den är modern någonstans med sin frame layout
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-27, 18:41 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av gryden Visa inlägg
Någon som vet vem som står bakom denna design? Byrå eller in house? På deras forum Börssnack, som också har fått ny design, är det total kaos, ingen tycks gilla den nya designen och funktionaliteten (på foumet dvs.).
Det är ju iofs en ganska vanlig reaktion på en ny design
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-27, 21:24 #14
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Efter att ha försökt låta ändringarna sjunka in är det här vad jag kommer fram till:

Vad som är bra:
  • Nya designen är inte perfekt men mycket bättre än den gamla! Framförallt när man läser artiklar - det är mycket mer lättläst och saker och ting hittas enklare nu; se t.ex. verktygen ovanför själva innehållet - på den tidigare designen råkade man ofta hovra dem med musen vilket ställde till med problem.

  • Bolagssidorna är också mycket bättre. Vet inte om de öht fanns tidigare men den ser hyfsat intressant ut för att få en snabb översikt över läget just nu.

  • Navigationen på nya upplägget är också tydligare. Förut hade de en snabbmeny längst upp, en meny till vänster och en till kolumn med menyer till höger. Ganska rörigt med andra ord.


Vad som är mindre bra:
  • En sak som de kunde ha gjort bättre är att senaste nyhetslistan kunde ha fått innehålla mer än fem länkar. Det är ganska hög uppdateringsfrekvens på den där listan så antalet hade gärna fått vara det dubbla.

  • En annan sak är att man inte kan byta index i den 4:e kolumnen, Dow Jones är det enda valet trots att det är en <select>. Antar att en del av konstigheterna kanske fixar sig själva om man skapar sig ett konto eller att de fortfarande är under utveckling.

  • En tredje sak är att puffen som visar stockholmsindex och dow jones längst upp till vänster är väldigt blaffig. För mkt fetstil på för liten yta helt enkelt. Den biten var faktiskt bättre på den gamla designen.

  • En fjärde punkt att gnälla på är att det finns ett gäng mindre stora och små css-buggar. Det är t.ex. inte helt lyckat att surfa med Opera Mini på mobilen eftersom den svarta footerbaren lägger sig över innehållet, scrollar man i innehållsframen täcker inte hela toppsektionen innehållet utan det visas i en liten glipa som sträcker sig från vänster till höger, beroende på vilken webbläsare man kör med.

  • Kommentarer på artikelsidorna visas inte direkt utan man måste göra ett extra, onödigt klick. Dessutom tar de upp en massa plats trots att bara rubriken visas. Inte så lyckat kan man tycka.

  • Lite mindre störande moment är som andra redan har sagt sidhuvudet - det var i vägen på gamla sajten och är det även på den nya, samt att en del länkar öppnas i popups.

I stort är det ett stort steg framåt men man hittar alltid saker av varierande allvarlighetsgrad att gnälla på. Se bara på dom som klagar på att de kör med frames.

/En som besöker sajten ett par gånger per dag.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-28, 09:24 #15
gryden gryden är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 2
gryden gryden är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är ju iofs en ganska vanlig reaktion på en ny design
Visst är det så, och ibland är det befogat. De kan omöjligen ha gjort några tester på denna design, nya forumet innehåller även en del buggar rent funktionsmässigt.

Och om du använder en tablet eller smartphone så fungerar knappt sidan, vilket bordevara en självklarhet att det ska göra om man utvecklar nytt idag.
gryden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-09, 23:01 #16
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Under semestern surfade jag en del med mobilen och då visade det sig att den nya sajten funkar riktigt dåligt.

I Chrome kan jag bara skrolla en liten bit på sidan. I liggande läge inte alls.
I Opera laddar sidan aldrig klart eller i enskilda fall när det faktiskt går tar det ohyggligt lång tid. Med eller utan Opera Turbo gör ingen skillnad.

Dessutom fick jag höra av en kollega idag att man inte kan söka på ETF:r vilket man tydligen kunde göra på gamla sajten.
Nyheterna när man sökt på ett bolag verkar inte visas i datumordning vilket knappast kan vara genomtänkt.

Snyggare - ja, men inte bättre får bli mitt omdöme nu när man fått använda sajten ett tag.

Har det framkommit vilken byrå som ligger bakom jobbet?
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-10, 17:09 #17
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Toppbannern är ju fortfarande för hemsk. När jag såg rubriken "Ny design på di.se" hoppades jag att de äntligen ändrat bannern. Om den gick att skrolla bort hade det väl varit acceptabelt, men nu är det knappt något utrymme kvar för själva innehållet när man kör på Eee med 1024*600.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-10, 21:37 #18
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Jag mejlade och frågade Linus Paulsson som är chef för DI.se och frågade vem som ligger bakom den nya utformningen. Jag uppdaterar tråden när / om jag får svar :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017