Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur bokför jag saker jag betalt från personkonto

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-04, 08:33 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jodå jag har läst hela tråden.

Fredrik-s frågade hur han ska bokföra en momsinbetaning när han betalade från sitt privata konto direkt till skatteverkets skattekonto.

Fredrik-s hade läst inlägget BkörnJ och tyckte inte det stämde riktigt. Erik Stenman svarade att BjörnJ har fel i sitt inlögg, vilket är sant, man ska inte göra som BjörnJ skriver. Jag kopierade den text BjörnJ skrivit och justerade så deblir rätt (hoppas jag).

Men för att vara extremt tydlig med vad jag vill få fram så kan jag beskriva det för sig:

När man betalar företagets (enskild firma) momsskuld till skatteverket från sitt privata konto, ska man först bokföra det som en egen insättning i företaget (ökning av det egna kapitalet är ett klass-2-konto 2018 Övriga egna insättningar), sen ska man även bokföra överföringen till skattekontot (minskning av skatteskulden klass-2-konto 2850 Skattekontot).

Man blandar aldrig in företagets bankkonto i denna transaktion

Man bör givetvis fört ha bokfört försäljning och ökning av momssskuld men det var inte frågan utan det förutsatte jag att det redan var gjort.

Jag svarade dock inte på Fredrik-s inlägg nr 8, om informationsbadet, utan jag besvarde sakfrågan i stället.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-04 klockan 08:46
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-04, 08:54 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag förtydligar min sammanfattning; Så här ska man bokföra:

För enskild firma:
Privat konto -> Firmakonto = Egen insättning (Debitera konto 1930 bankkonto, kreditera konto 2018 Övriga egna insättningar)
Firmakonto -> Privat konto = Eget uttag (Kreditera konto 1930 bankkontot, Debitera konto 2013 eget uttag)
Firmakonto -> Skattekonto = Skatteinbetalning dvs skatteskulden minskar OCH saldot på bankkontot minskar (Kreditera konto 1930 bankkontot, Debitera konto 2850 skattekontot)
Privat konto -> Skattekonto = Egen insättning OCH Skatteinbetalning (Kreditera konto 2018 Övriga egna insättningar, Debitera konto 2850 skattekontot)

(Observera också att man alltid börjar en transaktion med ett tillgångskonto om det finns med, annars tar man ett skuldkonto och sist tar man resultatkonton, i princip kan man bokföra konton i nummerordning m a o).

Varenda affärstransaktion ska bokföras!!! Inga undantag!

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-04 klockan 09:04
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-07, 22:13 #13
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Har glömt kolla i denna tråden. Tack Conny för ett bra svar!
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-09, 16:48 #14
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Standard Eget uttag

Oj, gammal tråd...

Det jag skrev är inte fel. Det gäller för enskild firma där man betalar F-skatt/preliminärskatt (inkl allt) som privatperson. D.v.s. när moms, egenavgifter, kommunalskatt etc. är ihopklumpat.

Det blir förstås annorlunda om man redovisar moms separat och inte i sin privata självdeklaration.

Citat:
Ursprungligen postat av Skatteverket - 28203_Del1.pdf
Om du använder firmans pengar vid betalning av F-skatt ska du bokföra betalningen som eget uttag. I F-skatten ingår preliminärt beräknad inkomstskatt och egenavgifter samt, om du redovisar moms en gång per år, en beräknad moms.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-10, 06:16 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Oj, gammal tråd...

Det jag skrev är inte fel. Det gäller för enskild firma där man betalar F-skatt/preliminärskatt (inkl allt) som privatperson. D.v.s. när moms, egenavgifter, kommunalskatt etc. är ihopklumpat.

Det blir förstås annorlunda om man redovisar moms separat och inte i sin privata självdeklaration.
Du skrev att:

Privat konto -> Skattekonto = Bokförs ej

Vilket är direkt felaktigt, om det rör firmans pengar vilket var förutsättningen i denna diskussion!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-10, 15:54 #16
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Du skrev att:

Privat konto -> Skattekonto = Bokförs ej

Vilket är direkt felaktigt, om det rör firmans pengar vilket var förutsättningen i denna diskussion!
Visst, om man tar det ur sitt sammanhang så kan det vara felaktigt. Det var inte fel på den platsen i tråden där det står med min formulering som svar till trådskaparen. Så här i efterhand ser jag att jag kanske borde ha skrivit ännu tydligare att det gäller vid betalning av F-skatt (eventuellt inklusive moms), inte om man betalar enbart moms.

Trådskaparen verkade vara ny och osäker när det gäller enskild firma och beloppet var bara 518 kronor, vilket tyder på att det var F-skatt med inkluderad moms han pratade om.

Citat:
Ursprungligen postat av Skatteregler för enskilda näringsidkare - 29511.pdf
Observera att även de flesta skatter är en privat kostnad. Detta gäller även egenavgifter och den inkomstskatt som avser din näringsverksamhet. Betalning av dessa ska därför behandlas som ett eget uttag.
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteverket - 28203_Del1.pdf
Om du använder firmans pengar vid betalning av F-skatt ska du bokföra betalningen som eget uttag. I F-skatten ingår preliminärt beräknad inkomstskatt och egenavgifter samt, om du redovisar moms en gång per år, en beräknad moms.
Om det fortfarande är någon som trots dessa två citat (det finns många fler) anser att betalning av F-skatt (eventuellt inklusive moms) från privat konto ska bokföras så vill jag gärna se ett citat från Skatteverket.

Jag har svårt att tolka det på annat sätt än att F-skatten betalas privat, och alltså inte ska bokföras om man betalar från privat konto, eller bokförs som vilket eget uttag som helst om man betalar från firmans konto.

Skatteverket skriver tydligt att F-skatten är en privat kostnad, och alltså inte rör firmans pengar.

När jag skrev inlägget visste jag inte att diskussionen skulle ta en annan riktning två år senare från att (troligen) handla om F-skatt med inkluderad moms till att handla om enbart moms.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017