Kom ihåg mig?

Fråga om registrering av app hos Apple Appstore

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2020-08-07, 17:07 #1
Danne Vendels avatar
Danne Vendel Danne Vendel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 136
Danne Vendel Danne Vendel är inte uppkopplad
Medlem
Danne Vendels avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 136
Standard Fråga om registrering av app hos Apple Appstore

Hej!

Ingen aning om jag postar fel forumämne, eller ens om det är rädd att fråga på wn. Men jag chansar.

En bekant ("Olle") med företag har anlitat en utvecklare att bygga appar för Android och iOs. Olle har även en webbplats som drivs/sköts av en annan firma. Den firman äger också Olles domännamn, vilket är helt ok för Olle.

Så ringer utvecklaren av apparna till Olle och säger att Olle måste lägga över domännamnet till honom (utvecklaren) eftersom Apple kräver det. Domännamnet ska alltså ingå i själva appen. Tydligen behövdes inte detta för Google (Android).

Alla mina nackhår reste sig när jag hörde detta. I min värld finns inte en chans att Apple skulle kräva att en viss person eller företag står som ägare till ett domännamn i en app. Men jag har haft fel förr och mailade Apple igår och frågade. Men p.g.a. corona så kan det ta tid innan dom svarar.

Alltså slänger jag ut frågan här. Kan någon bringa lite ljus över detta?
Danne Vendel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-08-07, 23:37 #2
Perflubron Perflubron är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 4
Perflubron Perflubron är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 4
Inte hört talas om det förut. Vad är appens koppling till domännamnet? Kanske om det är någon tight koppling t.ex. allt innehåll laddas dynamiskt från domänen (dvs i praktiken styr den som äger domänen innehållet i appen). Utvecklaren borde kunna hänvisa till Apple's policy-dokument, alt. kommunikation från Apple.

Olle borde egentligen registrera sina egna konton på Apple och Google och sedan ge begränsade rättigheter till utvecklaren att publicera på dessa konton. $25 engångsavgift för Google, $99 per år för Apple. Men problematiken kvarstår iofs om det är ett reellt krav att Olle måste äga domänen också
Perflubron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-08-08, 15:55 #3
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Äga kan jag aldrig tänka mig de kräver, däremot att de bevisar de har "tillgång" till domän via exempelvis en post på DNS-nivå är väl ingen orimlighet om den är relaterad till appen på något vis. Men den borde Olle kunna få skickad till sig och lägga in i DNS själv i så fall.

Håller med Perflubron att din bekanta borde publicera sin app via egna konton.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-08-08, 20:41 #4
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
Nej, informationen utvecklaren ger stämmer ej. Vi publicerar 15-20 appar i veckan åt kunder. Vi kräver aldrig äganderätt för deras domän. Utvecklaren syftar troligtvis på något annat.
expression är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017