Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Annonseringsnätverk med 6000 publishers säljes

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-02-24, 05:58 #1
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Standard Annonseringsnätverk med 6000 publishers säljes

Hej där!
Äger och driver en annonseringsplattform som idag har ca 6000 publishers som med en grov uppskattning(1) når ut till ca 19'535'000 besök i månaden. Totalt är det 812 annonsörer som använder/är registrerade på nätverket. Detta är främst företag som sysslar med ehandel.

Nätverket är inte ett typiskt affiliatenätverk i form av bannerannonsering. Utan det handlar i stort sett alltid om att publishern skriver en artikel med sina egna ord om annonsören, och då länkar till annonsörens hemsida. Det är alltså texter/artiklar som utgör all annonsering.

Plattformen sysslar med olika typer av annonseringar så som:
- Pay-per-click, publishers skriver om ett företag och länkar till företagets hemsida och får betalt per klick.
- Pay-per-action, publishers skriver om ett företag och länkar till företagets hemsida, och får provision på vad deras läsare köper.
- Pay-per-post, publishers skriver om ett företag och länkar till företagets hemsida, och får betalt för sin artikel.
- Sponsring, publishers skriver om ett företag och länkar till företagets hemsida, och får produkter ifrån företaget.

I dagsläget drivs företaget av endast mig själv och det är bland annat därför jag nu öppnar dörren för en eventuell försäljning. Jag tror att köparen av denna hemsida ska vara ett företag som redan har en liknande tjänst/företag och som vill lyfta in dessa publishers och annonsörer in i sitt nätverk, eller som eventuellt har ett företag inom en snarlik sektor och som vill expandera.

Det är alltså viktigt att ni redan har någon typ av säljorganisation och ett team för att kunna ta detta projekt vidare, och för att det ska vara ett bra köp för er.

Företaget har tidigare drivits ifrån ett utländskt aktiebolag men ägs idag av en svensk enskild firma. Tjänsten har existerat sedan 2009 men hade en nylansering 2012. I stort sett alla publishers är svenska hemsidor.

Intäkterna i dagsläget ligger på ca 30,000 SEK i månaden, utan någon aktiv säljare. Vinstmarginalen är väldigt hög då många kampanjer är av den sista typen, där företagen sponsrar publishern med en gratis produkt, vilket då innebär att hela intäkten av kampanjen går till plattformen. På de andra kampanjerna går ca 20% till publishern och 80% går till plattformen.

Lite regler:
1) Om du tror dig veta vilken plattform detta handlar om, var god avstå ifrån att publicera det i tråden.

2) Ställ gärna vilka frågor som du kan tänkas ha, gärna i PM men jag ska även försöka svara här i tråden.



(1). Besökarna mäts med olika metoder. Både med javascript spårningskoder som är exakt, men även mindre exakt data så som att användarna själva anger hur många besökare de har. Den "grova uppskattningen" är en blandning mellan de olika spårningsmetoderna, siffran bör definitivt inte ses som exakt utan mer som en fingervisning på att nätverket når till många besökare.

Senast redigerad av marcuslind den 2014-02-24 klockan 06:07
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017