Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hudutslag.nu (4,2 -> 0,9% CTR efter uppdatering)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-23, 20:02 #1
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Standard Hudutslag.nu (4,2 -> 0,9% CTR efter uppdatering)

Har en informationssida om hudsjukdomar, hudutslag, finnar och liknande på domänen http://www.hudutslag.nu som idag genererar ca 330-460 besökare om dagen ifrån SEO.

Jag släppte en uppdatering för ett tag sedan för att:
• Förbättra design för att hålla kvar användarna.
•*Responsiv för att fungera både för iPhone, iPad och Dator (Ca 50% är mobil/surfplatta)
• Anpassa annonser efter storlek på skärm för högre CTR.
• Bättre intern länkstruktur för förbättrad SEO men även få besökarna att besöka fler sidor.

Resultatet på uppdateringen var följande:
+ Från 320 besökare om dagen till 430 (+35%)
+ Från 535 sidvisningar om dagen till 955 (+80%)
+ Från 1.66 sidvisningar per person till 2.28 (+37%)
+ Från 0:54 tid på sajten till 1:18 (+44%)
+ Från 72% Avvisningsfrekvens till 48% (-34%)

Tycker att dessa siffror ser väldigt bra ut och alla dessa KPI'er bör leda till högre annonsintäkter.

Resultatet var att mina redan rätt dåliga annonsintäkter (Ca 1200 SEK/mån) gick ifrån 4,23% CTR för hela April månad till 0,93% CTR sedan uppdateringen.

Adsense-annonserna har exakt samma konfiguration gällande Rich-media och färg på text-länkar, och de är i stort sett på samma positioner. Föregående version av sidan hade följande annonspositioner på Artikel-sidorna (Som har en stor majoritet av trafiken):
•*728x90 över artikel
• Hög skyskrapa i sidebar
• 728x90 under artikel

Idag (Exempel: http://hudutslag.nu/bra-hudvard-nyckeln-till-fin-hud/):
• 728x90 över annons
• Hög skyskrapa i sidebar
• 728x90 någonstans i artikeln

Detta är på PC. Sidan är nu även responsiv för att se bra ut för mobilanvändare och surfplattor. När det gäller surfplattor så är positionen för annonserna likadana som för PC (och alltså som förra designen). Enda skillnaden är att 728x90 byts ut till en mindre annons för att passa fönstret.

Gällande mobil som exempelvis iPhone så hamnar annonsen i sidebaren istället under artikeln och istället för en skyskrapa så blir det en mindre annons som passar fönstret bättre.

Bild på hur en artikelsida såg ut i föregående design för att jämföra (Den såg alltså ut sådär på PC, iPad och Mobil eftersom att den ej var responsiv):
http://i.imgur.com/NHbwj03.jpg

Så alltså det jag undrar är:
• Någon som har en idé om varför CTR sjunkit såhär mycket? Jag tycker att siffrorna ovan visar på att användarna använder hemsidan mer, stannar längre och läser mer vilket borde vara positivt för CTR(?).
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-23, 21:14 #2
Sorku Sorku är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 108
Sorku Sorku är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 108
Den nya designen är mycket bättre och tydligare, det kan ju ha varit många som har trott att annonserna varit en del av innehållet innan och har klickat fel. Usability är inte alltid bra för alla parter :-)
Sorku är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-23, 22:36 #3
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Det har alltid varit moment 22 med google. Man måste göra en bra sida för att ranka och för att få besökare men gör man en sida som är för bra då hittar folk allt de är intresserade av och klickar inte på annonserna... Jag har flera skitsidor som generar mer än mina snygga moderna sajter som jag har lagt ner mycket mera tid på.
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-24, 08:43 #4
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
För att öka CTr hade jag testat annonser som garanterat träffar besökarens synfält. Tex testa att ta bort den där högerkolumns-skyskrapan och byt ut dina leaderboards mot 336x280 annonser.

Välj annonsformat som tar mer plats på höjden och träffar besökarens synfält när de läser innehållet.

Ett ställe där jag hade testat att placera en annnons är direkt under ingresstexten på artikelsidorna.

En annan sak jag hade testat är att ändra färgen på länkarna i annonserna. De har den ganska standardblåa färgen som gör att de inte sticker ut det minsta och värsta av allt så blir den röd(fara/varningsfärg) vid hover vilket jag tycker är ganska illa.
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-24, 08:59 #5
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Dina nuvarande annonser ligger i perfekt position för banner blindness. De är så avgränsade att de är väldigt enkla att skära av från användaren synfält öht.

Jag kan rekommendera dig att testa följande:
- 250x250/300x250/336x280 block inskjutet efter ingressen
- 250x250/300x250/336x280 block inskjutet efter sista meningen
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-24, 10:25 #6
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
Jag besökte med iPad och inte sjuttsingen scrollar jag upp för att klicka på annonserna, efter att jag läst en artikel. Lägg annonser under artiklarna?
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-25, 06:09 #7
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Jag har testat att byta ut storlek och position på annonserna och bäddat in dom under ingress, mitt i artikeln och efter artikeln, och då alltså både tagit bort den horisontala annonsen över artikeln och även skyskrapan i sidebaren. (Exempel: http://hudutslag.nu/hur-man-far-bort-finnar-pa-ryggen/ )

Jag kommer uppdatera om ett par dagar med CTR och om det förbättrats.

Jag tycker dock fortfarande inte att det förklarar varför min CTR sjönk ifrån 4,2% - 0,9%. Det är samma annonser och samma placering, om de var "banner blindness" så borde det väl varit det på tidigare design också?

Gällande kommentar ovan om att det skulle kunna vara så att med den gamla designen som var sämre, så kanske folk trodde att annonserna var "del av innehållet" köper jag inte riktigt. Det hade ju resulterat i en extremt hög Avvisningsfrekvens och Adsense lär väl ha straffat mig?

Well well, jag uppdaterar som sagt resultatet med de nya formerna och positionerna för annonserna.

Tack
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-01, 06:26 #8
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Tänkte uppdatera hur det går med CTR den senaste veckan.

Detta är Google Analytics graf för Adsense intäkter senaste 30 dagarna:
http://i.imgur.com/KYKthbM.png

Dippen kring May 15 är alltså uppdateringen i designen (Som behöll i stort sett samma annons-positioner som tidigare). Efter feedback här så ändrade jag alltså positionerna för annonserna och det gjordes May 25.

Sedan dess såg vi att det gick upp lite, dippade, och sedan har en uppåt-trend igen.

CTR'en är dock exakt samma som när jag skrev mitt tidigare inlägg, så alltså har det inte ändrats alls sedan jag ändrade annons-positionerna. Genomsnitt CTR över senaste 7 dagarna är fortfarande 0,93%.

Positionerna ändrades från att ha en 768x90 över artikeln, en stor Skyscraper i sidebar och en annons i annonsen; till att istället ha 3st Rectangles i annonsen istället (2st i och en under)

Se exempel här: http://hudutslag.nu/basta-tipsen-om-...tt-fa-fin-hud/

Så sammanfattning av veckan: Exakt samma CTR på 0,93% men en uppåt trend i slutet, får se hur det utvecklas. Feedback uppskattas!
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-29, 12:37 #9
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Uppdatering igen:
Jag har nu gått upp lite till 1,51% för de senaste 30 dagarna i CTR för Adsense. Jag har även experimenterat lite med att testa andra annonsstorlekar utöver de adsense-annonser som jag har.

Jag har även hittat denna artikel (http://www.businessinsider.com/error...clicks-2012-10) som menar att 50% av alla mobile ads-click är olyckor. Inte som någon ovan menade att man "trodde att det var en del av innehåll", utan i artikeln menar man att man helt enkelt råkar klicka fel med sitt lite för stora finger på pekskärmen.

Detta kan förklara varför min CTR har sjunkit sedan jag gjorde min sida mobilvänlig.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-01, 13:20 #10
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Uppdatering igen:
Jag har nu gått upp lite till 1,51% för de senaste 30 dagarna i CTR för Adsense. Jag har även experimenterat lite med att testa andra annonsstorlekar utöver de adsense-annonser som jag har.

Jag har även hittat denna artikel (http://www.businessinsider.com/error...clicks-2012-10) som menar att 50% av alla mobile ads-click är olyckor. Inte som någon ovan menade att man "trodde att det var en del av innehåll", utan i artikeln menar man att man helt enkelt råkar klicka fel med sitt lite för stora finger på pekskärmen.

Detta kan förklara varför min CTR har sjunkit sedan jag gjorde min sida mobilvänlig.
Tänkte faktiskt på samma sak om icke-mobilanpassade hemsidor. Medans annonser, bilder mm laddar etc så kan ibland t.ex. iOS/Android hänga sig en stund (under t.ex en scrollning) och så när de "släpper" så har man råkat klicka på en annons av misstag.
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017