Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Från anställning till att satsa på AB, hur?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-11, 20:38 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Har lite uppdateringar, mötet är inbokat med säljparten. Ska b la visa upp en alpha-version av sidan, affärsplan och diskutera hur samarbetet skulle se ut.

Har tänkt igenom samarbetet ytterligare och har kommit fram till att det inte borde finnas någon anledning till att de ska köpa in sig som en del av bolaget, det bästa för min del hade varit om de arbetade genom provision.

Tänkte föreslå att de får 40% provision på försäljningen som de gör. Affärsplanen räknar med att varje säljare kommer att sälja för 200.000 kr i månaden vilket skulle betyda att de får 80.000 KR. Om säljaren då tjänar 25.000 kr så innebär det att efter lön med avgifter, hyra och diverse kontorsmaterial så går de med 45.000 kr i vinst/månad, per säljare.

Det låter väl som ett rimligt erbjudande?

Jag känner dock att jag dessutom måste förbereda mig för möjligheten att de kanske inte vill arbeta på provision som en utomstående part av bolaget, utan att de kanske skulle vilja köpa sig in. Vad är då rimligt?

När tjänsten är färdigt utvecklad och vi är redo att sätta igång så har ju företaget omsatt 0kr. Om de då skulle köpa 25% av bolaget, hur värderar man det? Dessutom är ju tanken då att man skulle specificera ett resultatskrav på dem. T ex "Om ni säljer för 1.000.000 inom 6 månader så får ni köpa 25% av bolaget för X antal kronor". Är det så man lägger upp det?

Slutligen så behöver jag tips angående affärsplanen. Har aldrig skrivit en affärsplan tidigare men däremot är jag relativt duktig på att skriva generellt sett. Jag har lagt stor fokus på att se till att affärsplanen får läsaren att förstå vad tjänsten handlar om med både case-exempel och en förklaring.

Dessutom har jag med mål inför de kommande 2 åren, beräknade kostnader och hur stor del vinsten kommer att bli.

Tänkte börja jobba med en budget i veckan, men utöver dessa saker. Vad är det viktiga att ta med? Är det viktigast att affärsplanen förmedlar idén eller är det viktiga att man har med mycket kalkyler och kan visa i detalj på kostnader, vinst osv?
Jag tycker Jonny skrev mycket bra kommentarer, men vill komplettera en del om säljare;

Bra säljare växer inte på träd, de har massor av erbjudanden med fast lön att välja på.

En bra säljare kan lätt få 25 000 i fast lön + provision på försäljningen. Det är troligen ganska crappiga säljare om de går med på mindre.

Säg att du skulle anställa en duglig säljare som var värd att hänga i julgran så skulle det kosta dig 40 000 kr per månad i bruttolön dvs 40 000kr*1,5*12,2 => årslönekostnad på 732000 kr + fasta kostnader för säljaren på 150 000 kr. Vill han ha tjänstebil så ökar kostnaden en del. Men räkna kallt med en rimlig kostnad på 50 000 kr för resor, telefon och representation som är merkostnader jämfört med andra anställda. dvs totalt ca 932 000 kr som en rimlig kostnad för en fast anställd säljare. Provistion oräknat.

En säljare som jobbar på provision tar en betydligt större personlig risk och vill därför ha en betydligt högre lön än en fast anställd säljare. Kanske 30-50% högre lönenivå. Detta som tips för vad du har att räkna på.

Här menar jag en proffsig säljare med erfarenhet som säljer B2B med avancerade produkter/Tjänster. Mobiltelefonsäljare har säkert lägre lönenivåer.

I vissa brancher så låter man säljaren få 100% i provision första året, men då räknar man i snitt med att kunden stannar i 5 år, dvs försäljningskostnaden blir ca 20% av omsättningen på längre sikt (5 år). Men det är hur man lägger upp ett provisionskoncept. Man måste ha järnkoll på den långsiktigt totala kostaden.

Du bör räkna med att en säljare ska sälja för minst 5 gånger så mycket som sin egen ersättning om det ska vara något att hänga i julgran.

Du bör räkna med att företaget bör ha intäkter på minst 100 000 kr/månad/person dvs om ni är 3 personer så bör ni dra in 300 000*12 dvs 3,6 Mkr per år + moms. Ni har då även ca 450 000 kr i omkostnader för personalen (150 000 kr/person). Dvs du bör räkna med "fasta" kostnaer på 4,05 Mkr per år. Har du då räknat med en täckningsgrad på 50% så måste försäljnigen uppgå till 8,1 Mkr för att kalkylen ska gå jämnt upp.

Om du vill ha garanti på säljarens engagemang så bör du kräva att säljaren går in med eget kontant kapital med exempelvid 50 000 kr per person, du går in med 50 000 kr så får ni 3* 50000 => 150 000 i AK.

Då kan de gå med på att jobba utan lön under en tid exempelvis 3-6 månader.

Du måste kommitta dig på samma sätt som de andra två delägarana. Rimligt är att ni delar lika på andelen i bolaget, men det är en för handlingsfråga.

Tänk på att det är vanligt med en marknadsföringskostnad på 20-40 procent för ett företag.

Fördelningsidé av intäkter(omsättning):

Vinst (efter löner och skatter) 20%
Skatt (bolagskatt 26,3% av resultat före skatt för AB): 10%
Arvode/Lön till Grundare: 10%
Summa Arvode/Lön till alla säljare: max 20%
Marknadsföring: 20%
Övriga Omkostnader (inkl affärsutveckling och produktutveckling): 20%

Totalt: 100%

Jag vet inte hur din kalkyl ser ut men jag vill bara belysa områden som många nybakade enrreprenörer glömmer bort att tänka/räkna på.

Se till att lära dig vad begreppen Täckningsbidrag, Täckningsgrad, Resultat, Vinst, bolagsskatt, fasta kostnader, rörliga kostnader, brytpunkt/breakeven, målförsäljning verkligen betyder så har du kommit längre än de flesta.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-01-11 klockan 21:10
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017