Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Delägare till en filmsida sökes

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-29, 04:07 #1
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Shield Delägare till en filmsida sökes

Jag driver en filmsida som handlar om skräckfilmer sedan några år tillbaka. Söker dig som har ett intresse av skräckfilmer eller har idéer på hur man kan få det projektet mer lönsamt.

Idag har sidan av ca 500 besökare per dag, ligger etta på viktigaste sökorden i sökmotorer. Till sidan finns även en fanpage på Facebook med närmare 80 000 medlemmar som växer snabbt.

Har du idéer och vill investera i projektet, skicka ett PM med dina förslag. PM ska innehålla det du kan bidra med i form av idéer på bättre lönsamhet samt det belopp du är villig att betala exkl. moms för att bli delägare.

Idag genererar sidan ca 1000-3000 kr i månaden men potentialen är mycket större om man uppdaterar frekvent och hittar fler intäktsmodeller.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-29, 17:43 #2
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Vart kommer intäkterna ifrån i dagsläget?

Är det delägare i ett AB som gäller?
Behöver du ett tillskott av pengar? till vad i så fall?

Vad har man för garanti för att du inte tar idén som din egen?
När man har berättat om idén har ju du redan fått en stor del av värdet som din partner ska bidra med.
Har du all kompetens själv för att utveckla sidan? Någon kompetens du saknar för det här projektet?
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-29, 22:53 #3
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Det är inget AB idag och inga planer på det med dagens omsättning. Vi skriver ett samarbetsavtal om rätt person vill vara med där hela projektet skrivs ner i detalj och att båda äger X % av det. Sedan när projektet blir mer lönsamt, vilket är tanken så kan det vara aktuellt att starta AB på samma villkor som i samarbetsavtalet tidigare.

Intäkterna idag kommer från google adsense, affiliates, jag sålde även t-shirt där med rätt bra resultat. Men mycket mer kan man få ut om man hittar rätt väg.

Jag kommer inte ta in någon utan att denne betalar för delägarskapet. Det är ändå snart 100 000 människor och en hel del info som finns där. Sedan google placering som är stabil sedan några år.

Kom med förslag!
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-29, 23:37 #4
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Så de pengarna du vill ha för delägarskapet går alltså rakt ner i din plånbok?

Du kan inte tänka dig att driva det som ett HB heller?
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-30, 00:05 #5
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Jag har ju kommit en bra bit på vägen som det är nu. Sidan genererar pengar, ligger etta på google på viktigaste sökord, nära 80 000 medlemmar på fan page mm.

Klart att jag måste ha betalt för den del som delägaren får. Sedan kommer båda tjäna pengar i samma takt som projektet växer.

Jag kan bilda ett AB med den nya delägaren om det är ett krav, inte omöjligt. Men det känns rätt onödigt i början då det tillkommer löpande kostnader och en till bokföring. Jag har ett företag och den nya delägaren också. Då skriver i ett samarbetsavtal där både domänen, innehållet och fanpage ingår. Vi avtalar allt vi kommer överens om och kan använda det avtalet sedan om vi ska bilda ett bolag tillsammans.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-30, 01:10 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
För att ett företag ska kunna "äga" en del i något så behöver det ha en något så när fast form. Exempelvis Kommanditbolag/Handelsbolag, Ekonomisk förening, AB.

Att enbart "äga" ett avtal är en mycket skakig grund.

Hur skulle det hanteras i bokföringen hos köparen?

Ett KB/HB är en ganska naturlig lösning i just detta fall. i Synnerhet om TS förväntar sig en "investering" av ett företag. Investeringar belastas inte med moms när man köper andelar i bolag.

AB har inte så stora extra kostnader numer i och med att revisorskravet är avskaffat. Förutom registreringskostnaderna på ca 1900 kr så är det inga andra kostnader. AK är som bekant ingen kostnad och finns det ett verifierbart värde som kan användas som apportegendom så är det inga större probs att lösa det likviditetsmässigt heller.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-30 klockan 01:19
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-30, 01:14 #7
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
AK är som bekant ingen kostnad och finns det ett verifierbart värde som kan användas som apportegendom så är det inga större probs att lösa det likviditetsmässigt heller.
håller med på det jag tog bort..
Men aktiekapital är ju en "kostnad" i uppstart.
Det är 50,000 kronor du behöver ha.
Apportegendom kan vara småsvårt att få igenom om det inte är av ett avsevärt högre värde över 50,000kr som till och med skatteverket godkänner.

Det är ju inte som så att du kan sätta in 50,000 kronor och sedan använda dem i verksamheten och ha 0kr på kontot efter du spenderat pengarna.
Så en kostnad är det för att starta AB hur man än vill vrida på termerna .
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-30, 01:29 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Dennis Holm Visa inlägg
håller med på det jag tog bort..
Men aktiekapital är ju en "kostnad" i uppstart.
Det är 50,000 kronor du behöver ha.
Apportegendom kan vara småsvårt att få igenom om det inte är av ett avsevärt högre värde över 50,000kr som till och med skatteverket godkänner.

Det är ju inte som så att du kan sätta in 50,000 kronor och sedan använda dem i verksamheten och ha 0kr på kontot efter du spenderat pengarna.
Så en kostnad är det för att starta AB hur man än vill vrida på termerna .
Nej, AK är ingen kostnad (du måste förstå skillnaden mellan resultat (ungefär; kostnad) och balansräkningen (ungefär; likviditet men inte riktigt), kostnader påverkar resultaträkningen (och balansräkningen) medan investeringar i bolag påverkar balansräkningen men inte alls resultaträkningen), det blir bara en omflyttning mellan klass 1-konton i bokföringen, från 1930 till ett konto för andelar intressebolag eller dotterbolag beroende på hur stor andel "mitt" bolag äger.

Vitsen är exakt den motsatta vad du skriver, det går att använda 50 000 i verksamheten och ha 0 kr på kontot, det är f.ö. syftet med AK.

AK är möjligt att använda för att köpa tillgångar exempelvis imateriella eller fasta.

Du kan köpa 1 Kg saffran för ca 50 000 kr och bokföra det som lagertillgång, då har du fortfarande 50 000 kr i AK och i stället för att det finns i kassan/bankkontot så finns värdet i lagervärdet.

Det är det fantastiska med AK att man kan trolla i balansräkningen.

Däremot påverkar en utbetalning till AK i ett annat bolag likviditeten, men pengarna är fortfarande en tillgång hos ägarbolaget.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-30 klockan 01:39
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-30, 02:50 #9
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Jag har både ett AB och en enskild firma idag, känns inte som det är läge med en firma till innan detta projekt blir tillräckligt lönsamt. Att öppna ett AB som omsätter 100 000 kr om året är inget jag vill göra nu. Men självklart kan man göra det längre fram när det blir lite bättre pengaflöde.

Jag har ett sådant upplägg idag med ett samarbetsavtal på andra projekt där jag äger 50% och den andra partnern 50%. Allt försäljning kör vi öppet där på gemensamma affiliate konton, samt övriga intäkter. Sedan fakturerar min partner mig 50% av intäkterna under den aktuella månaden så att allt blir rätt i bådas bokföring.

Det har fungerat på andra projekt för mig så varför inte här till en början innan sidan omsätter mer pengar?
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-30, 23:28 #10
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Vad har du for krav pa personen som blir din partner och lagger pengar i ditt AB?
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017