Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PROs argument emot ett kontaktlöst

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-06-28, 01:45 #21
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Ett starkt argument för kontanter är att de i vissa fall är säkrare än digitala lösningar.

- digitala lösningar är beroende av uppkopplingar, nätverk etc, som i sin tur är beroende av el. Utan ström fungerar inte kortterminaler, Swish och internetbank (när batteriet tagit slut i telefonen, och om du har batteripack, tills mobilmasternas UPSer tar slut efter någon dag)

- bedrägeririsken, betalkort har ingen inbyggd säkerhet överhuvudtaget. Många har stora summor på kontot kopplar till sitt debitkort, hur enkelt som helst att bara plocka pengarna. Med kreditkort är det lite säkrare, men enbart baserat på att du "upptäcker" felaktiga transaktioner.

- anonymitet, det är trots allt enklare att vara anonym med kontanter än med digitala lösningar.

- känslan av att vara rik - mer pondus med sedlar i plånboken än ett plastkort eller SEQR i mobilen. (Känsloargument, men visst...)

- mobilbaserade betallösningar bygger på att din mobil fungerar och är säker. Tar batteriet slut har man problem om man enbart kan betala med mobilen. Likaså är det känsligare för säkerhetsbrister i telefonerna.

- Kortbetalning på distans börjar mer och mer kräva mobil för verifiering, sms eller mobilt bankid etc. Då uppstår samma problem som ovan, har man inte mobilen tillgänglig går det inte att handla på nätet till exempel.

- Digital betalning har tid - parkeringsautomaterna som Helsingborg Stad har är oerhört långsamma på att hantera kortbetalningar. Men med mynt går det på ett kick.

Det kan ju låta som ett skämt, men jag har numera mynt i bilen för de tillfällen jag tvingas använda dessa jävla maskiner.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-28, 06:15 #22
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
De var inte meningen att vara otrevligt. Är genuint intresserad av problematiken kring kontanthanteringn. Blir dock både ledsen och provocerad när jag träffar på personer med ett irrationellt tankesätt vilket var varför jag länkade till sidan istället för att ta diskussionen.

Gällande kontanthanteringen; det låter mer och mer som att problemet är förändringen i sig och inte kontanterna. Om vi bortser från att det bara är en tidsfråga innan de är påväg ur samhället och att anpassning är ett faktum; hur kan vi lösa de istället för att gå omvägar?

Första steget är att försöka förstå vad de grundar sig i. Är det en kunskapslucka eller finns det något praktiskt problem att lösa, te.x för liten text på X eller att Y har dålig mottagning där äldre bor? Är de kanske tilliten till de digitala betalmedel? Vad hindrar personen från att använda ett VISA-kort i butik och låta någon annan betala räkningarna (gissar på att det finns tjänster som gör de här för än)?
Allt handlar om användbarhet och interaktionsdesign. Kan en person ta med sig mynt kan hen ta med sig något som representerar ett monetärt värde som individen förfogar över. Det enkla faktum att PRO kan, och faktiskt ska, opponera sig är ett syntom för att det ännu inte finns förutsättningar för det kontantlösa samhället.

Jag är glad för att vi är på väg mot ett kontantlöst samhälle, använder numera ytterst sällan kontanter, men jag anser att vi har långt kvar eftersom avskaffandet av kontanter kräver att det fungerar för "alla" - och då verkligen alla - som idag hanterar kontanter.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-28, 18:45 #23
GRLs avatar
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
GRLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar Visa inlägg
Allt handlar om användbarhet och interaktionsdesign. Kan en person ta med sig mynt kan hen ta med sig något som representerar ett monetärt värde som individen förfogar över.
Användbarhet och interaktionsdesign kan underlätta, men det hjälper tyvärr inte äldre och andra som helt enkelt är teknikrädda, och som därför aldrig kan ta emot information trots "bra" användbarhet och interaktionsdesign.

Kan även hålla med dig om att ett kontantlöst samhälle vore underbart.

.
GRL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-28, 20:59 #24
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av rulle Visa inlägg
Nae jag förstår också att man vill uppnå så hög lönsamhet som möjligt. Men nu är det ju ändå så att bankerna har en ganska samhällskritisk funktion och att en bank inte ens kan hantera kontanter mot en avgift är i mitt tycke konstigt.

En av de bankerna som är sämst på kontanthanteringen är Swedbank som gjorde ett resultat på nästan 16 miljarder kronor förra året.

En av de bättre bankerna är Handelsbanken, som för övrigt har fått ta en stor del av kostnaden tillsammans med företagen för hanteringen av de gamla sedlarna. Handelsbanken gjorde förra året ett resultat på strax över 16 miljarder kronor.

Så det går tydligen att driva en bank som hanterar sina kunders kontanter med vinst.
Bolag ska göra så hög vinst som möjligt, och när HSB är enda bank som i princip endast hanterar kontanter ökar deras marknadsandelar och mer lönsamt för dom. Och bra sätt för dom locka över kunder till sig. Men även dom i framtid lär lägga ner kontant hantering.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-28, 21:08 #25
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Fortfarande inga argument för?
Jag älskar kontanter och bra banker utomlands där dom tycker helt normalt hantera flera miljoner i kontakter till kunder är bra banker.

Även fördel i många länder betala med kontanter, fördel även dricksa 10-20€ än vänta på någon som ska komma med maskin för ta betalt med kort.

Men om man pratar Sverige ser jag ingen mening med det hur det ser ut, hade behövs bankkontor i varje hörn då med riktiga öppettider. Men dagens boskapklass hade inte velat betala flera tusen mer om året till bankerna för den service.

Stora problem i Sverige är även ATM bara tillåter uttag i fika pengar typ 2000-5000. Medan utomlands går det ta ut 1000€ per utag i ATM och du kan göra 10 uttag efter varandra utan problem.

Dock bör det finnas en policy l Sverige om kortsystem eller bank strular ska du få det gratis och inte du som kund behöva göra mer om butik inte lyckas få igenom kortköp om det inte beror på kund.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-28, 21:26 #26
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Men dagens boskapklass hade inte velat betala flera tusen mer om året till bankerna för den service.


Håller med kontanter är bättre, vill inte att alla vet vad jag gör med pengarna.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-30, 18:12 #27
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg


Håller med kontanter är bättre, vill inte att alla vet vad jag gör med pengarna.
Nu är du en ärlig företagare, men den som har något att dölja vet med sig att större kontantköp från seriösa affärsverksamheter är ungefär som att starta ett larm som går till ett urval myndigheter. Men handlar det om att privat dölja inköp av tårtor, serietidningar och sprit så är kontanter att föredra

Jag skulle, ifall jag var i en juridisk gråzon, hursomhelst i de flesta fall föredra att betala digitalt. Men jag avskyr gråzoner, så jag slipper fundera på det
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-30, 19:05 #28
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar Visa inlägg
Nu är du en ärlig företagare, men den som har något att dölja vet med sig att större kontantköp från seriösa affärsverksamheter är ungefär som att starta ett larm som går till ett urval myndigheter. Men handlar det om att privat dölja inköp av tårtor, serietidningar och sprit så är kontanter att föredra

Jag skulle, ifall jag var i en juridisk gråzon, hursomhelst i de flesta fall föredra att betala digitalt. Men jag avskyr gråzoner, så jag slipper fundera på det
Jag tänker mer på att myndigheter och banker inte skall få reda på allt.

Tar ett exempel...

Anta att du vill ta ett banklån, så banken går igenom ditt bankkonto och nekar dig på grund av att det står "systembolaget AB" 4-5 ggr. per vecka.

Banken kommer inte att säga till dig att det är anledningen till att du blev nekad lån, men egentligen tycker banken att du är en alkolist
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-07-01, 18:27 #29
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Är varje argument som riskerar att framkalla en känsla hos människor ett ogiltigt argument för dig? Känslokalla logikfanatiker är bland de farligaste människorna som finns ifall de tillåts att styra och ställa som de önskar. För mycket tid framför en skärm verkar tyvärr ha den effekten på framför allt det manliga könet
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-07-02, 05:50 #30
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Är varje argument som riskerar att framkalla en känsla hos människor ett ogiltigt argument för dig? Känslokalla logikfanatiker är bland de farligaste människorna som finns ifall de tillåts att styra och ställa som de önskar. För mycket tid framför en skärm verkar tyvärr ha den effekten på framför allt det manliga könet
https://en.wikipedia.org/wiki/Logic_and_rationality, https://yourlogicalfallacyis.com/ad-hominem

Senast redigerad av Nerix den 2016-07-02 klockan 05:53
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017