Kom ihåg mig?

Mitt CV online

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-28, 14:11 #1
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Thumbs up Mitt CV online

Har bestämt mig för att vara lite kaxig och skapa en site som handlar om mig, och bara mig.

http://www.bjornlindqvist.se/

Jag har sett på Hacker News andra som gjort snygga cv-siter så jag har lånat deras koncept och gjort min egen. Vad tycks? Några frågor:
  1. Jag äger faktiskt bjornlindqvist.com också... Är det bättre att finnas där än på .se-adressen för någon som främst söker uppdrag i Sverige?
  2. Är det för utvecklare bäst att kalla sig konsult eller frilansare?
  3. Vågar man lämna ut sitt telefonnummer?

Är det någon annan som har en cv-sida så länka gärna till den!
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-28, 18:33 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag tycker det är bra att ha en personlig sida, man kan även lägga upp sin profil på http://www.LinkedIn.com för det är många arbetsgivare som börjar använda den i sin rektyreringsprocess.

Det är även bra att lägga upp sin Cv på http://www.Monster.com för det är skitmånga rekryteringsföretag som brukar börja sin sökning där.

Sen måste man ha en Cv i vanligt word-format också för det är många som vill ha en wordfil för sin dokumentation. Däremot upplevs det i de flesta fall ganska oförskämt att skicka en PDF-fil. Det finns några undantag men de är få.

Personligen har jag både LinkedIn, Monster, Word-dokument och PDF-dokument klart, samt att om det gäller ett konsultuppdrag så har jag en variant och om det gäller anställning en annan version av mitt CV.

Sen behöver man nästan alltid skriva ett personligt brev oavsett om det gäller konsultuppdrag eller anställning. Det finns enstaka undantag där man inte behöver skicka in personligt brev, men då har man ändå ganska omfattande personliga tester och intervjuer så man får fram samma resultat fast på ett annat sätt.

Vid några enstaka tillfällen har jag fått lämna in arbetsprov, genom att ge exempel på ett enkelt program jag skrivit själv från grunden, så arbetsgivaren kan se hur koden ser ut. De arbetsgivare som kräver arbetsprov brukar för det första vara mycket tekniskt inriktade och helst rekryterar de mycket oerfarna juniora utvecklare. I mitt fall hade jag gjort ett enkelt program i C# för att räkna ut stryktipsrader, men arbetsgivaren tyckte det var "alldeles för avancerat för deras behov" så det blev inget jobb/uppdrag den gången... Nåväl, det kanske var bäst så, jag hade nog inte trivts särskilt bra hos en arbetsgivare som tyckte det programmet var "för avancerat för deras behov"..... Hur som helst så var jobbet ang att jobba med PKI-krypetering, men vad jag förstod efteråt så var det inte att skriva kryperingsalgoritmer utan bara att skriva anrop till färdiga funktioner för att kryptera innehållet.....

Jag tror det är extremt viktigt att skriva vad man själv vill göra och jobba med samt vad man har för karriärambitioner i livet, åtminstonde de närmsta 5-10 åren (man kan ju ändra sig när man vill). Arbetsgivare söker specifikt efter personer med tydliga mål och som stämmer överens med arbetsgivarens mål och kravprofiler.

En annan viktig sak är att ha samma värdegrunder som arbetsgivaren har. Därför bör man själv sätta sig ner och fundera på vad man har för värdegrunder och hur man vill att arbetsgivaren ska vara för att man ska trivas och utvecklas i den takt man själv vill. Det är lika bra att var aöppen med det på en gång så man inte hamnar hos fel arbetsgivare, för det är hemskt att vantrivas, då gör man inget bra jobb heller.

Fler och fler arbetsgivare har bytt rekryteringsprofil från att titta på tekniska kunskaper till att värdera en persons värdegrunder och attityder, för att i stället låta personen utbildas och utvecklas internt. det trorjag starkt på för tekniska kunskaper är förhållandevis lätt att skaffa sig om man bara har rätt attityd. Motsatsen, att anställa en tekniskt kunnig person med fel attityd är dömt att misslyckas. Jag tycker det är bra att fler arbetsgivare börjar inse det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-10-28 klockan 18:44
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-28, 19:55 #3
danielnorin danielnorin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 81
danielnorin danielnorin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 81
Bra början, en grej som jag saknar är faktiskt vad du gör med all kunskap som skriver du besitter. Tror du behöver lite mer showcase där du skriver om vilka egenskaper du använda för olika projekt, varför, hur osv med en liten referens på slutet. Sånt är snyggt!

Tycker många som jag har intervjuat har ett stort block av kunskap där man skryter att man kan både det ena och det andra. Problemet är trovärdigheten i den informationen om man inte har mer info som visar de olika kunskapbitarna eller referenser på dessa som kan bekräfta.
danielnorin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-28, 21:26 #4
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
Har gjort en cv sida själv också . Men jag har lagt lösenord på den så det känns tryggare att lämna ut telefonnummer och så.

Men hur som lite feedback till dig. Om man nu som jag då ögnar igenom sidan som jag tyckte såg fin ut så blir man lite besviken när man kollar på källkoden. Kalla mig petig, men det ser inte så ordningsamt ut direkt :-S. Är nog rätt bra att hålla struktur på en sån sida, lägga javascript i separata filer osv osv. Inte för att det gör nån funktionell skillnad utan just för att visa att man håller ordning. Men det är kanske bara jag som kollar källkod när man kommer till en sida?!
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-28, 21:59 #5
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Sen måste man ha en Cv i vanligt word-format också för det är många som vill ha en wordfil för sin dokumentation. Däremot upplevs det i de flesta fall ganska oförskämt att skicka en PDF-fil. Det finns några undantag men de är få.
Främst rekryterare vill ha word-dokument för då är det enkelt för dem att stryka ens personuppgifter när de presenterar ens profil för kunder. Själv har jag bara ett pdf-cv men kan enkelt generera ett anonymiserat dito på förfrågan.

Citat:
En annan viktig sak är att ha samma värdegrunder som arbetsgivaren har. Därför bör man själv sätta sig ner och fundera på vad man har för värdegrunder och hur man vill att arbetsgivaren ska vara för att man ska trivas och utvecklas i den takt man själv vill. Det är lika bra att var aöppen med det på en gång så man inte hamnar hos fel arbetsgivare, för det är hemskt att vantrivas, då gör man inget bra jobb heller.
Det är trixigt eftersom olika företag brukar beskriva sin värdegrund på exakt samma sätt oavsett vilken värdegrund de har. Om företag A säger att deras värdegrund är "öppen, flexibel och hungrig" och du frågar företag B om de orden stämmer in på dem kommer de att svara ja. Helst vill man inte jobba under en inkompetent chef t.ex., men det kan man inte skriva i sitt cv.

Citat:
Fler och fler arbetsgivare har bytt rekryteringsprofil från att titta på tekniska kunskaper till att värdera en persons värdegrunder och attityder, för att i stället låta personen utbildas och utvecklas internt. det trorjag starkt på för tekniska kunskaper är förhållandevis lätt att skaffa sig om man bara har rätt attityd. Motsatsen, att anställa en tekniskt kunnig person med fel attityd är dömt att misslyckas. Jag tycker det är bra att fler arbetsgivare börjar inse det.
Jag håller inte med helt. Vi som kan teknik har ju pluggat lika länge som vilken kirug eller jurist som helst. Dessutom måste vi ständigt lära oss nya api:er och tekniker för att hålla oss uppdaterade. Läkare åker på symposium några dagar om året och sen räcket det för dem.

Rätt värdegrund kan alla ha, men det räcker lika lite med det som rätt attityd gör att en läkare kan utföra en knäledsoperation. Har hört en personalansvarig påstå att C++ kan vem som helst lära sig på ett par veckor (antagligen hade han sett bokryggen på någon Lär dig C++ på 3 veckor-bok), och därför var det mycket viktigare att ha social än teknisk kompetens.

Jag tycker vi skjuter oss själva i foten när vi påstår att vem som helst kan lära sig utveckling. hade det varit så enkelt hade det inte varit brist på utvecklare.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-28, 22:09 #6
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av P3N Visa inlägg
Men hur som lite feedback till dig. Om man nu som jag då ögnar igenom sidan som jag tyckte såg fin ut så blir man lite besviken när man kollar på källkoden. Kalla mig petig, men det ser inte så ordningsamt ut direkt :-S. Är nog rätt bra att hålla struktur på en sån sida, lägga javascript i separata filer osv osv. Inte för att det gör nån funktionell skillnad utan just för att visa att man håller ordning. Men det är kanske bara jag som kollar källkod när man kommer till en sida?!
Lol! Tänkte inte på det. Html-koden genereras av Jade som är en templatemotor och är inte handknackad. Fast jag hittade en inställning som gör att den indenteras så nu bör källkoden se mycket snyggare ut. Tack för feedbacken.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-28, 22:59 #7
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Lol! Tänkte inte på det. Html-koden genereras av Jade som är en templatemotor och är inte handknackad. Fast jag hittade en inställning som gör att den indenteras så nu bör källkoden se mycket snyggare ut. Tack för feedbacken.
*tummen upp* När jag öppna källkoden denna gången kunde jag sitta kvar på stolen

PS. h2:an lever nog sitt eget lilla liv
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-28, 23:35 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Främst rekryterare vill ha word-dokument för då är det enkelt för dem att stryka ens personuppgifter när de presenterar ens profil för kunder. Själv har jag bara ett pdf-cv men kan enkelt generera ett anonymiserat dito på förfrågan.
Visst bara dara du har möjlighet att skicka de dokument som en arbetsgivare frågar efter, men jag har rekryterat personal och uttryckligen skrivit att jag vill ha deras cv i Word-format och med fotografi.

Ibland har det kommit PDF-filer, ibland webblänkar till en HTML-sida, men väldigt ofta har det saknats bild. Samtliga dessa åkte raka spåret i papperskorgen. Anledningen är att läsförståelsen är obefintlig eller att de helt enkelt inte lyssnar. Båda dessa anledningar är skäl nog att aldrig anställa den typen av personer för jobb som systemutvecklare.

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Det är trixigt eftersom olika företag brukar beskriva sin värdegrund på exakt samma sätt oavsett vilken värdegrund de har. Om företag A säger att deras värdegrund är "öppen, flexibel och hungrig" och du frågar företag B om de orden stämmer in på dem kommer de att svara ja. Helst vill man inte jobba under en inkompetent chef t.ex., men det kan man inte skriva i sitt cv.
Jag håller med dig om att den värdegrund som visas på webbsidor är bara en massa BS. Men när man skriver ner sina egna värdegrunder i sitt personliga brev så har man full frihet att uttrycka det man själv brinner för, man ska inte "justera" sin värdegrund beroende på vilken arbetsgivare man söker jobb hos. Då ljuger man bara för sig själv.

Men skriver man ner sina verkliga värdegrunder på ett sätt så rätt arbetsgivare lockas av det och fel arbetsgivare avstår så har man nått sitt mål. Det är dock en delikat uppgift, så det gäller att väga orden på guldvåg.

Om man skriver att; "Jag trivs bäst med tekniska utmaningar och möjligheten att arbeta nära professionella kollegor och med att planera mitt eget arbete."
Så har man i princip sagt att man inte vill jobba med en idiot till chef.... Så man kan uttrycka sig på olika sätt för att budkapet ska gå fram på ett subtilt sätt....

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Jag håller inte med helt. Vi som kan teknik har ju pluggat lika länge som vilken kirug eller jurist som helst. Dessutom måste vi ständigt lära oss nya api:er och tekniker för att hålla oss uppdaterade. Läkare åker på symposium några dagar om året och sen räcket det för dem.
Du tolkade det jag skrev på ett annat sätt än jag menade.

Det är en självklarhet att man har den grundläggande tekniska kompetensen, det hör så att säg atill "infrastrukturen".

Men att vissa arbetsgivare kräver at tdu sk akunna exakt rätt version av en specifik databas för att ta ett exmpel: Om du har jobbat med Databasen Oracle version 7.7.7.7 i 10 år och du behärskar PLSQL, datamodellering, DDL-script, SQL-skript m.m. till fulländning. Så söker du ett jobb som arbetsgivaren har databasen 7.7.10.1 och så får du inte ens komma på intervju för att du inte uppfyller de "formella" kraven på teknisk kunskap pga denna skillnad i versioner.

Jag har råkat ut för det och de angav specifikt att det var dett askäl till att jag int blev inbjuden till intervju. de tog i stället in en peson som hade 2 års erfarenhet till samma konsultarvode som det var frågan om, men denna hade exakt rätt version av databasen som erfarenhet.

Det kändes surt....

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Rätt värdegrund kan alla ha, men det räcker lika lite med det som rätt attityd gör att en läkare kan utföra en knäledsoperation. Har hört en personalansvarig påstå att C++ kan vem som helst lära sig på ett par veckor (antagligen hade han sett bokryggen på någon Lär dig C++ på 3 veckor-bok), och därför var det mycket viktigare att ha social än teknisk kompetens.
Jag menade inte för en sekund att du kan förlita dig enbart på rätt värdegrund och attityd, men den grundläggande tekniska kunskapen behövs, men det är fasligt mycket lättare att utbilda en person i tekniken med rätt värdegrunder och attityder än tvärtom. Värdegrunder och attityder kan man inte förändra hos en person så där jätteenkelt. Tekniska kunskaper kan man utbilda sig fram till. Dessutom förändras tekniken hela tiden och därför är det viktigt att personen man anställer har viljan att själv lära sig mer om tekniken.

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Jag tycker vi skjuter oss själva i foten när vi påstår att vem som helst kan lära sig utveckling. hade det varit så enkelt hade det inte varit brist på utvecklare.
Du menar egentligen att den man vill anställa som utvecklare måste ha rätt värdegrunder och attityder annars blir de ingen bra utvecklare. Men en bra utvecklare kan lätt lära sig ett nytt programspråk, ramverk eller annan plattform.

Det är inte teknisk kunskap att vara en bra utvcklare, det är den personens inneboende värdegrunder och attityder som gör dem till bra utvecklare.

Det är vad JAG hävdar, du verkar egentligen överens med mig på den punkten, men fokuserar på fel sak i mitt resonemang.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-29, 12:50 #9
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
En liten sidonot är att The VPS List som du skapat och länkar till, fungerar inte.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-30, 07:28 #10
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Var försiktig med att publicera ditt telefonnummer, det har jag lärt mig den hårda vägen.
Det är inte roligt när 4-5 rekryterare (från olika företag) ringer och mer om intervju till samma jobb (som jag verkligen inte vill ha)...

EDIT: Samma gäller förövrigt twitter, publicera aldrig en tweet innehållandes orden "DDoS" utan att bli spammad och uppringt av verisign och diverse andra företag i flera månader efteråt.

/ Jim

Senast redigerad av Jine den 2012-10-30 klockan 07:33
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017