Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bolagsverket låtit registrera bolag med nära identiskt namn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-02-23, 15:38 #1
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
Standard Bolagsverket låtit registrera bolag med nära identiskt namn

Idag när jag sökte på mitt eget bolag på allabolag.se så upptäckte jag att det finns ett bolag som har ett väldigt likt bolagsnamn som mitt. Jag blev väldigt fundersam på hur det har gått till, då jag vet hur krångligt det var för mig att få just det bolagsnamnet jag har.

Vårt bolagsnamn är "Kodfabriken Uppsala AB".
Det bolag som har fått ett likt namn är "Svenska Kod Fabriken AB".

När jag registrerade vårt bolag så uppstod det ett litet hinder, då det i Malmö finns en enskild firma vars namn inkluderade "kodfabrik". Detta hade inte varit något problem om vi hade registrerat en enskild firma, men i detta fallet registrerade vi ju ett aktiebolag som kommer att få namnskydd i hela landet. Vi var i kontakt med han som hade den enskilda firman, och fick skriftligt godkännande från honom på att vi kunde använda namnet. Vi valde dock att lägga till "Uppsala" i bolagsnamnet, mest för att särskilja bolagsnamnet ytterligare lite från hans.

Först när jag såg detta andra bolaget med det lika namnet tänkte jag att Bolagsverket helt enkelt hade gjort dåligt research, och den handläggare jag pratade med först tyckte det hela var väldigt konstigt och trodde också att något hade blivit fel. Men när jag fick prata med hon som hade godkänt bolaget sade hon att det var ok då de hade med "Svenska" i namnet. Jag vet av tidigare erfarenhet att det inte brukar räcka med att göra tillägg av den typen för att få ett namn godkänt.

Vad tror/tycker ni? Låter det inte konstigt? Eller har de rätt?
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-24, 06:29 #2
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Handläggaren som har godkänt företagsnamnet tycker uppenbarligen att det finns en särskiljningsförmåga och att det inte finns någon risk för förväxling. Jag antar att det hade varit lite annorlunda om ni inte hade haft med Uppsala i företagsnamnet.

Det är inte allt för ovanligt att företagsnamn med mindre skillnader godkänns. Det går ju till exempel ha verksamhetsord + olika kombinationer av geografiska namn, personnamn, initialer osv i företagsnamnet utan att det finns risk för förväxlingsbarhet samtidigt som företagsnamnen har särskiljningsförmåga.

Det ni kan göra är att ansöka om administrativ hävning av deras företagsnamn då det finns risk för förväxling med erat företagsnamn. Ni skulle dessutom kunna argumentera för att ni har ett inarbetat varumärke i "Kodfabriken" om det inte är registrerat som ett varumärke. Du hittar lite information om en sådan process på Bolagsverkets hemsida: http://www.bolagsverket.se/ff/foreta.../administrativ
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017