Kom ihåg mig?

Är WN forumet döende?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-08-30, 23:23 #1
joacimj joacimj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 9
joacimj joacimj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 9
Standard Är WN forumet döende?

Hej,

Då jag inte får respons på mitt problem och kan tycka att antal inlägg minskar så kan jag känna att detta forum håller på att dö.

Var håller ni hus för att diskutera frågor som finns här?
joacimj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-08-30, 23:42 #2
hermi hermi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 84
hermi hermi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 84
Hej!

Köp och sälj trådarna är hyfsat aktiva. Så det tror jag inte. Kan eventuellt vara så att de som driver forumet inte har lika mycket tid som tidigare.
hermi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-08-31, 14:18 #3
GRLs avatar
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
GRLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
Forumet har varit döende i många år, delvis på grund av att äldre medlemmar håller varandra om ryggen och de som driver forumet i stort sett skiter i forumet.
GRL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-08-31, 17:15 #4
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
Citat:
Ursprungligen postat av GRL Visa inlägg
Forumet har varit döende i många år, delvis på grund av att äldre medlemmar håller varandra om ryggen och de som driver forumet i stort sett skiter i forumet.
Dom gav det lite kärlek med ett nytt tema... Men inte mer än så.
Dom räknas inte som "Aktiva medlemmar" enligt statistiken...

#EDIT
https://www.wn.se/t1068294.html
nim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-08-31, 18:49 #5
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av GRL Visa inlägg
... driver forumet i stort sett skiter i forumet.
Det som gjorde WN framgångsrikt när vi byggde det svenska internet och la grunden till det som idag är det vi kallar internet och ehandelsbranschen är just att jag lät forumet leva sitt eget liv. Att krysta fram innehåll och trådar är inte min stil.

Jag ser det lite som Klondike. Det finns inga likheter mellan det vi gjorde 2003 och det som är nu. Det finns heller inga likheter mellan de människor som drogs till internet och de som intresseras av den kommersiella och mogna bransch vi ser idag.

Jag har funderat på att skriva lite guider som sammanfattningar av det som har ventilerats här och fortfarande är aktuellt. Google verkar inte kunna gör det jobbet att hitta bra trådar i forum nu för tiden med den algo som är i drift.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-08-31, 20:48 #6
GRLs avatar
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
GRLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
Det som gjorde WN framgångsrikt när vi byggde det svenska internet och la grunden till det som idag är det vi kallar internet och ehandelsbranschen är just att jag lät forumet leva sitt eget liv. Att krysta fram innehåll och trådar är inte min stil.

Jag ser det lite som Klondike. Det finns inga likheter mellan det vi gjorde 2003 och det som är nu. Det finns heller inga likheter mellan det människor som drogs till internet och de som intresseras av den kommersiella och mogna bransch vi ser idag.
Det är inte det stora problemet, utan att man som äldre medlem/founders fullständigt struntar i nya medlemmars åsikter och bemöter dessa respektlöst ofta.

Grundtanken med forum/communitys är väl ändå social gemenskap över ett intresse man har och därmed öppenhet och respekt för varandra utan att påpeka för "newbies" att man alltid har rätt och som "newbie" alltid ska respektera detta. Skumt synsätt på livet som tycks finnas i forum på nätet men aldrig nästan IRL på nätverksträffar.

Jag är själv en nät-räv sen mitten på 90-talet och skulle aldrig få för mig att inte respektera andras åsikter bara för att dem är nya på ett forum oberende av deras kunskap.

Detta är det verkliga problemet varför nya medlemmar inte stannar en längre tid på forum som detta, brist på respekt.
GRL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-08-31, 23:58 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
I princip ingen av de unga utvecklare och entreprenörer jag träffar idag använder svenska forum, knappt heller internationella sådana. Söker man tekniskt stöd så använder man Stack Overflow eller andra internationella kanaler. Söker man mer affärsmässig diskussion så använder man de många nätverk som finns idag och/eller egna kontakter. Det finns repon för de flesta syften, bra utbildningar och kurser och det finns mängder med konferenser i många länder. Branschen är helt enkelt så pass mogen idag att den fungerar som vilken annan bransch som helst. Så såg det inte alls ut för 10-15 år sedan. De flesta forum har haft en liknande utveckling som WN oavsett inriktning.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-09-01, 01:44 #8
GRLs avatar
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
GRLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
Jovisst ligger det en hel del i vad du säger om att utvecklare och entreprenörer i branschen använder andra kanaler mer, dock finns det massor av amatörer/hobby-webbyggare/blivande entreprenörer som jag ser till och från här som nya medlemmar. Vore det inte bra om dem kände sig välkomna in i branschen och kände sig respekterade fast dem är nya och ställer konstiga "newbie"-frågor.

Kanske föds det ett nytt nät-fenomen i någon av dem nya senare om dem får tillåtas att vara "newbies" på ett tillåtande forum där vi hjälper dem istället för att släcka deras hunger efter kunskap? .. Bara en tanke ..
GRL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-09-01, 09:40 #9
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Alla forum har haft detta problem. Jag driver också ett forum som är jättestort och att konkurrera mot snabba flöden som Facebook och sociala medier är svårt. Man måste förlita sig på att gamla rävar hjälper till att skapa nya intressanta trådar. Men även att forumet i sig lockar att nya orkar regga sig och delta. Svårt...

WN har fått en layout som gjort det enklare att använda. Mycket mer tror jag inte går att göra ärligt talat. Innehållet skapas av användarna.

Jag tror dock det kan ha varit för lite gjort över många år, och det är därför det lider nu och kommer kanske inte klara sig.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-09-01, 17:07 #10
joacimj joacimj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 9
joacimj joacimj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 9
Jag driver ett annat forum (i en helt annan bransch) och vi ser också vikande antal postningar och aktivitet. Vi har funderat vad detta kommer sig och egentligen inte funnit någon riktigt bra anledning - mer om möjligtvis att man konkurrerar och personers tillgängliga tid och fler sociala kanaler finns idag.

Det jag gillar mest med detta forum är att det finns/fanns en entreprenörsanda och företagsamhet och man kunde t.ex. bolla ekonomi/bokföringsfrågor och få bra svar. Tekniska diskussioner kan nog ha hittat andra kanaler såsom stackoverflow.
joacimj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017