Kom ihåg mig?

Frivillig likvidation av aktiebolag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2022-12-10, 22:08 #1
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Comment Frivillig likvidation av aktiebolag

Hej! Jag funderar på att frivilligt likvidera ett aktiebolag där jag är majoritetsägare med mer än 2/3 av aktierna. Bolaget har sedan ett antal år ingen verksamhet (ibland kallas det för att bolaget är vilande) och jag har inte längre några planer på att starta verksamheten igen. Det finns inga skulder och inga egentliga tillgångar utöver det egna kapitalet vilket bara är ca 30 Tkr - dvs inte så stort spelutrymme kvar. Vill helst undvika en onödig konkurs (om kapitalet förbrukas), så det verkar alltså bäst att likvidera detta AB inom en snar framtid.

Det finns inget som krånglar till saken utom faktum att jag har flera mycket små delägare som inte orkar bry sig. Det innebär att snabbavveckling tyvärr är ur fråga eftersom alla sådana tjänster jag känner till går ut på att 100% av aktierna först säljs till tjänsteleverantören. Jag kan dock inte få alla att sälja (jag har försökt), så därför verkar traditionell likvidation det enda alternativet.

Om någon (mot min förmodan) känner till en "snabbavvecklare" som inte måste köpa 100% av aktierna så får ni gärna berätta vem och hur jag kontaktar denne.

Lite info om likvidation, för intresserade:
https://bolagsverket.se/foretag/akti...bolag.717.html

Om jag anlitar en redovisningsfirma som (oberoende) likvidator av mitt bolag så kommer tyvärr hela kapitalet som är kvar gå åt i arvode och avgifter - åtm enligt den firma jag talat med. Det blir alltså inget över att skifta ut till mig och övriga delägare, vilket känns trist. Men om någon känner till en person/firma som kan vara oberoende likvidator "billigt" får ni gärna tipsa även om det.

Jag har dock inte bråttom, och det vore trevligt att få tillbaka så mycket som möjligt av det kvarvarande kapitalet även om det tar många månader. Dessutom tycker jag det kunde vara intressant att likvidera bolaget själv. Ja, sån är jag

Jag har därför diskuterat med Bolagsverket och det verkar vara möjligt att jag kan utse mig själv och bli utnämnd till likvidator för mitt AB, förutsatt att revisorsberättelse finns till nästa årsredovisning, vilket inte borde vara något problem. Jag kan tillägga att jag har erfarenhet av redovisning, deklarationer, löner till anställda, o dyl, samt det tveksamma nöjet att i praktiken sköta en konkurs i ett AB från företagets sida - en advokat var officiell kk-förvaltare men gav mig instruktioner vad som behövde göras.

Likvidator har jag dock inte varit (än?). Så jag undrar om det finns någon här på WN som har varit det (likvidator i AB) eller om ni har erfarenhet/insikt i att (frivilligt) likvidera ett AB. Några tips och råd?
Dank är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2022-12-11, 19:14 #2
Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 199
Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 199
Även om alla aktieägare vill sälja, kan du kanske köpa upp 90,01% av bolaget, och sedan ta resten via tvångsinlösen?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngsinl%C3%B6sen
Kackalorum är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2022-12-14, 04:30 #3
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Dank Dank är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av Kackalorum Visa inlägg
Även om alla aktieägare vill sälja, kan du kanske köpa upp 90,01% av bolaget, och sedan ta resten via tvångsinlösen?
Tack för input! Jag har klurat på det och kommit fram till att: tyvärr verkar det inte lämpligt i detta fall. Jag har visserligen inte detaljkunskap om hur det skulle gå till, men jag tror det skulle kräva att jag tar hjälp av juridisk expertis (rätta mig gärna om jag har fel), vilket skulle kosta mig mycket mer än det smakar. Dessutom tror jag att många av delägarna som i så fall blir tvångsinlösta kommer misstänka mig för fulspel - alltså att jag gör det för att stjäla ett stort ekonomiskt värde från dem - vilket vore extra tråkigt eftersom det faktiskt är i princip så långt från sanningen man kan komma.

Faktum är att OM det fanns ett tillräckligt stort värde i företaget så skulle det kanske vara värt allt krångel och misstankar om "fulspel" som det innebär att tvångsinlösa övriga ägare. Men som sagt är det ju inte så i detta fall.

Däremot en likvidation eller i värsta fall konkurs är åtminstone "ärligt" och relativt okomplicerat och därmed ganska låg risk för feltolkning. Värdefulla företag läggs ju inte ned utan mycket bra anledning. Och om det blir något värde över efter så skiftas det ut till delägarna, "fair and square".
Dank är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
aktiebolag, avveckling, likvidation, likvidator


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017