Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sponsorer/Annonsering

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-05-08, 14:19 #1
orreborres avatar
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 309
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare
orreborres avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 309
1. Hur lägger man upp ett möte med ett företag som man vill ska sponsra/annonsera på ens sida?

2. Vad ska man tänka på?

3. Vem i företaget ska man prata med?

4. Vad är det som är viktigt?

5. Är det enbart antal unika träffar/dag eller är något annat viktigt?

6. Är det bara att tro stenhårt på sitt eget koncept och försöka få dem att tro på det med?

Jag har alltså ingen koll alls på något av detta, om det är någon av er som har tidigare erfarenheter så kulle jag bli väldigt glad för en utförlig beskrivning med lite tips osv.

Med sposring menar jag vilken sorts sponsring som helst, serverspons, pengar, priser osv. och annonsering är alltså vanliga banners.
orreborre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-08, 18:58 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Ojojoj, väldigt svår fråga... ska försöka svara på det mesta:

1. Det finns inget precist svar här. Tänk dig själv hur du skulle vilja få produkten/tjänsten presenterad för dig och utgå därifrån.
2. Var ärlig, hitta inte på massa saker för att sälja din produkt/tjänst, jag har mött killar som påstått att dem har 1000-tals kunder varje dag när de i själva verket har 10. Ärlighet varar längst, tänk alltid på det.
3. Affärsutvecklare, VD, Säljare... beror sig lite på, att fråga efter affärsutvecklare funkar dock alltid klockrent, därefter kan man ta det vidare till högre poster om det krävs.
4. Allt.
5. Allt. Bakgrundshistorik, statistik, företagsinfo, omsättning, besökare, blahblah, prata på om allt som du på något sätt kan knyta ihop med produkten/tjänsten du försöker sälja.
6. Helt rätt. Du ska själv vara 100% säker på att den här produkten/tjänsten säljer och kommer att generera intäkter alternativt ett mervärde för både dig och din ev. partner.

Det är en något diffus fråga då du inte lämnar någon som helst insikt i din bransch, varken med en signatur eller genom att nämna mer info om din tjänst/produkt. Vänligen återkom med mer info om du vill ha ett bättre svar

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-08, 19:15 #3
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 158
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 158
Citat:
Originally posted by dm.se@May 8 2003, 04:58 PM
Det är en något diffus fråga då du inte lämnar någon som helst insikt i din bransch, varken med en signatur eller genom att nämna mer info om din tjänst/produkt.
Jepp roliga frågor men omöjligt att svara på om man inte vet ex bransch, besökarantal, hur du får trafiken till din sida osv ...

Känns som om jag skulle försöka svara så hade det blivit en bok.

Admin
imported_admin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-08, 19:16 #4
orreborres avatar
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 309
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare
orreborres avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 309
Tack för ett bra svar!

Ledsen att jag inte skrev något om företaget, men här kommer en presentation:

Företag: Studentportalen HB

Verksamhet: Bedriva en web-portal för unviersitets/högskole-studenter i Sverige.

Websida: www.studentportalen.se

Aktuellt: Sidan kommer att öppnas inom kort, det är därför jag ställer så mycket frågor om diverse saker...

Finansiering: Just nu ur egen ficka, men söker sponsorer/annonsering för sidan.

/Oskar Vikman
orreborre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-08, 22:49 #5
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Tips så där i startgroparna... Ta reda på så mycket information ni kan om era medlemmar. "Tvinga" dem att fylla i full adress m.m. när de signar upp. Locka med tävlingar osv, och säg att de inte får priser hemskickade om de inte fyllt i korrekt adress m.m. Annars går ni så långt så att ni godkänner alla innan de blir medlemmar. Kan nämligen vara guld värt att ha strikt information om varje medlem.

Neo startar ett mindre projekt där han "kräver" att man fyller i mobilnummer också. För att kontrollera det så skickas en aktiveringskod till mobilen. Kostar visserligen pengar men det kan det som sagt vara värt om man vet vad som ska göras med informationen i framtiden.

Mitt inlägg kanske inte var relevant just här men ha det ändå i baktanke när sidan väl sparkar igång
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-09, 18:37 #6
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 158
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 158
Oskar ge oss lite feedback när du kommit igång med sidan och utvärderat starten, innan du vet din trafikmängd och kan presentera den för dina annonskunder är det ingen ide att ens kontakta dom.

Däremot tror jag jag kan hjälpa dej att kommunicera ut din relese till många studenter då ca 40 000 studenter besöker en av mina sidor varje dag.

För att snacka lite biz, hur har du tänkt att tjäna pengar och vilken trafikmängd gör du dina kalkyler på?

Admin
imported_admin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-09, 23:33 #7
orreborres avatar
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 309
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare
orreborres avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 309
På lite längre sikt har vi tänkt att tjäna pengar genom att vi agerar kontaktskapare mellan företag och studenter för tex. ex-jobb, praktik mm.
På kortare sikt tänkte vi mer eller mindre gå runt genom annonsering på sidan, tänkabara annonsörer kan vara akademibokhandeln o.dyl. företag.

Det finns idag 300 000+ studenter, och vi räknar att inom 1 år ska ha ca 50 000 medlemmar. Denna siffra är inte noga beräknad, utan mer eller mindre ett antagande.

/orreborre
orreborre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-14, 02:55 #8
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
När vi ändå håller på att snacka här om annonsering och Sponsorer.

Jag håller på att arbeta med en ny sida som säkert någon märkt :unsure:

Där är det tänkt att jag ska kunna erbjuda banner annonsering. Om jag skulle säga så här att ni betalar mig 500 kr (kanske lite mer) och får obegränsat med visningar, obegränsad visnings tid för bannern (den får vara kvar tills du tar bort den) och du får ha max 3 st banners på 300kb st, Storleken för vara max 60 pixlar hög och max 500 pixlar bredd annars får bannern se ut precis som den vill. Skulle detta vara intressant om sidan skulle ha ca 100-150 unika besökare dagligen?
Alltså en engångs kostnad.
Tror ni man har någon changs att man får bra med banner kunder då? dock så kan jag inte garantera att ett vist antal besökare klickar på den men att dom har sett den. Dock så behöver ju min egen sida först få en rejäl ström med besökare.
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-14, 16:29 #9
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
viper: 300kb styck?

Jag tror det kan vara svårt att hitta direktkunder när man har så pass lite bannervisningar tyvärr.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-14, 20:49 #10
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by viper@May 14 2003, 12:55 AM
Skulle detta vara intressant om sidan skulle ha ca 100-150 unika besökare dagligen?
Hejsan viper

Nu skall jag motivera dej att skaffa mer besökare för att uttrycka det så.

Som banner marknaden ser ut idag.

Industistandard

Ratio: 0.21
CPC: ex via tradedoubler 10 öre.


Med andra ord, med ovanstående exempel och ditt besökarantal med "mainstream" trafik borde du tjäna ca 20 öre i veckan, och det är oxå marknadsvärdet på ditt annonserbjudande. (Den bistra sanningen)

>Dock så behöver ju min egen sida först få en rejäl ström med besökare.

Precis som du själv skriver, behöver du komma upp i besökare.

Nu räknar jag på "mainstream" och inte "target" traffic.

Samtidigt som jag skriver om att besökare är viktig så vill jag tipsa om att inte stirra sig blind på antal besökare totalt sett, är man inne i internet branschen för att göra kulor enbart, tror jag det är bästa att försöka "nischa" sig så mycket det går, 10 stycken köpglada personer som är inne på din sida och letar efter info om just den produkten du gör reklam för, är mer värt än 100 000 unika mainsteam besökare.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017