Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Proffshjälp! Miracast vs Chromecast

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-12-22, 00:43 #1
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Standard Proffshjälp! Miracast vs Chromecast

Halloj!
Har två vänner i 70 års åldern som älskar sina streamingsidor där de ser sin hockey eller fotboll. Jag tänkte köpa en miracast eller chromecast till de båda herrarna i julklapp men är riktigt fundersam på vilken jag ska välja, priset är oväsentligt.

Vad jag förstått så ser de på Viasats hemsida streamad sport, men även piratsidor som de hittat. Jag misstänker nästan att sidorna streamar med flash om det har ngn betydelse.

Vilken ska jag köpa? Båda två använder bärbara datorer om det har någon betydelse..
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-22, 02:38 #2
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Till CC kan du bara streama via Googles officiella SDK, och de finns bara tillgängligt via Chrome (webbläsaren) och handhållna enheter (te.x iphone och android). Vissa har jobba runt detta, te.x popcorntime, men så vitt jag vet finns inget flashstöd för Chromecast.

Har bara koll på CC och tycker den är en riktig kanonprodukt. To.m min icketekniska flickvän lyckas streama till den från hennes iphone.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-22, 08:56 #3
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Jag använder Chrome Cast för nästan allt, och det jag inte använder den för har jag numera slutat med.

De flesta streaming-tjänster med appar stödjer idag chrome cast och allt som behövs är en smart-phone, rekommenderat Android då jag vet att iPhone appar har lite sämre stöd för just denna produkt. Om de hittar material som de laddar hem, skulle jag rekommendera Plex media server som installeras på datorn, appen kostar 21:- eller liknande men det är den värd.

Om de tittar via någon flash-spelare på datorn kan de streama chrome-tabben i HD.
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-22, 10:49 #4
ah-berg ah-berg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 47
ah-berg ah-berg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 47
Någon som prövat Miracast?
chromecast är smidig den spelar upp materialet själv och så använder man bara sin mobila enhet som fjärrkontroll. Miracast verkar bara vara ett sett att skicka bild/ljud trådlöst.
ah-berg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-22, 19:19 #5
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Allt beror på vad du ska streama från. Från en Windowsdator är det Miracast som gäller (inbyggt i Win8.1 eller senare), men det är ju en teknik snarare än en produkt. Funkar även med vissa Intel-grafikkort om man kör Win7.

Är det från iOS eller Mac funkar AppleTv bäst. Även app-utbudet börjar bli ok nu.

Chromecast har jag själv minst erfarenhet av, men ska jag gissa så funkar den bäst från Androidenheter eller Chrome förstås.

Vill du hellre ha appar istället för att streama från en device får du nog kolla från fall till fall om just den appen du behöver stöd för finns, men evempelvis Viaplay ska funka med AppleTv.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-22, 21:44 #6
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av Lindahl Visa inlägg
Allt beror på vad du ska streama från. Från en Windowsdator är det Miracast som gäller (inbyggt i Win8.1 eller senare), men det är ju en teknik snarare än en produkt. Funkar även med vissa Intel-grafikkort om man kör Win7.

Är det från iOS eller Mac funkar AppleTv bäst. Även app-utbudet börjar bli ok nu.

Chromecast har jag själv minst erfarenhet av, men ska jag gissa så funkar den bäst från Androidenheter eller Chrome förstås.

Vill du hellre ha appar istället för att streama från en device får du nog kolla från fall till fall om just den appen du behöver stöd för finns, men evempelvis Viaplay ska funka med AppleTv.
Jag hade valt Chromecast framför AppleTV. Finns mycket appar till Chromecast, AppleTV må ha appar och får säkert mer, men den stödjer dåligt med codec osv. Dessutom kostar en Chromecast knappt något. Ska man streama egna filmer måste du ha server som transcodar för att AppleTV är kass på detta ändamål.

AndroidTV är ett annat förslag, lite dyrare dock. Nvidia Shield sägs vara bäst, jag har själv en Nexus Player, fungerar bra för Netflix, SVT Play osv fast det fungerar lika bra på Chromecast. Fördelen med AndroidTV vs Chromecast är mer att man har en fjärrkontroll och slipper pilla med mobilen.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-23, 00:06 #7
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Jag använder Chromecast för att kolla på sport. Det har fungerat klockrent med Viaplays och Cmores appar både i min gamla android-mobil och nuvarande iPhone. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Miracast, men Chromecast kan jag i alla fall rekommendera. Det har även gått bra att casta från datorn, men jag har tidigare haft problem med vissa sändningar i Chrome på min macbook pro så det har varit smidigast att använda apparna och mobilen.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-23, 08:22 #8
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Tack för era svar! Som jag skrev använder de bärbara datorer med Windows 8 eller 10 misstänker jag. De använder ingen app i den benämningen utan loggar in på viaplays hemsida samt piratsidan som jag tyvärr inte vet urlen på.

Chromecast verkar ju populärast. Frågan är, kan man dela en sida till TV där det finns flashinnehåll? Delar man bara den sidan i chrome då, eller hela skärmen delas ut (skrivbordet m.m)
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-23, 09:32 #9
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Ja det kan du, du kan streama allt innehåll som webbläsaren visar i tabben. Du kan däremot inte streama hela desktop'en vad jag vet.
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-23, 09:47 #10
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Citat:
Ursprungligen postat av Vebut Visa inlägg
Ja det kan du, du kan streama allt innehåll som webbläsaren visar i tabben. Du kan däremot inte streama hela desktop'en vad jag vet.
Det är både ljud och bild då? Så det inte bara är bilden
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017