Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur funkar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-10, 23:32 #1
Glidare Glidare är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 7
Glidare Glidare är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 7
Standard Hur funkar?

Hejsan
Jag undrar hur funkar bildelsbasen?
Glidare är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-11, 09:31 #2
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av Glidare Visa inlägg
Hejsan
Jag undrar hur funkar bildelsbasen?
Du måste precisera frågan din om du inte vill ha dryga idiotsvar.

Jag antar att du funderar på hur dom får tag i information om bilen din för att se vilka delar du skal ha till den? Det ser ut som att dom slår upp bilen din via API mot kanske vägverket, där bilen din är registrerad. Detta gör dom för att få ut exakt modell, med hjälp av detta kan dom sedan berätta för dig vilka delar som passar till just din bil.

Ps. jag är inte säker på om det är vägverket i Sverige som håller detta register, men det är motsvarande instans som håller det i Norge.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-11, 09:50 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Fram till 2009 var det Vägverket. Numera är det Trafikregistret inom Transportstyrelsen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-13, 02:11 #4
Glidare Glidare är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 7
Glidare Glidare är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 7
Tack för svaret
då ska jag ta reda med transportstyrelsen, sen så vill jag vet hur e den uppbyggd? databaset o så?
Glidare är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-13, 09:49 #5
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av Glidare Visa inlägg
Tack för svaret
då ska jag ta reda med transportstyrelsen, sen så vill jag vet hur e den uppbyggd? databaset o så?
Har du någon kodvana själv?

Hursomhelst så måste först alla produkter i ditt lager märkas med vilka bilar (märke,modell, årstal osv) dom passar till, sen måste dom kategoriseras efter typ av vara, typ däck och underkategorier sommar/vinter/allround, sen när användaren skriver in sitt reg nummer så filtrerar du ut allt som inte passar till just den biltypen (svaret du får från trafikstyrelsen på bilens regnummer innehåller ju massor av teknisk och informativ data för att du ska kunna sortera ut produkter bäst möjligt, såsom, märke, modell, årstal, motortyp, växellåda, chassityp, standard dimension på däck, och mycket mycket mer). Så när din besökare har skrivit in sitt regnummer så kan du sortera ut allt som inte passar hans bil, så när han sen trycker på tex, däck -> sommar så visar du han -bara- däck som han då vet att dom passar hans bil och som är för bruk under sommar. Klickar han på takfästen, ja då kommer det bara upp takfästen som passar just hans chassityp.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-13, 09:53 #6
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Har du någon kodvana själv?

Hursomhelst så måste först alla produkter i ditt lager märkas med vilka bilar (märke,modell, årstal osv) dom passar till, sen måste dom kategoriseras efter typ av vara, typ däck och underkategorier sommar/vinter/allround, sen när användaren skriver in sitt reg nummer så filtrerar du ut allt som inte passar till just den biltypen (svaret du får från trafikstyrelsen på bilens regnummer innehåller ju massor av teknisk och informativ data för att du ska kunna sortera ut produkter bäst möjligt, såsom, märke, modell, årstal, motortyp, växellåda, chassityp, standard dimension på däck, och mycket mycket mer). Så när din besökare har skrivit in sitt regnummer så kan du sortera ut allt som inte passar hans bil, så när han sen trycker på tex, däck -> sommar så visar du han -bara- däck som han då vet att dom passar hans bil och som är för bruk under sommar. Klickar han på takfästen, ja då kommer det bara upp takfästen som passar just hans chassityp.
Kan också vara värt att kontrollera om du får lov att lagra data från API:et, då kan du skapa user-databaser där användaren lagrar sina bilar och enkelt får översikt över alla sina bilar varje gång han loggar in..
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-22, 02:32 #7
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Det är inte direkt transportstyrelsen du skall fråga efter denna information hos. Testa Bilvision istället. Denna tjänst använder majoriteten av alla bil återförsäljare sig av för att slå upp info om varje bil, ställa på/av, etc.

Kort och gott fungerar det som så här:

REGNR => VINNR => Bilmodell (År, Motor, Växellåda, Chassi mm)

Utifrån detta så vet man vilken bildel som passar vilken.
Just VINNR är en hemlighet som varje tillverkare råder över hur den är uppbyggd.
Ett VINNr är 17tecken långt, 3 första är tillverkare, sista 6 är chassinr, allt där emellan är upptill var tillverkare att råda över. Denna information är inget man direkt ringer och frågar dom om, utan det är mycket hemligthetsmakeri mellan.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017