Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Måste Få Eran Synpunkt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-08-17, 04:56 #1
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Håller på göra en insändare till Ulrika Messing angående .SE domänerna.

Jag har 2 frågor.

1. vad tycker ni om detta citat:
– Vi anser att det finns en fungerande konkurrens på marknaden. Det går till exempel att registrera en nu-adress om priset hos Nic-Se är för högt, säger Henrik Nilsson, föredragande på Konkurrensverket.

Jag tycker det är idiotiskt sagt på flera sätt, karln förstår verkligen inte värdet i ett .SE jämfört med .SE.

2. Håller ni med mig om att ett ökat intresse i svenska webbplatser innebär i längden att det gynnar seriösa webbplatser t.ex. www.tv.nu genom att fler sajter innebär fler länkar som innebär att man kan få ökad pagerank på google som exempel.
Om ni tittar i USA finns det betydligt fler webbkataloger och sajter. Vore väl bra om det fanns betydligt fler svenska sajter också eller hur? Eller har jag fel....


Nu är jag rätt trött säg till om jag svamlar :lol:
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-17, 05:29 #2
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Citat:
Originally posted by Pekay@Aug 17 2003, 02:56 AM
2. Håller ni med mig om att ett ökat intresse i svenska webbplatser innebär i längden att det gynnar seriösa webbplatser t.ex. www.tv.nu genom att fler sajter innebär fler länkar som innebär att man kan få ökad pagerank på google som exempel.
Om ni tittar i USA finns det betydligt fler webbkataloger och sajter. Vore väl bra om det fanns betydligt fler svenska sajter också eller hur? Eller har jag fel....
Nu är jag också rätt trött så det kanske är jag som svamlar men...
Eftersom www.tv.nu (som exempel) är på svenska är det ju framför allt svenskspråkiga besökare som önskas. Att en svenskspråkig sida placerar sig högt upp på ett internationellt sökord som "tv" är ju inte särskilt realistiskt. Istället gäller det att placera sig högt på Googles "Sök svenska sidor". Då konkurerar man plötsligt om topplaceringarna med andra svenska sidor. Då spelar det ju ingen roll hur många svenska sidor det finns. Jag menar, både www.tv.nu och de andra svenska sidorna har ju då samma förutsättningar. Eller har jag helt fel...?
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-17, 15:59 #3
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
.nu.... Har väl nästan blivit svensk standard numera också..

Och intressant att man tar tv.nu som exempel... Den beöker jag varje dag


Och självklart är det mer status i .se då det var reglerat vem/vilka som kunde ha det.. men nu börjar det skrika "lågstatus" om den med...

Jag föredrar att köra med .com för mina webplatser..

men det är ju bara mina åsikter... :huh:
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-17, 16:31 #4
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by Jacob+Aug 17 2003, 03:29 AM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Jacob @ Aug 17 2003, 03:29 AM) <!--QuoteBegin--Pekay@Aug 17 2003, 02:56 AM
2. Håller ni med mig om att ett ökat intresse i svenska webbplatser innebär i längden att det gynnar seriösa webbplatser t.ex. www.tv.nu genom att fler sajter innebär fler länkar som innebär att man kan få ökad pagerank på google som exempel.
Om ni tittar i USA finns det betydligt fler webbkataloger och sajter. Vore väl bra om det fanns betydligt fler svenska sajter också eller hur? Eller har jag fel....
Nu är jag också rätt trött så det kanske är jag som svamlar men...
Eftersom www.tv.nu (som exempel) är på svenska är det ju framför allt svenskspråkiga besökare som önskas. Att en svenskspråkig sida placerar sig högt upp på ett internationellt sökord som "tv" är ju inte särskilt realistiskt. Istället gäller det att placera sig högt på Googles "Sök svenska sidor". Då konkurerar man plötsligt om topplaceringarna med andra svenska sidor. Då spelar det ju ingen roll hur många svenska sidor det finns. Jag menar, både www.tv.nu och de andra svenska sidorna har ju då samma förutsättningar. Eller har jag helt fel...? [/b][/quote]
Jacob, självklart!
Men oftast är inte andra sajter/företag lika ivrig att fixa upp sin pagerank som vi här.
De har oftast ingen koll alls!

  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-17, 20:53 #5
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Citat:
Originally posted by Pekay@Aug 17 2003, 02:31 PM
Jacob, självklart!
Men oftast är inte andra sajter/företag lika ivrig att fixa upp sin pagerank som vi här.
De har oftast ingen koll alls!

Nä det har rätt i. Jag såg det bara från vår medvetna synvinkel.
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-17, 21:25 #6
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
.se är på väg att bli "lågstatus", eller iaf inte lika högstatus som förut. Förut kunde man lita mer på att det fanns ett bolag bak domänen iaf, ett bolag behandlas som en juridisk person i sverige. numera kan bl a utländska privatpersoner registrera .se, och det går knappast att kolla om dem existerar, med andra ord bådar detta teoretiskt sett för att det är större risk att bli blåst på .se än förut.

se mobilimport.se som exempel, men se till att även läsa mobil.se's artiklar här, här och här.

jag tappade bort mig i allt skrivande... vad jag försökte komma till är att jag har övergått till att tycka att .com är mer seriöst än .se, där jag för cirka 6 månader sedan tyckte tvärtom. att nic-se har usla system för att hantera uppgifter (ex. dns) där man lätt hamnar i ett sk. "moment 22" ger kunden bara ännu en orsak till att köra med .com istället.. att de kostar 70 spänn / år är inte heller direkt en nackdel.

mvh, tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-17, 21:44 #7
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Håller med om allt dm.se just sa. Jag tycker att om man nu ändå ska ha ett avreglerat system hos nic-se så ska det vara lätt och snabbt att lägga till och ändra uppgifter - i stil med hur det fungerar hos nunames (även om jag tycker det är lite ondskefullt att ta betalt bara för att låta ett skript uppdatera databasen som de gör).
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-18, 01:45 #8
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by dm.se@Aug 17 2003, 07:25 PM
.se är på väg att bli "lågstatus", eller iaf inte lika högstatus som förut. Förut kunde man lita mer på att det fanns ett bolag bak domänen iaf, ett bolag behandlas som en juridisk person i sverige. numera kan bl a utländska privatpersoner registrera .se, och det går knappast att kolla om dem existerar, med andra ord bådar detta teoretiskt sett för att det är större risk att bli blåst på .se än förut.

se mobilimport.se som exempel, men se till att även läsa mobil.se's artiklar här, här och här.

jag tappade bort mig i allt skrivande... vad jag försökte komma till är att jag har övergått till att tycka att .com är mer seriöst än .se, där jag för cirka 6 månader sedan tyckte tvärtom. att nic-se har usla system för att hantera uppgifter (ex. dns) där man lätt hamnar i ett sk. "moment 22" ger kunden bara ännu en orsak till att köra med .com istället.. att de kostar 70 spänn / år är inte heller direkt en nackdel.

mvh, tobias
Precis vad jag håller på skriva till Ulrika messing....

Jag har länge sagt det och säger det igen, .SE är så otroligt dåligt missköt...
Gubbarna i IIS kan lika mycket om domäner som bush kan om fred.


1. DNS hanteringen är förmodligen sämst i världen
2. Dyrt, men inte kostigt, Anders Janson som sitter i IIS styrelsen jobbar t.ex. 56 dagar per år åt IIS och får 9600 kr per dag.
3. suddiga regler, släpp hela skiten fritt istället för att sitta och syssla med reglering, t.ex. varför skulle inte flashback få registrera Fuck.se ?
4. ATF, sämre än sämst, skall man införa ett sådant regelverk som jag tycker man ska ha så ska reglerna vara klara för vad som är missbruk och inte. Det ska inte bygga på vem man får som tvistlösare.
5. tvistlösare ska ej få agera som ombud, precis som att en dommare i domstolen inte får agera som advokat
6. automatiskt system för domäner, där vi domänägare kan logga in och ändra DNS, kontaktuppgifter m.m. precis som .nu har t.ex.

Fyfan så arg man blir usch
  Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017