Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varumärken

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-08-18, 03:20 #1
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Vi säger att jag tänker registrera en enskild firma och även .se adressen www.firman.se.

När jag söker på firmanamnet på PRV under varumärken så får jag ett resultat där det står:

Registreringsnummer: ****
Ansökningsnummer: ****
Lydelse: ****
Klasser: 5
Figurmärke: N
Ombud:
Innehavare: ****

Vad innebär detta? Kan innehavaren som äger detta varumärke göra något ont mot min firma i framtiden?
Kan jag själv registrera varumärket i en annan klass eftersom det kan finnas många klasser av ett varumärke?

Om så är fallet. Kan varumärket hjälpa mig i framtiden så inte folk plagierar min adress och sida?

Firmanamnet till innehavaren har inget samband med varumärket i sig om det gör någon betydelse.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-18, 11:20 #2
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by Silon@Aug 18 2003, 01:20 AM
Vi säger att jag tänker registrera en enskild firma och även .se adressen www.firman.se.

När jag söker på firmanamnet på PRV under varumärken så får jag ett resultat där det står:

Registreringsnummer: ****
Ansökningsnummer: ****
Lydelse: ****
Klasser: 5
Figurmärke: N
Ombud:
Innehavare: ****

Vad innebär detta? Kan innehavaren som äger detta varumärke göra något ont mot min firma i framtiden?
Kan jag själv registrera varumärket i en annan klass eftersom det kan finnas många klasser av ett varumärke?

Om så är fallet. Kan varumärket hjälpa mig i framtiden så inte folk plagierar min adress och sida?

Firmanamnet till innehavaren har inget samband med varumärket i sig om det gör någon betydelse.
Ja, du kan registrera samma namn i en annan klass!
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-18, 18:37 #3
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Låter lite som att jag måste berätta om mina erfarenheter kring varumärke & bolagsnamn.

Som ni säkert vet har jag Cellsynt AB.

Ansökan för bolagsnamnet gick till en början inte genom pga en varumärkesregistrering som hette "Cell Sync" (det är en slags kabel som man använder för att föra över adressböcker från mobiltelefoner till sin notebook, inget värt att varumärkesskydda direkt... men jaja). PRV ansåg att det var "lätt att förväxla", vilket visar hur trögt myndigheterna i sverige fungerar.

Vilket fall som helst, efter en överklagan så beslutade dem att tilldela mig bolagsnamnet trots allt. Det stora problemet här kan jag tänka mig var att vi låg inom samma bransch. Tänk rent logiskt om det ens är möjligt att förväxla med varumärket, om det är möjligt, ta ett annat namn.

Om du går vidare och får ett nej från prv, överklaga och låt en annan person se över ärendet, har du tur så får du igenom det.

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017