Kom ihåg mig?

Skatt på domänförsäljning!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-16, 18:45 #11
bjoahls avatar
bjoahl bjoahl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 138
bjoahl bjoahl är inte uppkopplad
Medlem
bjoahls avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 138
Man betalar egenavgifter och inkomstskatt (samma som e.f.) på hobbyinkomster.

Fördelen med hobby är att man slipper moms, det blir osynligt för a-kassan samt att det är en enklare deklaration, men det är inte säkert att det godkänns som hobby. I allmänhet är det antagligen bäst att skaffa ett skriftligt godkännande först om det är möjligt.

- Mer 30 tkr/år så måste man momsregistrera sig.
- Enstaka personliga försäljningar upp till 50 tkr/år är skattefria.
bjoahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-04, 00:58 #12
side side är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 107
side side är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 107
Jag vet att tråden är gammal men sökte och hittade denna. Tyckte det var onödigt att starta en ny.
Vad är mest fördelaktigt vid försäljning av ett namn. Det kan vara en större summa eller som avbetalning?
Jag har inget företag just nu. Går det att använda sig av schablonregeln och då endast betala 24% i skatt?

Senast redigerad av side den 2017-05-04 klockan 01:06
side är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-05, 11:47 #13
side side är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 107
side side är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 107
Jag fick svar nu från skatteverket
"Försäljning av enstaka domännamn vars värde du inte har arbetat upp utan enbart köpt som kapitalplacering och som inte ingår eller har anknytning till näringsverksamhet som du bedriver, tas upp i inkomstslaget kapital som försäljning av övrig tillgång på blankett K4."

Då gäller det kapitalplacering för min del, dvs 30% skatt och man betalar allt första året det kvittar om man delar upp betalningen på flera år. Skulle de inte betala kan man göra en omprövning upp till 5 år efter och få tillbaka skatt på det som inte betalats in.
side är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-03-13, 11:25 #14
side side är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 107
side side är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 107
Min fråga är nu. Kan man kvitta vinst mot förlust. Låt oss säga att du gör en vinst på 1 domännamn med 20 000 och gör en aktieförlust på 20 000.
side är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-06-20, 22:08 #15
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Det är någon tok på Namepros som knäcker mina bollar med detta med skatt på domännamn. Jag har köpt tre domännamn för cirka $1500 styck. Säljer jag dessa, då måste det vara inkomst av kapital? Så jädra luddigt. Skatteverket borde bestämma sig om hur de vill ha det med detta.

Typ om jag sålde aktier som privatperson och var tvungen att starta ett företag om jag hade stora innehav och det är regelbunden trading.

Alla domännamn står ju på mitt namn. Jag har väl en 20 stycken hand-regs just nu med. Tidgare har jag skattat som hobbyverksamhet.

Men säljer jag ett för $10,000 . Går det under kapital inkomst? Annars blir man ju rökt! Då man inte har företag.

Någon som kan klargöra?

Senast redigerad av Maxjohan den 2020-06-20 klockan 22:15
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-06-23, 21:32 #16
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan Visa inlägg
Det är någon tok på Namepros som knäcker mina bollar med detta med skatt på domännamn. Jag har köpt tre domännamn för cirka $1500 styck. Säljer jag dessa, då måste det vara inkomst av kapital? Så jädra luddigt. Skatteverket borde bestämma sig om hur de vill ha det med detta.

Typ om jag sålde aktier som privatperson och var tvungen att starta ett företag om jag hade stora innehav och det är regelbunden trading.

Alla domännamn står ju på mitt namn. Jag har väl en 20 stycken hand-regs just nu med. Tidgare har jag skattat som hobbyverksamhet.

Men säljer jag ett för $10,000 . Går det under kapital inkomst? Annars blir man ju rökt! Då man inte har företag.

Någon som kan klargöra?
Fakturerar du detta med moms eller utan moms (endast ett kvitto)?
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017