Kom ihåg mig?

Metanet.ch vill ha mer betalt...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-17, 10:54 #1
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
Standard Metanet.ch vill ha mer betalt...

Hej på er!

Vad hade ni gjort om ett hosting företag(i detta fall Metanet.ch) ville ha betalt för 6 månader fram i tiden när du säger upp ett kontrakt 10 dagar innan det löper ut?

Jag har nu förstått att det skulle sagts upp 30 dagar innan den nya perioden börjar.

För mig blir det helt orimligt. Vi ger dom vår server 10 dagar innan den nya perioden börjar. Vi har redan betalt för dessa dagar. De får alltså en server på vår bekostnad. Trots detta vill de ha betalt for 6 månader fram i tiden.

Jag kan också nämna att vi haft vår server där i över fem år...

Har ni råkat ut för något liknande? Är det här normalt?

Jag vet att man borde läsa kontrakt osv. men betänk att det var över 5 år sedan och kontraktet fanns på deras webbplats, kan ha ändrats osv. Det var aldrig tydligt på själva kontoansökan som vi faxade in, den har jag kvar.

En annan detalj om detta företag. Vi fick hårvaruproblem och eftersom våra kunder är beroende av att vår server fungerar ville vi åtgärda detta direkt. Nu var detta utanför normal kontorstid och därför fick vi betala timarvode för att få detta gjort(om vi inte ville vänta 12 timmar tills nästa arbetsdag börjar...). Är detta normalt?

Tacksam för feedback på liknande problem och hur andra hosting företag har löst dom.
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 11:11 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Är väl inte så konstigt? Du har ju alltid i regel en uppsägningstid + bindningstid.

Är helt normalt att ett avtal förlängs med 3,6,12 månader eller ibland mer om man inte säger upp det i tid.

Så klart att det är normalt att få betala för få saker gjorda extra utanför kontorstid, eller jobbar du gratis efter kontorstid själv?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 11:26 #3
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Är väl inte så konstigt? Du har ju alltid i regel en uppsägningstid + bindningstid.

Är helt normalt att ett avtal förlängs med 3,6,12 månader eller ibland mer om man inte säger upp det i tid..
Det är säkert så i de flesta fall. Frågan var inte vad kontraktet sa utan om det här är rimligt. Jag tolkar det som att du tycker det. Jag hade nog valt att behandlat mina gamla kunder väl, även om de sagt upp sitt kontrakt.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Så klart att det är normalt att få betala för få saker gjorda extra utanför kontorstid, eller jobbar du gratis efter kontorstid själv?
Nej, jag jobbar inte gratis. Jag driver företag och får betalt beroende på hur väl jag utför mitt jobb. Min erfarenhet från de företag jag anlitat i USA är att man gör sitt yttersta för att fixa hårdvaruproblem direkt. Jag kanske haft tur.

Om man väljer att driva ett webbhotell med kunder världen över så finns egentligen inga "kontorstider". Det är alltid kontorstid någonstans i världen.

Som svar på din fråga om jag skulle arbeta "gratis" utanför kontorstid: Felet upptäcktes naturligtvis av oss utanför kontorstid. Vi försökte få Metanet att åtgärda det direkt, meddela kunder osv., utanför kontorstid. Jag skulle aldrig drömma om att fakturera våra kunder extra för detta trots att vi inte utlovar att det skall fungera dygnet runt enligt kontrakt. Jag vill att den tjänst vi tillhandahåller skall fungera dygnet runt eftersom jag vet att våra kunder är beroende av den.

Senast redigerad av billion den 2010-08-17 klockan 11:52 Anledning: Missat svar på fråga
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 12:10 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
6 månader tycker i alla fall jag är en lång bindningstid, så jag hade inte skrivit på det kontraktet från början om det fanns andra med liknande kvalitet och bättre villkor. Men om du tvingas betala för servern ett halvår till är det rimligt att du också får nyttja servern under den tiden, du ska inte låta dem ta servern ifrån dig.

Huruvida du behöver betala för utryckningar eller inte beror på vad det står i ert SLA. Vill du ha ett SLA med garanterad utryckning oavsett tid på dygnet får du ofta betala extra för det. Som jag tolkar det har ni begärt att få felsökning utförd snabbare än vad som står i ert SLA och därför får du betala extra för snabbare behandling. Även om termen "kontorstid" kanske inte är relevant så kan man fortfarande prata om "utryckningstid".

Att ha personal på plats 24/7 är givetvis mycket dyrare än de normala 8/5 så om du bara betalar för 8/5-personal är det också rimligt att du får betala extra utanför den tiden. Begär du att The Phone House tar in din mobil för ett garantiärende klockan två på natten? Att Ica tar tillbaka den dåliga grädden två timmar innan öppning för att du måste baka en tårta innan jobbet?
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 12:23 #5
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
The Phone House tar in din mobil för ett garantiärende klockan två på natten? Att Ica tar tillbaka den dåliga grädden två timmar innan öppning för att du måste baka en tårta innan jobbet?
Känns inte som så relevanta jämförelser.

I övrigt så förstår jag det som så att också du anser att är rimligt både affärsmässigt och etiskt av Metanet att rida på kontraktet och suga ut mesta möjliga istället för att göra mig mer nöjd och ge servern till en annan kund som har användning för den.
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 12:28 #6
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Men jämförelserna är relevanta! Nu finns det kanske ingen dygnetrunt-öppen telefonbutik, men till exempel grädden kan du välja att köpa (dyrare) på Statoil istället. Det jag menar är att du betalar ett pris baserat på en viss utryckningstid. Du har alltså valt ett kontrakt (eller en leverantör) som erbjuder tjänster för ett visst pris, när du kanske egentligen vill ha snabbare utryckning och som då kostar mer.

Jag tycker inte att de gör något fel, nej. Det vore sjysst av Metanet att ta tillbaka servern trots er överenskommelse (ert kontrakt, som du själv gått med på), men jag hade då inte förväntat mig det. De kanske inte har en annan kund på tur att ta över servern? Att skaffa nya kunder medför ju vissa kostnader det också.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 12:35 #7
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Men jämförelserna är relevanta! Nu finns det kanske ingen dygnetrunt-öppen telefonbutik, men till exempel grädden kan du välja att köpa (dyrare) på Statoil istället. Det jag menar är att du betalar ett pris baserat på en viss utryckningstid. Du har alltså valt ett kontrakt (eller en leverantör) som erbjuder tjänster för ett visst pris, när du kanske egentligen vill ha snabbare utryckning och som då kostar mer.
Jag valde att köpa den dyrare grädden för att mina kunder inte skulle drabbas. Jag har förstått att det står så på kontraktet men är förvånad över det och undrar om det är normalt i Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Jag tycker inte att de gör något fel, nej. Det vore sjysst av Metanet att ta tillbaka servern trots er överenskommelse (ert kontrakt, som du själv gått med på), men jag hade då inte förväntat mig det. De kanske inte har en annan kund på tur att ta över servern? Att skaffa nya kunder medför ju vissa kostnader det också.
Jag tror inte bara det vore snällt av dom utan också klokt företagsmässigt. Istället för att skrämma bort en kund för alltid kunde de vunnit tillbaka honom. Istället för "badwill" kunde de fått "goodwill".

Men jag vet. Jag skrev ju på kontraktet och får skylla mig själv. Jag är bara ute efter feedback från hur svenska företagare ser på detta. Lite förvånad över svaren så här långt.
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 12:38 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Instämmer med emilv, 6 månader är i längsta laget men ett kontrakt är ett kontrakt. Man kan alltid vända på det hela, hade du accepterat att de hade sagt upp dig med 10 dagars varsel bara för att de har varit en bra leverantör?
Man kan alltså tycka mycket men ibland gör man dåliga affärer, se bara på Viasat och Canal Digital med deras 12-månaders automatisk förlängning. Som företag har man dessutom inget skydd mot oskäliga avtalsvillkor (som i fallet med CD/Viasat).
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 12:44 #9
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
[QUOTE=Westman;20365794]Instämmer med emilv, 6 månader är i längsta laget men ett kontrakt är ett kontrakt. Man kan alltid vända på det hela, hade du accepterat att de hade sagt upp dig med 10 dagars varsel bara för att de har varit en bra leverantör?[QUOTE]

Situationen finns liksom inte. Det blir en smula konstig "vändning". Ologisk på alla sätt. Förstår inte hur den skall tolkas.

Om de nu trots allt tagit ett så konstigt beslut hade jag nog snabbt som ögat letat efter ett annat ställe. Skulle ju verka mer än lovligt knäppt och ett sådant företag vill men ju inte låta sina kunder vara beroende av.

Senast redigerad av billion den 2010-08-17 klockan 12:49 Anledning: Tillägg
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 13:06 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Jag har flera avtal som förlängs med 1 år i taget och som ska sägas upp 6 månader innan avtalstiden. Dock så är det ju större avtal än just en server då men.

Sedan får du det du avtalat, hade blivit betydligt dyrare avtal om du ska få gratis service 24/7.

Lite som man själv bor 1km från sitt ena datacenter, och det tar max 10 min för mig att gå dit. Och 3 min att cykla kanske.

Men det betyder inte att kunder kan ringa mig på kvällen och be mig åka dit och göra saker gratis av den orsaken. Om dom då inte betalar för det eller har utökat SLA avtal.

Visst man kan åka starta om en server gratis, men inget som en kund kan kräva eller förvänta sig ska ingå dock.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
hosting, metanet


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017