Kom ihåg mig?

Om att ha ett forum

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-25, 01:28 #1
ErrolFlynns avatar
ErrolFlynn ErrolFlynn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 79
ErrolFlynn ErrolFlynn är inte uppkopplad
Medlem
ErrolFlynns avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 79
Jag vet att den här tråden vart uppe förut men jag tycker den är relevant:
Lite vanlig hygglighet? Varför kan vi inte försöka bemöta varandra med respekt?
Så fort (jag är inget undantag, jag vet) någon ställer en fråga så blir han/hon hänvisad
till en annan tråd eller tillsagd att läsa på bättre. Vi som håller på med det vi gör har ju en chans att
knyta nya kontakter och utbyta kunskaper, kan vi inte försöka hålla en lite mer professionell och vänlig approach? Är det inte det som är meningen med forumet? Det känns som om det är konkurrens istället för
ett forum där vi hjälps åt. Är det bara jag som tycker så?
ErrolFlynn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-25, 01:30 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Är det detta som kallas att leva som man lär?

http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=12604&hl=&s=wn
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-25, 01:34 #3
ErrolFlynns avatar
ErrolFlynn ErrolFlynn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 79
ErrolFlynn ErrolFlynn är inte uppkopplad
Medlem
ErrolFlynns avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 79
Jag erkände att jag inte var ett undantag, men jag uttryckte en vilja att göra nåt bättre. Det var det jag ville få fram.
ErrolFlynn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-25, 04:04 #4
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
ErrolFlynn: Visst kan jag hålla med om att det vore trevligare att bli bemött med fullständiga lösningar.

Men svar som Lundstedts ovan (med en länk till mer information) är egentligen riktigt bra och bör räcka nog långt. Sedan om personen inte har kunskaper nog att hantera informationen, well, betala någon för att hjälpa dig.

Faktum är att antalet svar/ignoransen av en tråd enligt min uppfattning varierar enligt:

Frågan ligger på en väldigt låg nivå kunkapsmässigt i förhållande till WNs genomsnitt: Väldigt få svar eftersom det känns som att personen inte kan tillföra något själv. Sedan beror det dock på hur passa ödmjuk personen är i sitt framförande.

Frågan ligger på en jämn nivå kunskapsmässigt: Hyfsat med svar.

Frågan ligger på en lite högre nivå än snittet: och är inom ett intressant ämnesområde: Väldigt många svar med livlig diskussion

Frågan är nischad och kräver mycket kunskap för att ge ett dugligt svar: Få svar.

Det är ganska naturligt att människor hellre hjälper andra de kan relatera till, när det handlar om något de själva undersöker.

(Detta skrev jag i http://www.webmasternetwork.se/index...12604&hl=&s=wn men det passar mycket bättre här.)

Med tanke på vad du skrev här kan jag även passa på att tillägga att det inte alltid är bra att ge fullständiga lösningar. Särskilt inte inom programmering och liknande där man bör uppmuntra intresserade människor att lära sig, istället för att få saker serverade, genom att bland annat länka till referensmaterial.

Det är värdelöst att ge en människa fisk. Bra mycket bättre att lära henna hur man fiskar
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017