Kom ihåg mig?

BlogLovin rippar min sajt i kommersiellt syfte

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-07, 19:17 #181
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas
Google reader måste du vara inlogad på för att kunna läsa olika flöden, eller har jag fel?
Nu var det ett tag sedan jag använde funktionen men det finns en möjlighet att dela med sig av inlägg via Google Readers share, då behöver man inte vara inloggad för att läsa inläggen vilket isåfall bör sätta Google Reader i samma båt som Bloglovin?
Vilken betydelse har inloggning med upphovsmannens rätt till sitt eget verk?
ric är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-07, 19:38 #182
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av ric
Citat:
Originally posted by -htiawe@Aug 7 2009, 16:54
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas
Google reader måste du vara inlogad på för att kunna läsa olika flöden, eller har jag fel?
Nu var det ett tag sedan jag använde funktionen men det finns en möjlighet att dela med sig av inlägg via Google Readers share, då behöver man inte vara inloggad för att läsa inläggen vilket isåfall bör sätta Google Reader i samma båt som Bloglovin?


Vilken betydelse har inloggning med upphovsmannens rätt till sitt eget verk?
Privat bruk.
Westman är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-07, 20:48 #183
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Privat bruk blir det väl inte?

Visserligen om det enbart är personerna för den tjänst som visar/återpublicerar den andre upphovsmannens material som har inlogg, under förutsättning att webbsidan är privat ägd (dvs ägs av privatperson och inte är kommersiell).
ric är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-07, 21:35 #184
-Joel- -Joel- är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 24
-Joel- -Joel- är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 24
Man kan se Bloglovin som en bloggläsare, precis som det finns webb- och rssläsare. Man kan använda alla dessa för att läsa bloggar i för privat bruk. Vad är det för skillnad egentligen mellan dessa? Kan man räkna något alternativ som publicering?

Jag anser att om behöver vara inloggad för att använda tjänsten för att läsa bloggar i kan den klassas som bloggläsare.

Om istället vem som helst kan snubbla in på Bloglovin och läsa material som ser ut att ligga på denna domän borde det klassas som publicering.
-Joel- är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-07, 22:13 #185
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
.. och om jag skulle lägga upp en tjänst där jag förmedlade alla mina delade Google Reader-nyheter, så skulle det vara samma sak som Bloglovin.

Vad jag vill få reda på är väl om Blomsterpassion anser att det endast är Bloglovin i hela världen som bryter mot lagen eller om det finns anledning att gå vidare mot fler tjänster. Om det bara är Bloglovin som ska tystas så känns det lite väl definerat..
htiawe är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-07, 22:37 #186
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Den svenska lagstiftningen om upphovsrätt gäller i Sverige. Ramar har inte prövats här, vad jag vet, och knappast sedan den senast skärptes i och med Ipred.
Andra tjänster har prövats i andra länder, efter andra regelsystem.
Bloglovin och de bloggar som ingår i Bloglovins ramsystem är främst verksamma i Sverige, varför det bör prövas här i första hand.
Sen är det två olika saker, att ha rätt och att få rätt. Att driva en upphovsrättstvist kan kosta upp emot sexsiffriga belopp inklusive överklagande i hovrätt, och man är ändå inte säker på utgången. Därför undviker många en tvist i det längsta och söker hellre förlikning. Men det lämnar också fältet öppet för entrepenörer som Bloglovin, som tolkar upphovsrätten på sitt sätt. Risken att en enskild bloggare (utom kanske Blondinbella) skulle ta en fajt rättsligt är minimal. Det är inte skivbolag man har att göra med.
Magnus_A är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-08, 00:04 #187
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Varför så mycket prat om RSS?
Det är förvisso också intressant, men den här tråden handlar väl om att visa en webbsida i sin helhet i en frame.
BjörnJ är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-08, 10:53 #188
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Jag har en liten idé på hur man kan skapa en alternativ browsertjänst där bloggarna och bloggerskorna godkänner och tillåter att deras upphovsrättskyddade bloggar visas på en annan domän ihop med kommersiella annonser. Mervärdet som ligger inbyggt i idén skulle tilltala såväl bloggerskorna som användarna av tjänsten.

Jag hade tänkt ge idén till Patrik Ring, men efter debatten som varit är jag benägen att hålla med Patrik om att vi inte delar samma världsbild.

Därför vänder jag mig nu till er andra. Om någon där ute i tråden eller på forumet har den tekniska kompetensen som krävs, tid över för ett nytt projekt och delar min syn på affärsetik då är den välkommen att höra av sig via PM. Jag kan tänka mig ett joint venture eller så ger jag bort idén till rätt person. För att skydda idén kommer jag inte att kunna berätta för alla, jag hoppas på förståelse för det.
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-08, 13:25 #189
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Blomsterpassion, jag irriterar mig lite på att du gång på gång trycker på om hur jobbigt det är att publicera ditt originalmaterial och att du målar upp det som att Bloglovin snor ditt arbete för att tjäna lätta pengar. Det ser jag som en totalmiss i resonemanget. Utan programvara för att läsa, hitta och följa bloggar så skulle du knappast ha några läsare överhuvudtaget, oavsett om det handlar om RSS-bokmärken i en webbläsare, en sökmotor, en bloggkatalog eller ett RSS-verktyg som Bloglovin. Alla dessa verktyg behövs på marknaden lika mycket om själva bloggarna i sig. Ni jobbar mot samma mål, att så många som möjligt ska läsa bloggar, och nio är båda beroende av varandra. Att du ens finns med på Bloglovin beror på att någon som använder deras verktyg lagt till dig, och alltså följer din blogg via dem. Denna eller dessa personer kan nu inte längre följa din blogg där eftersom du förbjudit dem.

Det är klart att Bloglovin skulle kunna ge bort sitt arbete och sina läsare gratis till dig, eller till och med kunna ta betalt för sitt verktyg, men jag kan inte se hur det är relevant i den här diskussionen. Bloglovin visar för sina användare, på sin egen del av skärmen, reklam för att de ska kunna gå runt. Det är ingens mening att kopiera någons material.

Nu till det som jag ser som den största missen: du tror att det är för att tjäna lätta pengar som de bygger en bloggläsare. Jag kan intyga att det inte är lätta pengar. Programmering tar tid, serverplats kostar pengar, support tar tid från annat viktigt och det är svårt att hitta pengar i den här branschen. Tack vare stora bloggar såsom Blondinbella som aktivt stödjer Bloglovin genom att länka till dem så har de lyckats dra till sig en stor grupp användare, men det är ändå inte lätt att tjäna pengar. Räknar man in risken i projektet, på samma sätt som i andra affärsprojekt, så är det närmast löjligt svåra pengar - risken ligger i form av arbetstid (flera kodare och designers som jobbar 24/7 i ett år innan de ens har en prototyp, inräknat då att de inte ens visste vilken sorts sajt de skulle göra från början), investeringar i serverinfrasktruktur och anställda. Det hade förmodligen gett mer personlig avkastning på tiden om de var och en startat sin egen blogg av din typ, men å andra sidan hade det inte tillfört världen lika mycket som att ta fram ett bloggläsarverktyg som är lätt att använda (och de är troligen lika roade av att blogga som du är av programmering och systemadministration).

Jag tycker det är konstigt att hacka på andra aktörer i samma bransch när de inte förstör någonting. Ni jobbar mot samma mål och lever i symbios av varandra.

Om jag hade följt din blogg hade jag blivit förbannad om du hade blockerat min bloggläsare. Låt mig välja hur jag följer mina bloggar!
emilv är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-08, 13:57 #190
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Citat:
Nu till det som jag ser som den största missen: du tror att det är för att tjäna lätta pengar som de bygger en bloggläsare. Jag kan intyga att det inte är lätta pengar. Programmering tar tid, serverplats kostar pengar, support tar tid från annat viktigt och det är svårt att hitta pengar i den här branschen. Tack vare stora bloggar såsom Blondinbella som aktivt stödjer Bloglovin genom att länka till dem så har de lyckats dra till sig en stor grupp användare, men det är ändå inte lätt att tjäna pengar. Räknar man in risken i projektet, på samma sätt som i andra affärsprojekt, så är det närmast löjligt svåra pengar - risken ligger i form av arbetstid (flera kodare och designers som jobbar 24/7 i ett år innan de ens har en prototyp, inräknat då att de inte ens visste vilken sorts sajt de skulle göra från början), investeringar i serverinfrasktruktur och anställda. Det hade förmodligen gett mer personlig avkastning på tiden om de var och en startat sin egen blogg av din typ, men å andra sidan hade det inte tillfört världen lika mycket som att ta fram ett bloggläsarverktyg som är lätt att använda (och de är troligen lika roade av att blogga som du är av programmering och systemadministration).
emilv, vad pratar du om? det tog 2veckor för dem att få fram en första version och efter 1 vecka hade de 1000 användare, dundersucce med andra ord. jag tolkar ditt raljerande som att vi ska tycka synd om grabbarna bakom bloglovin och att de offrat sig hårt för att göra en bra produkt?
goose är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017