Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


BlogLovin rippar min sajt i kommersiellt syfte

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-04, 19:12 #91
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterpassion
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Oavsett vad lagen säger, vore inte det bästa om blogglovin erbjöd möjligheten att ta bort sin sida från registret. En notering i robots.txt eller något i headern exempelvis.
Oavsett vad lagen säger, vore inte det bästa att Bloglovin frågar om lov innan dom publicerar/tillgängliggör andras upphovsrättsskyddade material på sin webbsida tillsammans med sina kommersiella annonser?
Bara därför att du åter och åter igen skriver: "..tillgängliggör andras upphovsrättsskyddade material på sin webbsida.." blir det inte mera sant. Och jag håller verkligen inte med om att de publicerar/tillgängliggör andras upphovsrättsskyddade material på deras sida. Det är du som tillgängliggör ditt material genom att hosta det på din blogg. Det dom gör är att lägga till en funktion i användarnas webbläsarupplevelse. En funktion som kan tyckas måttligt användbar för gäster som besöker Bloglovin. Användarna läser fortfarande din sida och ditt innehåll har inte tagits till Bloglovins servrar.

Hur skulle du ställa dig till en toolbar som körs på användarens dator som erbjuder samma funktionalitet som Bloglovins frame-lösning?
Erik Stenman är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 19:14 #92
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 45
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterpassion
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Oavsett vad lagen säger, vore inte det bästa om blogglovin erbjöd möjligheten att ta bort sin sida från registret. En notering i robots.txt eller något i headern exempelvis.
Oavsett vad lagen, vore inte det bästa att Bloglovin frågar om lov innan dom publicerar andras upphovsrättsskyddat material tillsammans med sina kommersiella annonser?
Det skulle ge en del administrativt trassel. Typ innebära att det fanns tre bloggar totalt på Bloglovin. Eventuellt anser du att det är värt det. Jag är inte av den åsikten
patrikring är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 19:14 #93
Hjalmarsson Hjalmarsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 98
Hjalmarsson Hjalmarsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterpassion
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Oavsett vad lagen säger, vore inte det bästa om blogglovin erbjöd möjligheten att ta bort sin sida från registret. En notering i robots.txt eller något i headern exempelvis.
Oavsett vad lagen säger, vore inte det bästa att Bloglovin frågar om lov innan dom publicerar/tillgängliggör andras upphovsrättsskyddade material på sin webbsida tillsammans med sina kommersiella annonser?
Så du menar att om du nu skulle publicera en bild du inte hade rätten till på din blogg, så skulle bloglovin åka dit för medhjälp till upphovsrättsbrott pga att som i din mening menar på att dom 'publicerar' din sida? Lite skrämmande tanke :huh:

Tror inte du skulle vilja råka åka dit på lite XSS i sådant fall.
Hjalmarsson är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 19:16 #94
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by Erik Stenman@Aug 4 2009, 12:12
Hur skulle du ställa dig till en toolbar som körs på användarens dator som erbjuder samma funktionalitet som Bloglovins frame-lösning?
Eller ta världens största frame-browsing-sajt StumbleUpon som exempel.
WebboT är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 19:45 #95
Magnus500s avatar
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
Magnus500s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Citat:
Originally posted by patrikring@Aug 4 2009, 17:08
Självklart kan vi manuellt gå in och blockera material från att visas på vår sida.
Kan vi ta det här som intäkt för att Patrik anser att materialet publiceras på Bloglovin?
Magnus500 är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 19:48 #96
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus500
Citat:
Ursprungligen postat av patrikring
Självklart kan vi manuellt gå in och blockera material från att visas på vår sida.
Kan vi ta det här som intäkt för att Patrik anser att materialet publiceras på Bloglovin?
nej, det bara "visas" på deras sida...det är skillnad det!
*ironi av*
mephisto73 är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 19:51 #97
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman
Citat:
Originally posted by -Blomsterpassion@Aug 4 2009, 18:48
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Oavsett vad lagen säger, vore inte det bästa om blogglovin erbjöd möjligheten att ta bort sin sida från registret. En notering i robots.txt eller något i headern exempelvis.
Oavsett vad lagen säger, vore inte det bästa att Bloglovin frågar om lov innan dom publicerar/tillgängliggör andras upphovsrättsskyddade material på sin webbsida tillsammans med sina kommersiella annonser?

Bara därför att du åter och åter igen skriver: "..tillgängliggör andras upphovsrättsskyddade material på sin webbsida.." blir det inte mera sant. Och jag håller verkligen inte med om att de publicerar/tillgängliggör andras upphovsrättsskyddade material på deras sida. Det är du som tillgängliggör ditt material genom att hosta det på din blogg. Det dom gör är att lägga till en funktion i användarnas webbläsarupplevelse. En funktion som kan tyckas måttligt användbar för gäster som besöker Bloglovin. Användarna läser fortfarande din sida och ditt innehåll har inte tagits till Bloglovins servrar.

Hur skulle du ställa dig till en toolbar som körs på användarens dator som erbjuder samma funktionalitet som Bloglovins frame-lösning?
Det handlar inte om Bloglovins funktion som bloggbrowser ur sett Bloglovins användares synvikel.

Var materialet ligger lagrat spelar ingen roll, det är hur det tillgängliggörs/visas för allmänheten som är avgörande i Upphovsrättslagen, är otillåten publicering av annans material gjort i kommersiellt syfte kan det vara i strid med Marknadföringslagen.

Sen spelar ingen roll hur många svåra tekniska frågor ni ställer till mig om vad jag tycker om diverse applikationer hitan och ditan för att förvilla debatten. Det handlar inte om vad jag tycker om Goggle, Facebook, Digg eller någon annan aktör eller applikation som ni verkar jämföra er med.

Debatten handlade om ifall Bloglovin bröt mot upphovsrättslagen eller ej vad det gäller mitt material.

Det handlar om den enskilda webbsidan som skapades på Bloglovin med mitt material, kombinerad med deras kommersiella annonser, som läckte ut och började leva sitt eget liv och klättra i Google. Det var så jag hittade Bloglovinsidan med mitt material på. Jag kanske inte har lust att mitt material lyfts in och visas på Bloglovins domän med tillsammans med deras annonser. Utan min vetskap. Så enkelt är det.

Men egentligen har jag ingen anledning att engagera mig i debatten mer, jag är nöjd med att Bloglovin tog bort mitt material från att visas på sin domän igår. Tack för hjälpen med det.
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 19:54 #98
-Joel- -Joel- är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 24
-Joel- -Joel- är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 24
Till en början var jag beredd att hålla med de som tycker att det handlar om publicering av andras material. Efter att ha funderat en stund är det dock inte lika självklart. Speciellt inte då gränsen mellan webben och operativsystemet börjar suddas ut. Tänk er följande senarion:

Bloglovin som webbläsare:
Det skulle vara enkelt att skapa en webbläsare med smarta funktioner för bloggar. Denna skulle ha exakt samma navigeringsmöjligheter som bloglovin. Den skulle också kunna vara finansierad av diskreta annonser. Denna skulle inte skilja sig mycket från de RSS-läsare som finns idag.

Webbläsare som ett program i molnet:
Nu när det börjar komma hela programsviter som körs i webbläsaren kanske det kommer möjlighet att surfa på andra sidor genom sitt molnbaserade operativssystem. Egentligen en webbläsare inuti webbläsaren. Denna skulle kunna ha de funktioner som Bloglovin erbjuder.

Vad klassas dessa scenarion som? Knappast som publicering. Jag skulle säga att det är tjänster att visa webbsidor/bloggar med.

Den enda viktiga skillnaden mellan dessa scenarion och Bloglovin som jag kan se, är att med dessa måste användaren göra ett aktivt val. Nämligen att installera ett program eller att skapa sig ett konto hos en leverantör av molnbaserade tjänster. Bloggar som visas genom Blogglovin kan man snubbla över på Google, vilket kan minska den direkta trafiken till domänen (men kanske öka totala mängden besök).

Vart går gränsen mellan att publicera och erbjuda en tjänst att titta på hemsidor och bloggar?
-Joel- är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 20:07 #99
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 45
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus500
Citat:
Ursprungligen postat av patrikring
Självklart kan vi manuellt gå in och blockera material från att visas på vår sida.
Kan vi ta det här som intäkt för att Patrik anser att materialet publiceras på Bloglovin?
Jag uttalade mig om att hennes blogg fanns i våra register på bloglovin. Där har vi bla en bloggprofil för varje blogg, hon fanns även med i en topplista. Om du räknar detta som publicering, sure. Annars får du inte ta det som intäkt för något alls.

Same goes for you mephisto73.

Joel: Där har vi den frågan jag försöker få svar på, men tydligen är det för mycket teknikaliteter och oväsentligheter i den frågeställningen för att den sak vara viktig för vissa andra här.
patrikring är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 20:41 #100
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Det är så lätt att stirra sig blind på teknik.

Upphovsmannen har rätt till hur verket ska återges.

Om vi tar ett exempel ifrån en annan branch. Vi vet ju hur vanligt det är att filmer bryts av reklam när de visas på TV och det känns ju inte alls som något konstigt. Claes Eriksson och Vilgot Sjöman vann i Tingsrätten, Hovrätten och i Högsta Domstolen mot TV4 då TV-kanalen gjort avbrott för reklam i filmen. HD slog fast att upphovsmännen har rätt till hur verket ska återges, TV4 hade inget avtal med upphovsmännen om att få göra reklamavbrott.

Källa:
http://www.gt.se/nyheter/1.1089767/c...d-om-tv-reklam


Läser man vissa juridiska skrifter så kan länkar genom frames anses som djuplänkning och inte referenslänkning. Med djuplänkning menas att det för besökaren ser ut som man är kvar på den första sidan. Att man måste gå in i källkoden för att upptäcka var materialet egentligen finns. Att det är den första sidans URL som står i adressfältet är en sådan otydlighet.
Denna typ av djuplänkning kan falla under upphovsmannens ensamrätt enligt överföringsrätten.
Att det som i detta fall även innehåller annonser i framen faller under andra lagar än bara upphovsrätten. Ursäkta att jag upprepar mig:
"Om sidan är kommersiell kan till exempel otillbörlig marknadsföring, rennomésnyltning eller varumärkesintrång bli aktuellt." - Jonatan Lundgren, Upphovsrätt och Internet (2006),sidan 62.


Källor:
Lundgren J: Upphovsrätt och Internet, Docendo, 2006.
Sweden, Justitiedepartementet, Upphovsrätten i informationssamhället: genomförande av direktiv 2001/29/EG. m.m, Norstedts Juridik AB, 2003.
ric är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017