Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad har du i din garderob?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-02, 02:47 #1
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
Tool Vad har du i din garderob?

Tänkte att det kunde vara intressant att se vad folket här har hemma i garderoben, i serverväg menar jag. Lite inspirationstråd kanske!


Själv har jag en gammal HP-burk som införskaffades billigt för typ fem år sedan. 1 gb ram, AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz och vad det nu kan vara där i, antagligen det billigaste man kunde hitta då. Låter på tok för högt och bjuder på extra värme så här i sommarhettan, ifall man inte skulle svettas tillräckligt!

Har kört lite olika installationer, just nu debian där jag kör lite ubuntu genom openvz. Lagrar filer och streamar musik och film till tvn. En webbserver att utföra expriment på också förstås… Inte så mycket mer för tillfället.

Tänkte bygga ihop något nytt framåt hösten så om ni har något att skryta med i era garderober så lyssnar jag med nöje!
razor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-02, 10:55 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Har ett rackskåp här som ska säljas. Har haft diverse skit i det. Har helt gått över till
en NAS av bättre modell nu istället för 7-diskarsfilserver. Sparar mycket el på det.

Har en gammal klassisk (lite nyare OS dock..) Cobalt RaQ för privat web+mail.

Nån som vill köpa ett 32U-skåp, 80 cm djupt i Göteborg?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-03, 17:04 #3
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
Men med en NAS kan man inte fördriva så mycket tid. Fast det beror ju på vad man har på den

Fasen… var inte blyga nu! Trodde vårt slag hade allt möjligt roligt
razor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-03, 17:16 #4
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Jag har en massa kläder i min garderob... Har jag gjort fel då menar ni?
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-03, 20:05 #5
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Core 2 Duo E4600 2.40GHz
2 GB RAM (använder ca 300 MB, diskcache ej inräknat)
Förutom systemdisken har den fyra 500 GB-diskar konfigurerade i RAID 10, vilket ger 1 TB speglad lagring. Jag har börjat spara för att uppgradera detta till 2 TB-diskar, men det är svårt som student :-/

Denna agerar filserver, webbserver, e-postserver, Internetgateway och brandvägg. Allt i ett, alltså. Det mesta jag gör i webbväg brukar faktiskt hostas hemma, men en del lite viktigare projekt har jag lagt på en VPS hos Levonline. Min bror har också valt att lägga sin evfotografi.se hemma hos mig, så han anser väl att det är tillräckligt bra kvalitet :-)

Det jag saknar mest just nu är backup. Jag hade det förut, av hela min hemmiljö, men utrymmet har tyvärr börjat ta slut. Därför känns det extra viktigt att få till inköpet av nya diskar snarast. Planerar att köpa in en extra disk för offlinebackup också.

Min maskin står faktiskt i garderoben också. Jag hör den inte alls, och någon nämnvärd värme smiter inte heller ut. När jag började med servrar på högstadiet så körde jag en dator som stod på dygnet runt på rummet men det var olidligt på sommaren (och småjobbigt med surrandet på natten). Jag rekommenderar alla att ha det i garderoben, men se till att det finns lufthål både uppe och nere så att luften byts ut och ha helst inte kläder i samma garderob. Bäst var i en tidigare lägenhet där det fanns ett skafferi med ventilation som gick direkt ut!

Senast redigerad av emilv den 2011-07-03 klockan 20:14
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-04, 17:49 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av razor Visa inlägg
Men med en NAS kan man inte fördriva så mycket tid. Fast det beror ju på vad man har på den

Fasen… var inte blyga nu! Trodde vårt slag hade allt möjligt roligt
När man driver eget hostingbolag så blir det inte lika roligt att ha ännu mer surrande
skit när man kommer hem på kvällen.

Just nu låter fläktpaketet i rackskåpet ganska mycket så det blir gött i nya lägenheten
när skåpet åker ut.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-07, 04:00 #7
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Core 2 Duo E4600 2.40GHz
2 GB RAM (använder ca 300 MB, diskcache ej inräknat)
Förutom systemdisken har den fyra 500 GB-diskar konfigurerade i RAID 10, vilket ger 1 TB speglad lagring. Jag har börjat spara för att uppgradera detta till 2 TB-diskar, men det är svårt som student :-/

Denna agerar filserver, webbserver, e-postserver, Internetgateway och brandvägg. Allt i ett, alltså. Det mesta jag gör i webbväg brukar faktiskt hostas hemma, men en del lite viktigare projekt har jag lagt på en VPS hos Levonline. Min bror har också valt att lägga sin evfotografi.se hemma hos mig, så han anser väl att det är tillräckligt bra kvalitet :-)

Det jag saknar mest just nu är backup. Jag hade det förut, av hela min hemmiljö, men utrymmet har tyvärr börjat ta slut. Därför känns det extra viktigt att få till inköpet av nya diskar snarast. Planerar att köpa in en extra disk för offlinebackup också.

Min maskin står faktiskt i garderoben också. Jag hör den inte alls, och någon nämnvärd värme smiter inte heller ut. När jag började med servrar på högstadiet så körde jag en dator som stod på dygnet runt på rummet men det var olidligt på sommaren (och småjobbigt med surrandet på natten). Jag rekommenderar alla att ha det i garderoben, men se till att det finns lufthål både uppe och nere så att luften byts ut och ha helst inte kläder i samma garderob. Bäst var i en tidigare lägenhet där det fanns ett skafferi med ventilation som gick direkt ut!
Har faktiskt inte min i garderoben utan mer bakom/bredvid vilket kanske är förklaringen till att jag sitter och svettas just nu. I vintras när det var som värst drog jag faktiskt igång den några gånger när jag inte ens använde den

Ta lite hyra av brorsan så har du snart dina diskar Själv har jag fått studiepengen att räcka till så mycket mer efter att jag slutat med att spendera pengarna på partaj, så det kanske vore något?

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
När man driver eget hostingbolag så blir det inte lika roligt att ha ännu mer surrande
skit när man kommer hem på kvällen.

Just nu låter fläktpaketet i rackskåpet ganska mycket så det blir gött i nya lägenheten
när skåpet åker ut.
Då har du säkert tillgång till en större lekstuga iom det. Men för oss dödliga kan det vara kul med något att leka sönder utan att behöva kontakta support och skämmas för att man inte får igång SSH för att man installerat något konstigt ^^

Senast redigerad av razor den 2011-07-07 klockan 04:02
razor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-07, 08:16 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av razor Visa inlägg
Då har du säkert tillgång till en större lekstuga iom det. Men för oss dödliga kan det vara kul med något att leka sönder utan att behöva kontakta support och skämmas för att man inte får igång SSH för att man installerat något konstigt ^^
Visst är det så. Innan man drev bolaget så skaffade man ju rackskåpet och en massa servrar
av allehanda modeller och arkitekturer. Har kört mycket PowerPC i mina dar.. Men nu finns
inte samma behov då man kan göra samma saker och tjäna pengar på det.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017