Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Eu Och Moms

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-08-22, 15:56 #1
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Hej,

Här verkar finnas många kunniga människor, och jag hoppas någon kan komma med lite tips och råd.

De flesta av mina produkter levereras via internet. För att slippa leverera själv/processa kontokort använder jag mig av ett amerikanskt företag (Kagi, ska byta snarast, men det är inte relaterat till det jag pratar om här), som sköter detta åt mig. De är återförsäljare och den delen av min försäljning är alltså export. Fr.o.m. 1 juli lägger de på moms när det inkommer en EU-beställning.

Problemet är att då och då beställer någon en CD och då levererar jag själv. Då är det jag som ska lägga på moms, men hur ska jag lösa detta? Betalningen för själva produkten går via Kagi. Hur ska jag kunna få kunden att betala in moms? Vad har man för lagligt ansvar att se till att de gör det? Hur går det till rent praktiskt?

Några få beställer direkt av mig (via Postgirot eller PayPal) och då kan jag ju lätt lägga på moms, men de beställningarna är tyvärr i minoritet.

Vad jag undrar är över ni har löst detta med EU-kunder. Jag förstår att många av er sköter allting själv, men säkert finns det de som använder en tredjepart?

Sannolikt blir det så att jag låter "återförsäljaren" (troligen byter jag till RegSoft.com) skicka även CD, så slipper jag helt tänka på moms-frågan, men deras avgifter är väldigt höga, och det svider lite...

Jag har funderat på att sköta leveranserna själv, för då kan jag få ner avgifterna rejält och moms-frågan blir mindre komplicerad eftersom det då alltid är jag själv som ska sköta det.

Problemet är att en del av mina filer är väldigt stora (över 30MB) och jag kommer inte på något smidigt sätt att lösa det. Det måste även gå att sköta på distans.

Kanske finns det något tredje alternativ? Alla tips och synpunkter är välkomna! Tack på förhand!

~ Helena
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-22, 16:38 #2
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by Helena@Aug 22 2003, 01:56 PM
Hej,

Här verkar finnas många kunniga människor, och jag hoppas någon kan komma med lite tips och råd.

De flesta av mina produkter levereras via internet. För att slippa leverera själv/processa kontokort använder jag mig av ett amerikanskt företag (Kagi, ska byta snarast, men det är inte relaterat till det jag pratar om här), som sköter detta åt mig. De är återförsäljare och den delen av min försäljning är alltså export. Fr.o.m. 1 juli lägger de på moms när det inkommer en EU-beställning.

Problemet är att då och då beställer någon en CD och då levererar jag själv. Då är det jag som ska lägga på moms, men hur ska jag lösa detta? Betalningen för själva produkten går via Kagi. Hur ska jag kunna få kunden att betala in moms? Vad har man för lagligt ansvar att se till att de gör det? Hur går det till rent praktiskt?

Några få beställer direkt av mig (via Postgirot eller PayPal) och då kan jag ju lätt lägga på moms, men de beställningarna är tyvärr i minoritet.

Vad jag undrar är över ni har löst detta med EU-kunder. Jag förstår att många av er sköter allting själv, men säkert finns det de som använder en tredjepart?

Sannolikt blir det så att jag låter "återförsäljaren" (troligen byter jag till RegSoft.com) skicka även CD, så slipper jag helt tänka på moms-frågan, men deras avgifter är väldigt höga, och det svider lite...

Jag har funderat på att sköta leveranserna själv, för då kan jag få ner avgifterna rejält och moms-frågan blir mindre komplicerad eftersom det då alltid är jag själv som ska sköta det.

Problemet är att en del av mina filer är väldigt stora (över 30MB) och jag kommer inte på något smidigt sätt att lösa det. Det måste även gå att sköta på distans.

Kanske finns det något tredje alternativ? Alla tips och synpunkter är välkomna! Tack på förhand!

~ Helena
Får man fråga vad du bedriver för butik?
URL?
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-22, 16:46 #3
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Adressen hittar du i min profil. Jag gissar att sidan inte riktigt är i din smak, men jag riktar mig mest till skolor, föräldrar och andra med barnasinnet kvar. :-)
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-22, 16:58 #4
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by Helena@Aug 22 2003, 02:46 PM
Adressen hittar du i min profil. Jag gissar att sidan inte riktigt är i din smak, men jag riktar mig mest till skolor, föräldrar och andra med barnasinnet kvar. :-)
Haha rolig hemsida :-)
Mycket fin. Dessutom har du bra PageRank på google!

Kul att se att det finns tjejer som är intresserad utav
webben och syssla med företagande på webben.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-22, 17:20 #5
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Kul att du tycker det! :-) Den är väldigt rolig att jobba med, och ger inspirerande feedback från besökarna. Började som en hobby, men nu försörjer jag mig på den.

Hoppas nån har svar på momsfrågorna. :-)
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-22, 19:50 #6
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Tips: Ring skattemyndigheten. När man väl kommit fram brukar de vara väldigt hjälpsamma och kunniga. Och får du inte direkt tag i någon kunnig, tveka då inte att fråga efter någon som kan området.

http://www.rsv.se

Ring nu så har du med stor sannolikhet ett svar redan idag. Berätta gärna här vad du fick reda på.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-23, 01:58 #7
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Tack! Jag var så inne på att ta reda på HUR jag skulle göra - inte vad, så jag tänkte inte ens på att ringa RSV. :-) Jag återkommer då jag har har fått något svar (troligen efter helgen). Även om de inte har någon praktisk lösning kan de nog säga om jag enligt lag måste se till att EU-kunderna betalar in moms, så vet jag iallafall vad jag har att utgå ifrån.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-27, 18:26 #8
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Nu fick jag äntligen tid att ringa RSV. Eftersom min "produkt" inte räknas som en vara är det ointressant vem som skickar bilderna och jag behöver alltså inte bekymra mig om moms när EU-kunder handlar via det amerikanska företaget (f.n. Kagi). Det är ren export för min del, och momsen är Kagis problem, vad de än säger.

Av samma orsak som ovan (att det inte är en vara) behöver jag aldrig skicka in någon EU-rapport.

Momssatsen är bara 6% (men det visste jag sen tidigare).

Känns som jag har valt rätt bransch! :-)
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-27, 19:02 #9
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by Helena@Aug 27 2003, 04:26 PM
Nu fick jag äntligen tid att ringa RSV. Eftersom min "produkt" inte räknas som en vara är det ointressant vem som skickar bilderna och jag behöver alltså inte bekymra mig om moms när EU-kunder handlar via det amerikanska företaget (f.n. Kagi). Det är ren export för min del, och momsen är Kagis problem, vad de än säger.

Av samma orsak som ovan (att det inte är en vara) behöver jag aldrig skicka in någon EU-rapport.

Momssatsen är bara 6% (men det visste jag sen tidigare).

Känns som jag har valt rätt bransch! :-)
Kanon helena! Grattis!
Sälj ännu mer nu =)
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-27, 19:51 #10
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Tack, ska försöka! :-)

Såg förresten just att det var du som vann tvisten om Boxman.se. Grattis till dig med!
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017