Kom ihåg mig?

Domänscam!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-18, 01:12 #11
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av JohanssonHenrik Visa inlägg
En ganska enkel lösning på problemet med företag som dessa hade varit att införa samma villkor som för privatpersoner, nämligen ångerrätt på distanshandel.
Men gäller ångerrätten för domännamn? De flesta registrarer skulle nog svara nej.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-18, 01:16 #12
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Finns det inte undantag i ångerrätten om det handlar om en
specialbeställning som ger direkta kostnader för säljaren?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-18, 01:19 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citerat från Surftowns avtal:

Citat:
Domänavgiften omfattas ej utav denna ångerrätt, då domäner registreras direkt till Kunden och kan användas oberoende av webhotellet.
Just på grund av att man godkänner att en tjänst tas i bruk genom att klicka på en knapp, länk etc. så gäller inte ångerrätten:

Citat:
Bestämmelserna om ångerrätt gäller inte distansavtal om en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen
Hela distans- och hemförsäljningslagen finns här:

https://lagen.nu/2005:59
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-18 klockan 01:28
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-18, 14:59 #14
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
> tartareandesire

Du har HELT fel i det du skriver på förra sidan. Liknelsen med tidningar som skriver om positiva händelser.

När dom skriver om negativa händelser så blir det en bekräftelse till dessa ungdomar. Till exempel de som kastar sten på brandkåren i Rosengård. Dom tycker det är skitkul när Rapport toppar med deras bus.

Men denna domänbedragarhitsoria, dessa felstavande personer söker ju allt annat än bekräftelse eller medial uppmärksamhet!!

Därför ska media bevaka dessa och därför är jämförelsen med medias skriverier om positiva händelser helt ... Ja, jag vet inte. En jättedålig och helt irrelevant jämförelse!

Jag förstår inte alls hur du tänker.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-18, 15:08 #15
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Ang. brott och straff så är det ett axiom att hårda straff aldrig har lett till minskat antal brott på samhällsnivå. Nog för att det avskräcker en liten skara yrkeskriminella, men det finns en stark statistisk korelation mellan socioekonomiska faktorer och kriminalitet. Jämför man siffrorna för varje år under 1900-talet så ser man tydligt att rapporterade brott aldrig minskat efter höjda straff men däremot alltid har minskat efter sociala reformer, i direkt proportion till reformen ifråga. Detta vet man med absolut säkerhet inom den krimonologiska vetenskapen; men så länge som politiker kan scora populistiska poäng så kommer debatten aldrig ta slut.

Jag tror snarare att det, sett ur detta högre perspektiv, är så att lagarna måste anpassas och modifieras oftare än tidigare. Ett (måhända dåligt) exempel är debatten om LAS; där många moderater (jfr årsstämman) antar extrempositionen att den ska skrotas helt och sossarna antar den andra extremen att den ska kvarstå oförändrad. Lagar speglar samhället och måste, i mitt tycke, revideras från tid till annan för att reflektera medborgarna ur ett demokratiskt perspektiv.

Just näringsförbudet tycker jag är ett bra verktyg för att agera mot oseriösa aktörer, men dessa lagar borde kanske byggas på både på bredden och höjden för att man ska kunna komma åt, och varaktigt hindra, oetiska näringsidkare, även om de använder bulvaner. Traditionellt har ju ekonomiska brott mycket lägre straffskala än våldsbrott eftersom straffet ska reflektera brottet. Det är förvisso logiskt, men det gör ofta lagen något tandlös. Med detta menar jag förstås inte att hårdare straff skulle hjälpa generellt; men om en oetisk aktör bara kan bötfällas för ett visst agerande, och tjänar in betydligt mer än böterna, så är böterna verkningslösa av uppenbara skäl.

Om en säljare från YREG ringer och erbjuder en svindyr webbsite, då kan man säga nej utifrån den information man har. Men om man inte är insatt och någon ringer och lämnar falsk information om att någon håller på och snor min domän; då är det inte rimligt att utgå ifrån att man har friheten att säga nej utifrån den information man har. I psykologiska termer står begreppet frihet alltid i direkt relation till den information man själv har - m.a.o. om jag har (felaktig) information som antyder att Alternativ A är bäst, men annars skulle valt Alternativ B, så är är mitt val inte fullständigt fritt.

Tills att riksdag och regering börjar bry sig kanske fler branschorgan vore en lösning; med specifika kvalitetsmärkningar som man går ut med tillsammans?
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 00:34 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
> tartareandesire

Du har HELT fel i det du skriver på förra sidan. Liknelsen med tidningar som skriver om positiva händelser.

När dom skriver om negativa händelser så blir det en bekräftelse till dessa ungdomar. Till exempel de som kastar sten på brandkåren i Rosengård. Dom tycker det är skitkul när Rapport toppar med deras bus.

Men denna domänbedragarhitsoria, dessa felstavande personer söker ju allt annat än bekräftelse eller medial uppmärksamhet!!

Därför ska media bevaka dessa och därför är jämförelsen med medias skriverier om positiva händelser helt ... Ja, jag vet inte. En jättedålig och helt irrelevant jämförelse!

Jag förstår inte alls hur du tänker.
Jämförelsen var inte helt solklar, det kan jag hålla med om, men frånvaron av effekt är precis densamma i bägge fallen. Det var det jag ville få fram, att folk behöver tänka lite längre än den egna näsan räcker i många fall och verkligen gå till botten med problemen istället för att peta lite här och där och se vad som händer.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 18:11 #17
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
I den kriminalpolitiska debatten som tråden verkar kommit över i saknar jag upptäcktsrisken som en del i brottsprevention
Sedan innebär ju inte att medierna slutar med ensidigt negativa beskrivningar att de enbart rapporterar om det positiva, även om det initialt kan behövas en kraftsamling.

Men det jag verkligen vill framföra är min beundran för internetswedens enträgna arbete med att borra sig ner i detta träsk. Det som också glädjer mig är att det visar att det är hårt arbete (kamrerssjäl och sittfläsk) som ger resultat och inte snabba fix. Både detta arbetet och hans tidigare om snappandet av domäner skulle verkligen passa som studiematerial på journalistutbildningar för att lära den unga hur man går tillväga på ett område som få av dem känner.

Senast redigerad av Ciffan den 2009-10-20 klockan 00:27 Anledning: rättat lite stavsfel
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 11:30 #18
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Men det jag verkligen vill framföra är min beundran för internetswedens enträgna arbete med att borra sig ner i detta träsk. Det som också glädjer mig är att det visar att det är hårt arbete (kamrerssjäl och sittfläsk) som ger resultat och inte snabba fix. Både detta arbetet och hans tidigare om snappandet av domäner skulle verkligen passa som studiematerial på journalistutbildningar för att lära den unga hur man går tillväga på ett område som få av dem känner.
Tack för visad uppskattning - det ger helt klart inspiration!

//Peter
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
bedrägeri, domäner, domänscam, ljudupptag, svenska it registret


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017