Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kommunikation med kund

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2018-03-08, 14:29 #1
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Standard Kommunikation med kund

Finns det någon tjänst man kan beställa där någon med erfarenhet kan kommunicera med kunden och förstå hur en uppbyggnad av en hemsida och allt runtomkring ska utföras.

Just nu har jag en kund som inte vill förklara (eller inte förstår) verksamheten. Jag vill ha instruktioner så som en knapp här här går till den sidan. Det ska stå så här på den sidan och man ska kunna göra detta.
Kunden vägrar ge mig sådana instruktioner och jag vet inte var jag ska börja någonstans.
Detta gör allting lite virrigt och jag vet inte hur jag ska fokusera och var jag ska börja.

Mycket tacksam för hjälp

Senast redigerad av andla den 2018-03-08 klockan 14:43
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-03-08, 21:49 #2
Sven74 Sven74 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 374
Sven74 Sven74 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 374
Be kunden att surfa runt på hemsidor inom samma bransch tills han upptäcker en sida som han gillar. Då har ni ju en "designidé" att utgå ifrån.
Sven74 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-03-09, 08:01 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Detta är INTE den typ av kunskapskrav man kan ställa på kunden.

Kunden är troligen helt okunnig om tekniken.

Fråga i stället vad kunden vill uppnå med sin närvaro på internet. Exempelvis om de vill att kunderna ska hitta kontaktinformaton på sidan,.

Du som leverantör måste skapa hela webblösningen med all dinsamlade kunskap. Om du inte har den kunskapen så måste du ta reda på den på annat håll än genom kunden. Kan eller vill du inte göra det så måste du skippa detta uppdrag. Det kommer garanterat bli ett katastrofuppdrag annars.

Men du måste först ha ett skriftligt avtal med den här kunden om att du jobbar på löpande räkning med tydligt specificerat arvode per timme.

Den här typen av kunden är det omöjligt att ha fastoprisavtal med, de vill inte samarbeta, så frågan är om du ska skippa den här kunden över hiuvud taget. Jag har också haft såna kunder och de kan inte bli nöjda, de lägger ALLT ansvar på dig som levrantör, de förutsätter att du vet exakt hur du ska göra hemsidan och de kommer klaga eller vägra betala om den inte överträffar deras redan högt ställda förväntningar.

Om inte kommunikationen fungerar så skippa den här kunden, det blir bara problem annars. det är mitt personliga råd. Jobba med andra kunder i stället.

Senast redigerad av Conny Westh den 2018-03-09 klockan 08:05
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-03-09, 21:17 #4
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Citat:
Ursprungligen postat av Sven74 Visa inlägg
Be kunden att surfa runt på hemsidor inom samma bransch tills han upptäcker en sida som han gillar. Då har ni ju en "designidé" att utgå ifrån.
Designidén har denne redan. En sida jag ska plocka ifrån med bilder och allt. Sedan byta ut all info till egen info. Kunden har inte ens beställt grejer för leverans och inte mycket kaptital att röra sig med. Känns dumt att plocka in varje detalj och simulera allt fullständigt utan att ens följt med verksamhetens uppbyggnad. Den sida som vi plockar ifrån har funnits länge och de har många varianter och detaljer.
Jag försöker tala om för kunden att jag vill börja med det mest nödvändigaste. Några få produkter och en paypal lösning och sedan bygga ut. Jag tror man behöver också testa marknaden och det känns dumt att bygga något stort från början för att sedan upptäcka att det inte var som man trodde.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-03-09, 21:21 #5
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Detta är INTE den typ av kunskapskrav man kan ställa på kunden.

Kunden är troligen helt okunnig om tekniken.

Fråga i stället vad kunden vill uppnå med sin närvaro på internet. Exempelvis om de vill att kunderna ska hitta kontaktinformaton på sidan,.

Du som leverantör måste skapa hela webblösningen med all dinsamlade kunskap. Om du inte har den kunskapen så måste du ta reda på den på annat håll än genom kunden. Kan eller vill du inte göra det så måste du skippa detta uppdrag. Det kommer garanterat bli ett katastrofuppdrag annars.

Men du måste först ha ett skriftligt avtal med den här kunden om att du jobbar på löpande räkning med tydligt specificerat arvode per timme.

Den här typen av kunden är det omöjligt att ha fastoprisavtal med, de vill inte samarbeta, så frågan är om du ska skippa den här kunden över hiuvud taget. Jag har också haft såna kunder och de kan inte bli nöjda, de lägger ALLT ansvar på dig som levrantör, de förutsätter att du vet exakt hur du ska göra hemsidan och de kommer klaga eller vägra betala om den inte överträffar deras redan högt ställda förväntningar.

Om inte kommunikationen fungerar så skippa den här kunden, det blir bara problem annars. det är mitt personliga råd. Jobba med andra kunder i stället.
Känns rätt som du säger att skippa denna kund. Jag tror att jag bara kan göra en sådan här sak om jag jobbat med en tidigare kund som redan vet hur det ska se ut och hur det ska fungera. En kund som jag kan lära affärsverksamheten ifrån.
Tackar för svaret Conny
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017